El Bicing, en vaga després de fracassar la mediació de la Generalitat

Del 12 al 31 de juliol han previst quinze jornades d'aturada en els torns del matí, tarda i nit. Reclamen una millora del sou, que tenen congelat des de fa una dècada
Un cop finalitzat el termini del contracte d'adjudicació signat per Jordi Hereu i prorrogat per Xavier Trias, el pròxim mes de setembre se sabrà quantes empreses seran candidates a la nova licitació
Jesús Rodríguez 06/07/2017

A partir d'aquest dimecres 12 de juliol la plantilla del Bicing de Barcelona comença una vaga de quinze dies. Jose Manuel Pelayo, membre de la CGT i president del Comitè d'empresa detalla que les aturades es faran de 8 a 12 del matí, de 4 a 8 de la tarda i d'11 a 3 de la nit. Els dies 12 i 14 de juliol complementaran la mobilització amb concentracions de matí i tarda davant les portes de l'Ajuntament de Barcelona. Denuncien "les lamentables condicions dels treballadors" i ho detallen en salaris de 950 euros, càrregues i descàrregues a pols de bicicletes que pesen 23 quilos i ritmes de treball que "incompleixen les normes de prevenció i del codi de circulació". En un comunicat afegeixen que estem davant "unes relacions laborals del segle XIX en les que hi participen des de fa 11 anys la multinacional Clear Channel i l'Ajuntament de Barcelona". 


El departament de Treball de la Generalitat de Catalunya va citar a les parts a un procés de mediació aquest dilluns 10 de juliol, però la trobada va ser "un fracàs" segons apunten fonts de la CGT. "La inflexible posició de l'empresa Clear Channel a negociar millores en els salaris i en les condicions dels treballadors del Bicing, negant-se a posar dates per a solucionar les diferents reivindicacions plantejades, ens impedeix desconvocar les 15 jornades de vaga", conclouen. A més, denuncien que l'empresa ha contractat treballadors a través d'ETT per a minimitzar l'efectivitat de les aturades. 

Denuncien "les lamentables condicions dels treballadors" i ho detallen en salaris de 950 euros, càrregues i descàrregues a pols de bicicletes que pesen 23 quilos i els alts ritmes de treball 

La vaga arriba en un moment determinant en la gestió del servei de bicicletes urbanes. Un cop finalitzat el termini del contracte d'adjudicació signat per Jordi Hereu i prorrogat per Xavier Trias, el pròxim mes de setembre se sabrà quantes empreses seran candidates a la nova licitació. El govern d'Ada Colau va publicar el 15 de juny l'oferta de contractació pública amb un pressupost de 227 milions d'euros. Entre les clàusules es determina que només aquelles empreses que hagin gestionat serveis de més d'un miler de bicicletes durant un termini de dos anys es podran presentar al concurs.

A més, l'Ajuntament de Barcelona ha incorporat la clàusula 19 a la licitació, segons la qual l'empresa adjudicatària haurà de subrogar l'actual plantilla mantenint "les condicions econòmiques, laborals i socials que gaudeixin en el moment de la finalització del contracte". En declaracions a la Directa, fonts municipals manifesten que "la nova licitació del Bicing preveu la continuació de tots els treballadors sense retallades laborals. Confiem que aquesta preocupació expressada pels sindicats es pugui superar per la via del diàleg".

Entre les clàusules de la nova licitació es determina que només aquelles empreses que hagin gestionat serveis de més d'un miler de bicicletes durant un termini de dos anys es podran presentar al concurs / Victor Serri


El consistori no entra a valorar els actuals sous. En el mateix document de la licitació, però, incorporen un requadre informatiu on s'explica que la massa salarial dels 173 treballadors del Bicing és de 4.365.773 euros, detallant que per a l'empresa els costos salarials d'un encarregat de reparacions és de 18.694 euros anuals i de 22.740 euros en el cas dels transportistes. Això suposa una nòmina de 813 euros –amb quinze pagues– i 989 euros respectivament, sense restar-hi les corresponents taxes d'IRPF. D'aquesta documentació es conclou que anualment l'empresa disposarà de 14 milions d'euros un cop abonades les despeses salarials.

El president del Comitè d'empresa es queixa que l'Ajuntament de Barcelona no els ha rebut, malgrat que han demanat audiència amb la regidora Mercedes Vidal. "Fa deu anys que tenim el sou congelat i malgrat que s'han fet promeses no hi ha hagut cap millora salarial, Clear Channel no ens ha contactat en cap moment", denuncia Pelayo. El president de Clear Channel a l'Estat espanyol és el ciutadà nord-americà William Derrenger –promotor l'any 2015 de la campanya 'Españoles hechos de talento', tal i com ell explicava en una entrevista al canal 13TV– i el director d'operacions d'Smartbike a Barcelona és Pedro Muntaner Riera. Hem trucat a les cinc seus de l'empresa a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, però no han volgut fer declaracions. L'empresa, a més del Bicing, també controla el servei de bicicletes públiques de Saragossa i està especialitzada en el negoci dels plafons publicitaris a les estacions de tren, autopistes i aeroports. Clear Channel té la seu principal a San Antonio (Texas), controla més d'un milió de plafons publicitaris i 1.200 emissores de ràdio local arreu dels Estats Units. A través de Mays Family Foundation, ha destinat durant dècades una part dels seus beneficis al finançament del Partit Republicà de l'actual president Donald Trump.
 

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades