La CNT rebutja les condicions de l'empresa per readmetre els amarradors del port de Barcelona i manté la vaga

Mooring & Port vol mantenir una sanció molt greu als treballadors per oposar-se a fer unes tasques que sobrepassen les seves obligacions, i obligar-los a renunciar al seu dret a impugnar-la per la via judicial
Assemblea el passat 7 de febrer per donar suport als tres treballadors acomiadats
Gemma Garcia
Gemma Garcia 12/02/2018

Són dos quarts de set de la tarda del dimecres 7 de febrer i prop d’un centenar de treballadors es reuneixen al Moll de Sant Beltran 4, al Tinglado 3, del laberíntic port de Barcelona. La CNT Portuaris ha convocat una assemblea a l’empresa Mooring & Port arran de l’acomiadament de tres amarradors. Els llaços de solidaritat entre treballadors del mar són sòlids i s’han fet evidents en altres ocasions, com amb la lluita dels estibadors contra el desmantellament del sector. Tothom respon a la crida: el col·lectiu de remolcadors de la CGT, la plantilla de l’empresa Tepsa d’emmagatzematge de granels líquids, la Unió Sindical de Treballadors del Port (USTP) i l’Organització d’Estibadors Portuaris (Coordinadora BCN), així com dos membres del Comitè d’Empresa de l’Organització de Treballadors d’Empreses Portuàries (OTEP).

L’assemblea va ser clau. La CNT ja havia fet un preavís de vaga per al 15, 16 i 17 de febrer en cas de no readmissió dels tres treballadors, però en aquella trobada es va acordar empènyer tots junts per pressionar l’empresa i donar suport a l’aturada si no feia marxa enrere. Només dos dies després, amb una reunió de conciliació pel mig, Mooring va comunicar que readmetria els tres treballadors. "Amb el preavís de vaga hem donat la volta a la força negociadora", celebra Enrique Costoya, l’advocat del sindicat anarquista, que té clar que la victòria és fruit no només de pressió de la plantilla, sinó "de tots els col·lectius portuaris que ens ha donat suport".

Els tres treballadors van rebre una carta d’acomiadament l’1 de febrer, on se’ls acusava d’haver “desobeït les ordres directes del seus superiors jeràrquics”

Però la satisfacció ha durat poc. Avui, quan treballadors i empresa havien de signar l'acord, l'empresa ha exposat les seves condicions per a la readmissió. Costoya lamenta que Mooring pretén mantenir una sanció molt greu i obligar els  amarradors a què renunciïn al seu dret a impugnar-la per la via judicial. "No podem acceptar-ho, així que anem a la vaga", conclou. 

Els tres treballadors van rebre una carta d’acomiadament l’1 de febrer, on se’ls acusava d’haver “desobeït les ordres directes del seus superiors jeràrquics”. La desobediència feia referència al fet que els tres, en dates diferents, s’haguessin negat a dur a terme tasques d’avituallament d’un vaixell de la mateixa empresa, perquè, segons el Conveni d’amarradors, no forma part de les seves obligacions. El document defineix que realitzen “tasques d’amarre o desamarre de bucs, així com altres tasques relacionades amb el tràfic interior de ports segons l’ús i pràctica de cada un d’ells". La càrrega de mercaderies tampoc està contemplada en el pla de prevenció de riscos laborals de l’empresa i fer-ho pot suposar acabar manipulant carretons i palets amb productes corrosius, tòxics o inflamables.

L’empresa va obrir-los un expedient disciplinari "molt greu", quan el mateix Conveni estableix que “la mera desobediència als seus superiors en qualsevol matèria de servei” és una falta greu, que només pot comportar suspensió de feina i sou de dos a trenta dies / Gemma Garcia

 

Des d’un inici, l’empresa va obrir-los un expedient disciplinari "molt greu", quan el mateix Conveni estableix que “la mera desobediència als seus superiors en qualsevol matèria de servei” és una falta greu, que només pot comportar suspensió de feina i sou de dos a trenta dies, però que no contempla l’acomiadament. "Sabien que els acomiadaments no tenien cap recorregut a nivell jurídic, i com a a molt eren sancions greus. Amb anterioritat mai s’havia sancionat per això", explica Costoya. Alhora, la CNT va al·legar que, en un dels casos, fins i tot l’obertura d’expedient sancionador estava fora de termini. Amb les noves condicions per a la readmissió, l'empresa ofereix imposar la mínima sanció dins la categoria "molt greu", que equival a 31 dies sense sou. 

Enmig del conflicte, la CNT també va alertar per xarxes socials que l’empresa havia donat ordres de posar tots els vehicles dins la nau per evitar represalies per part del sindicat. Sota aquest pretext, van soldar un passador intern i van instal·lar un candau deixant tots els treballadors del torn tancats a dins.
 

Un conflicte col·lectiu com a teló de fons

A l’assemblea clau de la setmana passada, els treballadors de la CNT ja van posar sobre la taula que Mooring, amb els acomiadaments, havia intentat influir en el conflicte col·lectiu que es dirimirà el pròxim 15 de març al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. L’origen es troba en la negativa de l'empresa a pagar 96 hores extres a un treballador acomiadat. El seu recompte d’hores, explica la CNT, havia excedit la jornada laboral anual de 1.836 hores establerta a l’Estatut dels Treballadors i el maig del 2015, una jutge va donar-li la raó. Per una banda, les hores que sobrepassen l’establert, en ser hores extres, són voluntàries no obligatòries i, per l’altra, s’haurien de pagar.

Els treballadors de la CNT ja van posar sobre la taula que Mooring, amb els acomiadaments, havia intentat influir en el conflicte col·lectiu que es dirimirà el pròxim 15 de març al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya

Tot i la victòria judicial, el sindicat majoritari Organització de Treballadors d’Empreses Portuàries (OTEP) va firmar un acord amb Mooring basat en el Reial Decret de Jornades Especials, que establia un plus d’"hores de presència", quan no s’està tocant corda, i per tant no computen com a hores extres. Davant d’això, la CNT, a més de l’empresa, també va denunciar l’OTEP i el març la justícia decidirà si es tracta d’un acord vàlid. Actualment, els amarradors estan treballant prop de 2.000 hores anuals i per tant, n’hi ha una seixantena de més.

Mooring & Port Services SL va acabar amb el monopoli del servei d’amarre i desamarre al port de Barcelona que estava en mans de CEMESA. En total, hi ha uns 110 amarradors, la meitat a cada empresa, i tot i ser una feina poc coneguda i reconeguda és imprescindible per atracar o desatracar les embarcacions. Tot i que principalment desenvolupen la seva tasca en terra ferma, ocasionalment dónen suport marítim amb embarcacions auxiliars quan els caps són pesats i és necessari apropar-los.

Creada el 2012, Mooring paga als seus treballadors 1.300 euros mensuals amb la prorrata de les pagues extraordinàries inclosa. El president de l’empresa, Igancio Berruezo Calm, ocupa càrrecs a un total de 24 empreses, segons dades del registre mercantil, entre elles i com a director general a Rudder Logistic SL, la firma que desenvolupa tasques de logística com recepció, emmagatzematge i transport de mercaderies.

 

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades