Air Europa i Swift Air es lucren amb les deportacions forçoses

Es posa en marxa una campanya de boicot contra les aerolínies que reben diner públic per expulsar migrant
14/10/2014

Els vols especials de deportació massiva que surten de territori espanyol porten el segell de les línies aèries Air Europa i Swift Air. Aquestes dues companyies privades van formar una Unió Temporal d’Empreses (UTE), que va ser l’adjudicatària d’un contracte de licitació pública del Ministeri de l’Interior espanyol per un valor de gairebé vint-i-quatre milions d’euros i un període de dos anys. Des del març de 2013 fins al març de l’any vinent, s’encarreguen dels vols organitzats per la Comissaria General d’Estrangeria i Fronteres espanyola i també dels vols del FRONTEX organitzats per l’Estat.

Air Europa s’encarrega de les deportació per aire a l’Amèrica Llatina, l’Àfrica Subsahariana, l’Europa de l’Est i Àsia, mentre que Swift Air es fa càrrec dels trajectes al Marroc i els trajectes estatals per desplaçar migrants abans de la seva expulsió. Pels viatges amb vehicles d’Air Europa, la companyia ha format una dotzena d’auxiliars de vol, tots ells homes: treballen en dos equips de sis persones i, juntament amb la tripulació de la mateixa companyia, els agents de la Policia Nacional espanyola i un metge, completen el passatge que executa les expulsions. En aquests trajectes, els agents policials actuen en funció d’un protocol que explicita mesures coercitives, com usar sedants i mordasses per reduir les persones que es resisteixin.

El hòlding Globalia

L’empresari salmantí Juan José Hidalgo Cervera és director general del hòlding turístic Globalia, integrat per divuit empreses, entre les quals destaquen Air Europa, Viatges Halcón, Travelplan, Viatges Equador i Pepe Phone. Aquest multimilionari compta amb un patrimoni conjunt de 700 milions d’euros, segons la llista dels cent espanyols més rics feta pública per la revista Forbes l’any 2013. Hidalgo va començar a fer fortuna a Suïssa, on va emigrar amb dinou anys i va esdevenir taxista; es dedicava a transportar emigrants en la ruta entre l’Estat espanyol i el país helvètic.

Posteriorment a l’adjudicació del contracte per dur a terme els vols de deportació especials, Air Europa va ser l’adjudicatària d’un altre contracte per valor de trenta milions d’euros amb el Ministeri de Defensa espanyol. L’objecte d’aquest acord és el transport aeri de personal que arriba o torna de zones on es desenvolupen operacions, exercicis o altres tipus d’activitats de l’exèrcit. Ambdós acords van ser rubricats entre el juny i el juliol de l’any 2013. Pocs mesos abans, l’eivissenc Abel Matutes (exministre d’Afers Exteriors durant la primera legislatura de José Maria Aznar) va adquirir un 5% de les accions del hòlding Globalia. Després d’aquesta operació, el Grup Matutes passa a ser accionista de Globalia, com el Banc Popular i Unicaja.

Campanya de boicot

Els darrers mesos, s’ha impulsat una campanya incitant a no prendre vols d’ Air Europa. Aquesta iniciativa també vol fer extensible a totes les empreses del grup Globalia. Fins ara, s’han dut a terme accions a diversos aeroports i oficines de l’aerolínia arreu de l’Estat i s’ha difós la campanya a les xarxes socials (mitjançant l’etiqueta #BoikotAirEuropa). La campanya també fa una crida perquè el passatge boicotegi els vols comercials on es deporten migrants, després de diversos precedents de cancel·lacions degudes a les protestes de les passatgeres. Com que el comandant de l’avió és el darrer responsable per autoritzar l’enlairament de la nau, hi ha hagut casos en què les passatgeres s’han negat a ocupar els seus seients o cordar-se el cinturó de seguretat fins que la persona que havia de ser deportada no baixés de l’avió.

Mostra'l en portada

Noticies relacionades: