La demarcació de Tarragona perd un 21% d’usuàries en una dècada

Les incidències a la línia R16 han significat un xoc d’interessos entre les administracions i les usuàries afectades a l’hora de trobar solucions a la problemàtica

La línia R16, que cobreix el trajecte entre Tortosa i Barcelona, ha estat la més damnificada per les circumstàncies que han portat tota la xarxa ferroviària a la situació actual. Es tracta d’un recorregut malmès a causa del mal estat de les infraestructures, tot i que es tracta de la línia més rendible de tot l’Estat espanyol, segons explica Montse Castellà, portaveu de la Plataforma Trens Dignes. “Tot i això, encara té un tram de via única al llarg de 24 quilòmetres entre Vandellòs i Vila-seca”, destaca. Aquest malestar s’exemplifica en retards continus. De l’11 de juliol a l’11 de setembre, es van acumular un total de 13.525 minuts de demora segons les dades oficials i 20.116 minuts segons denuncien les usuàries. En dades més intel·ligibles, es traduiria en una acumulació de catorze dies de retard durant els dos mesos analitzats.

Andanes de l’estació de Tarragona
/ Neus Anglès


Des de la seva creació, l’any 2013, Trens Dignes ha pressionat el govern de la Generalitat de Catalunya, Renfe i Adif perquè posin “solucions reals” sobre la taula. “Naixem per recollir el descontentament de moltes dècades”, assegura Castellà. Tot i això, els fets de l’actualitat han desbordat les pitjors expectatives i, durant l’estiu d’enguany, s’ha produït un punt d’inflexió. El percentatge de viatges que arribaven més tard de l’hora prevista era tan alt que diversos ajuntaments de la zona, plataformes i representants del Departament de Territori i Sostenibilitat es van reunir per fer propostes de treball amb l’objectiu de revertir aquesta tendència.

El 5 d’agost, malgrat l’oposició de la ciutadania organitzada, la Generalitat va arribar a un acord amb les empreses Renfe i Adif per posar en marxa uns nous horaris que incorporaven els retards habituals de vuit minuts de mitjana amb l’objectiu de “millorar la fiabilitat dels trens i reduir els retards crònics”. Trens Dignes va manifestar des d’un principi que es tractava de “posar pedaços als descosits”. No obstant això, els retards van continuar sent habituals i, des del 12 d’agost –una setmana després dels canvis–, la Generalitat va decidir que, a partir d’aleshores, abonaria el preu del bitllet a les viatgeres si se superaven els set minuts de retard.

La portaveu de Trens Dignes afirma que “és lamentable que, dels impostos de totes i dels fons públics de Territori i Sostenibilitat, s’hagin de pagar unes devolucions que, si no s’haguessin canviat els horaris, no caldria abonar”. Per justificar la decisió, Ricard Font, secretari d’Infraestructures i Mobilitat, assegura que, “de moment, no s’acceptaran altres modificacions plantejades per Adif si no hi ha l’absoluta garantia d’execució de les inversions adients”. En resposta al canvi de posicionament, Castellà afirma: “No deixa de ser paradoxal que des del govern es queixin d’una mesura a la qual havien donat suport”.


A Girona i Lleida creix el nombre d’usuàries

Quatre milions de persones utilitzen el tren per desplaçar-se cap a les ciutats i els pobles de la zona o cap a Barcelona. Els últims temps, la xarxa s’ha anat deteriorant “progressivament per la manca d’inversions”, fet que ha provocat una pèrdua del 21% d’afluència d’usuàries úniques des de 2004 (una mitjana de 44.800 cada any), mentre que, a les demarcacions de Lleida i Girona, on també s’utilitza el tren de mitjana distància, l’afluència ha augmentat un 10% i un 3% respectivament.

 

Per demanar respostes, la Plataforma en Defensa del Transport Públic, la Plataforma Trens Dignes i la Plataforma per la Defensa d’un Ferrocarril Públic i de Qualitat al Camp de Tarragona han convocat una protesta aquest 10 d’octubre a dos quarts d’onze a l’estació de tren de Vila-seca. La concentració té l’objectiu de donar visibilitat a la problemàtica i forçar les administracions a aprovar “un pla d’inversions en infraestructura, estacions i material mòbil a curt termini per millorar les línies més utilitzades, R14, R15 i R16, i aconseguir uns trens dignes, fiables, còmodes i accessibles”.

 

Mostra'l en portada

Noticies relacionades: