Expressions

Pupil·les torna amb una oda a la vagina

El grup valencià publica 'V' per criticar els maltractaments, la censura i els estereotips que la vagina ha rebut al llarg de la història així com per normalitzar la masturbació femenina
El grup feminista valencià de referència, des del seu naixement, ha utilitzat la música com a mitjà d’expressió per denunciar les violències a què es veuen sotmeses totes les dones
23/04/2018

"V de vagina, V de victoria, V de vengaza teñida de sangre roja". Simple i contundent. Així és el nou tema de Pupil·les, el grup feminista valencià de referència que, des del seu naixement, ha utilitzat la música com a mitjà d’expressió per denunciar les violències a què es veuen sotmeses totes les dones. Ara torna amb V per criticar els maltractaments, la censura i els estereotips que la vagina ha rebut al llarg de la història així com per normalitzar la masturbació femenina.

Mireia Matoses, líder del grup juntament amb Natàlia Pons, explica que la idea va sorgir arran de veure l’obra Els Monòlegs de la vagina, d'Eve Ensler. La seva experiència diària com a professores, però, també els ha fet veure els tabús que existeixen entorn aquesta i a la masturbació femenina: "Veiem com els nois parlen tranquil·lament des de ben aviat de la seva masturbació i les noies no s’atreveixen o fins i tot la neguen", explica Matoses, que reconeix que aquesta acceptació va molt lligada a l’apoderament.

V és també un tema de reconciliació de les dones amb la seva vagina. Declaracions com "coños de mil formas, coños de mil texturas" o "entre les cames tinc un tresor" cerquen posar en manifest la diversitat davantl’estereotip. "La societat i sobretot la pornografia sempre utilitzen la vagina que consideren perfecta, però hi ha molts models de vagines", aclareix Matoses.

"La societat i sobretot la pornografia sempre utilitzen la vagina que consideren perfecta, però hi ha molts models de vagines", aclareix Mireia Matoses, una de les components del grup

Igual de revelador és el videoclip que il·lustra el tema, realitzat a càrrec de 725 studio& GMGNRA, amb la comunicadora creativa Gemgenera (Gemma Moltó) al capdavant que, juntament amb el seu equip, ha volgut fer una reflexió sobre el paper que la religió cristiana ha imposat a totes les dones. L’espectador es troba amb un muntatge d’imatges superposades i format divers que emula la masturbació com un plaer quotidià assimilable a menjar-se un gelat. Amb aquesta metàfora es desenvolupa un film de més de tres minuts durant els quals el gelat canvia de textura i forma i que culmina amb el clímax. "Sabíem que era un tema que impactaria i que el visual s’havia de conciliar amb una lletra amb molta càrrega. No ens interessava mostrar una vagina amb forma anatòmica, no volíem que hi pogués haver una mala interpretació pornogràfica. Ens vam centrar en l’acte en si, com una cosa bàsica i normal i vam decidir representar-lo mitjançant metàfores. Per això fem referències a actes sensorials i naturals", explica Moltó. Hèctor Sebastià, cap de muntatge afegeix: "En aquest tema es parla de la masturbació de manera alliberadora i es va decidir representar aquesta alliberació amb colors vius i alegres".

Contínuament s’intercalen, però, simbologies i referències religioses que pretenen criticar i desafiar les concepcions patriarcals que s’han referit a la masturbació femenina, i consegüent empoderament, com a pecats. "Hem volgut sortir una mica de la simbologia vinculada al feminisme que quasi totes tenim inculcades. Com a dona trobava que era necessari i important abordar el tema religiós i plasmar imatges que es trobessin a la Bíblia", diu Moltó. Així trobem emulacions crítiques d’escenes bíbliques, com la d’Eva agafant una taronja com a símbol de desobediència malgrat la serp que li baixa pel braç o la conversió que pateixen Mireia i Natàlia de verges màrtirs a dones propietàries dels seus cossos quan la seva corona d’espines es transforma en la corona d’una reina.

Aquesta simbologia queda molt ben recollida al títol, que no només té referències lingüístiques, sinó també unes referències visuals molt potents: V com a forma de la vagina, però també V entesa com la copa de la sang de Crist, que en aquest cas conté la sang menstrual. Una copa que, com matisa Gemma Moltó, es va omplint i amenaça de desbordar i ocupar més espais, com succeeix amb el feminisme.
 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades: