La seguretat antiterrorista arriba a les escoles de la Catalunya del Nord

L’ensenyament en català voreja el 7,8% de l’alumnat, entre aules d’immersió i fileres bilingües. S’arriba al 25% si hi sumem el que fa classes d’iniciació
07/09/2016

Els centres educatius de la Catalunya del Nord van reobrir les portes l’1 de setembre. L’inici del nou curs està marcat per les mesures de seguretat imposades pels ministeris d’Interior i Educació i emmarcades en la deriva del tout sécuritaire. S’inclouen accions com fer assajos dels plans de seguretat de cada centre, evitar les aglomeracions a l’exterior dels establiments i fer formacions de primers auxilis “per poder ser resilients al centre en cas de crisi”. També s’ordena que el personal de cada centre assenyali possibles alumnes o professorat radicalitzats. Si bé aquesta obsessió per la seguretat no ha suscitat respostes, el tancament o la demanda d’obertura d’aules n’ha generat unes quantes. A Sant Llorenç de la Salanca, un grup de pares i mares va ocupar l’escola per protestar contra el tancament d’una aula; a Cànoes i Paçà, una concentració de 200 persones va reclamar l’obertura d’una nova classe.

200 persones van reclamar l’obertura d’una nova classe a Cànoes / Estela Rodríguez
200 persones van reclamar l’obertura d’una nova classe a Cànoes / Estela Rodríguez

 

Les mobilitzacions contra la reforma dels col·legis de secundària afectaran aquesta reentrada; ja s’ha convocat una vaga pel 8 de setembre.

La reforma, que va provocar nombroses mobilitzacions a finals del curs passat, ja s’està aplicant. S’han confirmat les retallades a les assignatures considerades secundàries o opcionals, entre les quals hi ha el llatí, nombrosos tallers artístics i també el català (tant a les fileres bilingües com a l’ensenyament opcional). Aquesta reforma accentua encara més les diferències entre centres públics i privats, tots amb concert econòmic amb l’Estat, ja que aquests darrers no tenen cap obligació d’aplicació.

Pel que fa a la demanda d’ensenyament en català, les retallades són contradictòries amb la demanda de la població, fet que enguany es demostra amb l’obertura d’una nova classe d’immersió lingüística pública a l’escola Arrels-Vernet de Perpinyà i el manteniment dels efectius a les privades de la Bressola.

A falta encara de xifres oficials, es calcula que el nombre d’alumnes en immersió o a les fileres bilingües voreja el 7,8% i arriba al 25% si s’hi suma l’alumnat que fa classes d’iniciació.

 

Mostra'l en portada

Noticies relacionades: