Drets

Un nou pla de qualitat de l’aire insuficient

El pla presentat per la Generalitat arriba amb tres anys de retard i no convenç ni a especialistes en contaminació ni a entitats ecologistes
02/10/2014

L’executiu català ha presentat, amb tres anys de retard, el Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l’aire. El pla contempla penalitzar l’ús del cotxe els dies en què se superin els límits de contaminació encarint peatges i aparcaments i abaratint el transport públic. Les veus expertes alerten que aquestes mesures no són suficients i destaquen la manca de solucions estructurals per disminuir el trànsit a la ciutat. El pla també ha estat criticat per les organitzacions ecologistes.

 

Tres anys sense pla de qualitat de l’aire

El 23 de setembre, el conseller de la Presidència, Francesc Homs, va anunciar un paquet de 166 actuacions per reduir la contaminació atmosfèrica. El pla planteja, principalment, mesures a Barcelona i l’Àrea metropolitana, zones on la qualitat de l’aire s’allunya més dels nivells requerits per les directives europees i l’Organització Mundial de la Salut (OMS). El cert és que el pla presentat per la Generalitat ha arribat amb tres anys de retard. El darrer pla va expirar l’any 2010 i, tot i que la Comissió Europea obliga a tenir un pla vigent en matèria de qualitat de l’aire, el govern ha trigat gairebé una legislatura a tenir-lo.

El pla aprovat serà efectiu pel període 2011-2015, per salvar incompatibilitats amb les directives europees, però aquest mateix fet fa que només presenti noves mesures aplicables durant un any, el 2015. El retard del pla ha centrat les crítiques dels col·lectius ecologistes i veïnals. “No només arriba tard, sinó que presenta mesures clarament insuficients”, afirmava Maria Garcia, d’Ecologies en Acció, en unes declaracions a la Directa. “És un pla que ven fum, no hi ha mesures realment eficients per a un problema tan greu”. La Plataforma en Defensa del Transport Públic i la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona també han mostrat la seva decepció davant el paquet de mesures plantejat per la Generalitat.

 

Manquen les mesures estructurals

El nou pla presentat per la Generalitat contempla una bateria de mesures d’urgència per aplicar els dies en què el nivell de contaminants superi la legalitat europea i orientades, principalment, a castigar l’ús del cotxe. Aparcar a la zona verda i blava serà un 25% més car, mentre que el preu del transport públic es rebaixarà un 40% durant els episodis de contaminació ambiental. El pla també contempla altres mesures com la regulació de la velocitat dels accessos a Barcelona i un augment del control de la flota de vehicles, però no incideix a rebaixar la densitat de trànsit de manera permanent a les zones més crítiques. Segons Xavier Querol, investigador de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC) i expert en contaminació atmosfèrica, “la reducció de la contaminació passa per reduir significativament el trànsit diari a la ciutat, no només en dies puntuals”.

 

Dues europes en matèria ambiental

Xavier Querol destaca que l’incompliment de la directiva europea vigent (2008/50/CE) per part d’alguns països, com l’Estat espanyol, està retardant l’aprovació d’una normativa molt més exigent. La necessitat d’una nova directiva en el marc de la qualitat de l’aire és avalada per un estudi de l’any 2013 elaborat per l'OMS. Els resultats d’aquest estudi recomanen uns límits més baixos de contaminants dels que permet la directiva vigent per protegir la salut de les persones.

Sembla ser, però, que la Comissió Europea no vol plantejar un nou marc normatiu si no se salva el manifest desequilibri existent entre països en matèria ambiental: alguns països, com Alemanya, tenen una legislació molt més exigent que la plantejada per les institucions europees, mentre que, a ciutats com Barcelona, es continuen incomplint alguns dels paràmetres en detriment de la salut de les seves habitants.

 

Qüestió de salut pública

A Catalunya, la contaminació atmosfèrica causa 3.500 morts prematures anualment, segons Ecologistes en Acció. Diversos estudis duts a terme a ciutats d’arreu del món han relacionat els nivells de partícules en suspensió i d’òxids de nitrogen emesos pel trànsit rodat amb malalties respiratòries, cardiovasculars i neuronals. Més concretament, alguns estudis eleborats a l’Àrea Metropolitana de Barcelona indiquen que, els dies que es registra més contaminació, hi ha més ingressos hospitalaris per aquest tipus d’afectacions i també un augment de la mortalitat.

L’epidemiòleg i codirector del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), Jordi Sunyer, alerta que el principal risc per a la salut és l’exposició constant. “L’exposició diària és el que contribueix a una disminució de l’esperança i la qualitat de vida”, afirma. Sobre el pla presentat per l’executiu, Sunyer destaca que “en un pla referit al període 2011-2015, la majoria de mesures ja s’han dut a terme i, a dia d’avui, seguim contaminats”. L’investigador afegeix que les mesures més importants requeririen una col·laboració entre administracions que no existeix, fet que desemboca en l'aprovació de plans poc ambiciosos.

 

La lluita contra la contaminació

Per Ecologistes en Acció, el camí és clar: “Cal impulsar una campanya efectiva, ja que, encara que generi reticències, com en el cas del tabac, finalment, tota la població en reconeixerà els beneficis”. Més de 200 ciutats d'arreu del món ja han aprovat mesures fermes de reducció del trànsit, fet que ha millorat substancialment la qualitat de l’aire que s’hi respira. Les expertes apunten que caldria reduir al voltant d’un 50% el trànsit de Barcelona per garantir la qualitat de l’aire, a més d'abaratir i millorar el transport públic, construir pàrquings dissuasius als afores de Barcelona i incorporar la bicicleta com a puntal del transport interurbà; en definitiva, incentivar un canvi profund en la cultura de la mobilitat.

Mostra'l en portada

Notícies relacionades: