Territori

Veïnes i ecologistes es mobilitzen contra la nova terminal de creuers projectada a Barcelona

Convoquen una concentració davant del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de Barcelona, a qui exigeixen que aturi la licitació de l'obra per no augmentar la massificació turística i la contaminació atmosfèrica que provoquen els creuers
Pau Fabregat
24/10/2017

Nou creuers amb un total 26.506 persones estaven amarrats diumenge passat a les terminals per aquestes grans embarcacions ubicades al complex World Trade Center del Port de Barcelona. La posició privilegiada que ocupa aquesta infraestructura, fa que totes les visitants que arriben a la ciutat per via marítima es trobin i accedeixin, de sobte, a dues de les seves principals artèries: l'avinguda del Paral·lel i La Rambla. Això provoca que riuades de turistes desembarquin dia rere dia i inundin els barris cèntrics de la ciutat, dificultant la quotidianitat del veïnat i modificant els usos de l'espai públic.

L'ús per part dels creuers d'un fueloil pesant 100 vegades més tòxic que el dièsel que utilitzen automòbils i camions, empitjora encara més la maltreta qualitat de l'aire de la ciutat

Tanmateix, aquesta no és l'única problemàtica derivada de l'impacte de la indústria dels creuers. Les elevades emissions de contaminants a l'atmosfera, producte de l'ús d'un fueloil pesant 100 vegades més tòxic que el dièsel que utilitzen automòbils i camions, empitjoren encara més la maltreta qualitat de l'aire de la ciutat i poden provocar afectacions importants en la salut de la població. De fet, aquest combustible està prohibit en els ports europeus del Mar del Nord i del Bàltic per la regulació d'una Àrea de Control d'Emissions de Sofre, que rebaixa al 0,10% de contingut de massa en sofre el 3,5% permès al Port de Barcelona.

És per aquests dos motius que l'Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS), la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, la Federació d'Associacions de Veïnes i Veïns de Barcelona (FAVB) i Ecologistes en Acció han endegat una campanya contra la nova terminal de creuers que s'està projectant i ha convocat una concentració de protesta davant la convocatòria del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de Barcelona, que se celebrarà dimecres 25 d'octubre, a partir de dos quarts de nou del matí, al mateix World Trade Center.


Consens i demandes clares

Les entitats impulsores de la campanya han llençat un manifest per recollir adhesions tant individuals com col·lectives. Les seves demandes són l'aturada immediata de la licitació de la nova terminal de creuers, la recuperació de les competències en la gestió del port de Barcelona per la Generalitat de Catalunya i que sigui l'Ajuntament qui defineixi les polítiques turístiques de gran impacte, en lloc d'una Autoritat Portuària depenent del Ministeri de Foment i "aliena als interessos del territori i la població", segons el seu parer. "L'Autoritat Portuària és una institució que viu de la ciutat i l'explota econòmicament, almenys pel que respecta als creuers, però al mateix temps, la ignora en qüestions com la salut pública, que es veu afectada per les emissions, o drets socials bàsics, com l'habitatge, que es veuen perjudicats per una turistificació creixent", explica Daniel Pardo, membre de l'ABTS.

Manifestació contra la massificació turística i la contaminació atmosfèrica que provoquen els creuers el juny de 2016 / Oriol Daviu

 


L'Ajuntament de Barcelona, també ha mostrat reticències al desenvolupament de la nova infraestructura, i segons declaracions als mitjans de comunicació, Ada Colau pretén que qualsevol decisió es prengui "conjuntament i no d'esquena a la ciutat". En el ple municipal del 6 d'octubre es va aprovar una proposta de Barcelona en Comú que rebutja la construcció de la nova terminal, sempre i quan no s'elaborin prèviament estudis d'impacte mediambiental i urbà sobre la ciutat. La proposició va estar aprovada amb els vots favorables de BeC, el PSC, la CUP – Capgirem Barcelona i el diputat no adscrit (Gerard Ardanuy), i l’abstenció de Cs, ERC i el PP. El Grup Municipal del PDECat hi va votar en contra.

Actualment, el Port de Barcelona té set terminals de creuers i una més està en procés de construcció, la de l'empresa de capital britànic, estatunidenc i panameny Carnival Corporation, major operadora mundial de creuers propietat del multimilionari israeloamericà Micky Arison. Tot i això, el Port ha decidit licitar una nova terminal a la naviliera Mediterranean Shipping Company (MSC). Segons les tendències actuals de creixement, la posada en marxa de la terminal en construcció i d'aquesta nova que s'està projectant suposaria arribar fins als cinc milions de creueristes anuals el 2021, un increment del 90% respecte a l'any 2016, quan el nombre de visitants que van arribar a Barcelona amb aquests vaixells va ser d'un total de dos milions sis-cents vuitanta-quatre mil persones.
 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades:

Creuers, turisme enverinat

Olga Margalef dijous, 16 octubre, 2014

Activistes d’Ecologistes en Acció (EeA) i membres de la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), en col·laboració amb l’organització alemanya Unió pe