Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Acompanyament per a un ús crític i conscient

Cal restringir els mòbils en els centres d’educació primària i secundària?

Els smartphones arriben a la vida de les més petites a una edat cada cop més primerenca. El comportament, ús del temps i relacions s’han reconfigurat al voltant d’aquests aparells anomenats “intel·ligents”. Sembla que anem tard, i tan sols repetim: “totes estan enganxades al mòbil!”.

Els impactes de l’ús excessiu de pantalles són un fet. Patologies a la vista, dificultats en l’adquisició del llenguatge, afectacions en les habilitats socials i l’autoestima, addicció (les xarxes socials estan dissenyades per generar-la) i vulnerabilitat dels infants i joves a aquesta addicció, donada l’etapa del procés maduratiu que travessen… I no només això: darrere de les aplicacions i les plataformes de recerca i oci en línia, hi ha models de negoci basats en la recollida massiva d’informació personal.

Sabent això, les famílies amb filles petites arriben a un punt en què han de decidir si proporcionar un mòbil o no. Amb totes les tensions que això comporta. Moltes, però, volen fer-ho diferent, endarrerint al màxim la incorporació del telèfon portàtil (que ara es fa a l’inici del cicle de Secundària, majoritàriament) o reduint la sobreexposició a les pantalles. I sovint es troben aïllades o sense eines davant aquesta decisió.

Moltes, però, saben que no estan soles, i s’han organitzat, generant moviment que posa veu i fa col·lectiva la preocupació, i demana (o pren) mesures al respecte. Una d’elles és la proposició de llei que demana prohibir els mòbils als centres educatius.

La regulació pot ajudar a posar límits a qui no els contempla, o a què posem el focus en una problemàtica que requereix actuació. Però és suficient?

La regulació unifica, no contempla la diversitat, i pot protegir les vulnerabilitats d’algunes, mentre accentua les d’altres. I es basa en mecanismes de vigilància i control que, d’altra banda, requereixen recursos per aplicar-se

Alhora, la regulació unifica, no contempla la diversitat, i pot protegir les vulnerabilitats d’algunes, mentre accentua les d’altres. A més, es basa en mecanismes de vigilància i control que, d’altra banda, requereixen recursos per aplicar-se. Resumint, prohibint el mòbil es redueix la capacitat de les famílies i dels centres educatius d’actuar de manera adaptada i flexible a les circumstàncies i el context.

Així, davant d’un repte –que és complex–, solucions –poc complexes– com la prohibició ens fan perdre oportunitats d’incorporar l’ús d’aquesta tecnologia de manera sana i crítica.

Proposem, doncs, entomar-ho de manera integral: posant al centre l’acompanyament i introduint progressivament l’ús del mòbil per promoure l’adquisició d’autonomia en el seu ús. És un camí que pren diverses direccions: d’una banda, implica que les adultes també prenguem consciència del nostre consum a l’hora d’aplicar criteris i establir pactes d’ús, i de l’altra, que busquem suport, compartint idees i recursos, prenent decisions conjuntes amb altres famílies per recórrer aquest procés plegades.

És un repte educatiu nou, i deixar-nos endur per la por no ens ajuda, com tampoc ho fa tenir una mirada rígida o poc flexible. El diàleg entre les educadores, les famílies i les mateixes nenes, nens i adolescents –que també tenen molt a dir-hi!- ens ajudarà a avançar cap a un escenari en què convisquem d’una altra manera amb la tecnologia.

Article publicat al número 575 publicación número 575 de la Directa

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!