Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

La Directa és un mitjà de comunicació en català d’actualitat, investigació, debat i anàlisi. Amb vocació de contribuir a la transformació social, vol exercir la funció de denunciar els abusos i les injustícies i potenciar les alternatives. Gràcies a l’existència d’una xarxa de nuclis territorials i col·laboradores que s’ha anat teixint des de 2006, el mitjà arriba a unes 3.000 subscriptores que donen suport al projecte. Al llarg de més de tretze anys d’existència, el projecte s’ha anat cuinant a foc lent en un sector d’importància estratègica com és el dels mitjans de comunicació.

En definitiva, la Directa vol ser una eina comunicativa per fer visibles les pràctiques dels moviments socials, els projectes polítics, socials i culturals que plantegen un model alternatiu a l’actual i els col·lectius invisibilitzats per molts mitjans de comunicació.

Després de deu anys, el 2016, vam creure que era el moment de fer una passa endavant. Per això, vam constituir juntes una cooperativa de consumidores i usuàries amb la participació de tots els grups de suport que ens han acompanyat des del principi.


Què fem?

L’essència del periodisme Directa es fa visible en diversos formats: treballem amb el paper, per donar volum al periodisme en profunditat, d’anàlisi i reposat. Al web, fem un seguiment de l’actualitat immediata, donant sortida a la informació més recent. Arreu, i al llarg d’aquests anys, caminem per potenciar la qualitat i la narrativa fotogràfica i audiovisual, els elements infogràfics i la il·lustració.

El paper, que surt cada quinze dies, és el producte originari del projecte, el format que més ens permet potenciar el periodisme Directa i el producte que el sustenta econòmicament. Mentre seguim potenciant i cuidant el paper, caminem per combinar-lo amb la transformació i evolució cap a un format web que combini i integri cada vegada més i millor el multiformat i la interactivitat.


Model periodístic

Entenem el periodisme com una eina de transformació social, no com un bé o una mercaderia de mercat amb la que es pot fer negoci per obtenir uns beneficis econòmics.

Practiquem el periodisme d’investigació per tractar temes que tendeixen a ser silenciats pels grans mitjans de comunicació convencionals, que depenen fortament de la publicitat o de les aportacions de grans empreses privades i de partits polítics. Davant de la tendència de convertir la informació en espectacle, descontextualitzada i allunyada de les persones, oferim informacions de qualitat, reposades i arrelades al territori i els moviments socials dels Països Catalans. En concret, difonem continguts que serveixin per denunciar les injustícies i les vulneracions de drets bàsics en tots els seus vessants. A més, apostem per potenciar les pràctiques transformadores i alternatives en tots els àmbits (econòmic, laboral, mediambiental, cultural, etc.). Som fermes defensores de la llibertat d’expressió i del dret a la informació i per això volem visibilitzar els col·lectius i les organitzacions que treballen per la transformació social, sobretot aquells que no ho tenen fàcil per fer sentir la seva veu.

Model autogestionat

L’estructura econòmica de la Directa depèn de la base social del projecte, és a dir, de les seves subscriptores. Aproximadament, el 75% dels ingressos provenen de les subscripcions, seguit d’un 10% que prové dels suplements i un 8% de la publicitat. Per a nosaltres, aquesta és una de les espines dorsals que fa que el projecte sigui sòlid i que la viabilitat depèn de la confiança i l’aposta que fan les lectores. Creiem que l’autogestió és el millor model per garantir la independència d’un mitjà de comunicació i per tant la seva llibertat.

Assemblearisme

No tenim ni caps ni directores. Creiem en la decisió col·lectiva i el debat com a mecanismes de radicalitat democràtica. La participació militant en els espais de decisió i debat és a la base del projecte des dels seus inicis.

Ens organitzem de forma horitzontal: cada secció del paper i del web (coordinació web, a fons, miralls, contrast, impressions, cruïlla, roda el món, expressions i indirecta) i cada àrea de treball (disseny, fotografia, audiovisuals) té una o més d’una persona que coordinen les col·laboradores d’aquella secció o àrea i que tenen el compromís de dinamitzar allò que es decideix en l’assemblea de redacció i que té a veure amb aquella àrea/secció.

 

Per què fer-nos cooperativa?

Cooperativitzem el consum i l’ús de la Directa, és a dir, posem els continguts -entenent que són eines per la transformació social – a disposició de les sòcies i les no sòcies. El 2016, i després d’uns anys de procés, fem el pas a cooperativa de consum, és a dir, un mitjà on la propietat recau sobretot en les consumidores i les col·laboradores. Aquesta tipologia de cooperativa ens permet incloure els diferents grups de suport que participen en el projecte (entitats, subscriptores, col·laboradores i treballadores) mantenint l’essència de mitjà sustentat i decidit per les seves lectores. A partir del 2016, doncs, les subscriptores i les col·laboradores poden passar a ser sòcies i passar, per tant, a ser copropietàries del mitjà, formar part de les decisions estratègiques de la Directa i obtenir descomptes especials en serveis i productes d’entitats i col·lectius amb qui anem teixint xarxa.

Al web www.cooperativa.directa.cat s’hi pot trobar tota la informació relacionada amb la cooperativa: comptes, estatuts, òrgans, models de participació, criteris de finançament, etc.


És el mateix ser sòcia que ser subscriptora?

Les persones i entitats que són subscriptores de la Directa tenen accés al quinzenal, sigui en format PDF o en paper. Tenen accés exclusiu des de la data de la seva publicació fins 15 dies després. A més, les subscriptores també tenen descomptes en productes, festivals i d’altres serveis que anem oferint fruit de la intercooperació i xarxa amb altres col·lectius i persones.

Pots subscriure’t al format paper o al format web aquí 

Les sòcies de la cooperativa són copropietàries de la Directa. Això vol dir que tenen poder de veu i vot en les assemblees generals, que és on es decideixen les línies estratègiques, els pressupostos anuals i on es crea debat sobre el camí i les línies de millora del projecte. Per ser sòcia de la cooperativa s’ha de tenir un vincle definit amb la Directa: pots ser subscriptora (web o paper), col·laboradora (text, il·lustració, fotografia, audiovisual, etc.), o bé treballadora. Les sòcies també gaudeixen de descomptes i ofertes amb serveis que tenen a veure amb col·lectius afins, siguin entitats sòcies o properes al projecte.

Si ja ets subscriptora o col·laboradora, pots fer-te sòcia aquí 


Aquesta pàgina web ha estat desenvolupada per Talaios Koop, amb el suport de les cooperatives La Ciutat Invisible, Col·lectiu Ronda i Arç Cooperativa, totes tres entitats sòcies de la cooperativa La Directa SCCL