Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

El Festival de Cinema Llatinoamericà del CineBaix obre portes de forma virtual

Veu la llum la primera plataforma virtual independent i autogestionada per una associació sense ànim de lucre, que permetrà visionar catorze pel·lícules d'onze països diferents, vuit d'elles estrenades per primera vegada a Catalunya i sis de les quals estan dirigides per dones, entre el dimecres 22 d'abril i fins diumenge 3 de maig

/ Pepa Ràfols

El passat 14 d’abril, les portes de CineBaix, així com la de tots els espais on habita la cultura, van haver de tancar degut a les mesures imposades pel govern espanyol per fer front a la pandèmia. El cinema de Sant Feliu de Llobregat (Baix Llobregat) que va obrir portes el 2005 després d’una llarga lluita per aconseguir-ne la gestió veïnal, acumula ja cert bagatge en fer front a situacions adverses que s’han anat esdevenint al llarg de la seva trajectòria. Després de superar la inicial etapa d’obertura, van resistir l’envestida de la crisi de la digitalització dels cinemes a partir del 2010, període en què moltes sales van haver de tancar. Avui, amb gairebé quinze anys de vida, s’enfronten al nou repte de mantenir-se malgrat aquesta baixada de persianes d’incerta i inquietant temporalitat.

La nova Sala 7 de CineBaix permetrà visionar les pel·lícules del Festival de Cinema Llatinoamericà i seguir posant de relleu el model de cinema de proximitat, associatiu, autogestionat i d’independència econòmica

Amb la capacitat de reinvenció per bandera i amb la ferma voluntat de seguir donant suport, a través del cinema i la cultura, a un canvi social que fomenti la cultura de la pau, la defensa dels drets humans i una economia social i solidària, CineBaix presenta Sala 7. Aquesta nova sala se suma a les sis físiques que té CineBaix i té la particularitat que les seves parets seran les de qualsevol casa que vulgui gaudir de la programació que ofereixen. És així com neix la primera plataforma virtual independent i autogestionada per una associació sense ànim de lucre, que permetrà visionar les pel·lícules del Festival de Cinema Llatinoamericà i seguir posant en relleu el model de cinema de proximitat, associatiu, autogestionat i d’independència econòmica que el caracteritza en un moment en què les plataformes mainstream ofereixen cinema en streaming a dojo. Tot i que la Sala 7 neix com a forma d’adaptació davant un moment d’excepcionalitat, CineBaix pretén incorporar-la des d’ara al seu cinema i complementar el cinema presencial i de proximitat que el caracteritza amb aquest nou format virtual.

El Festival de Cinema Llatinoamericà forma part de la Mostra de Cinema Internacional que CineBaix celebra durant l’any –junt amb els festivals de cinema asiàtic, africà i del Mediterrani i llevant– i de la qual la Directa n’és mitjà col·laborador. Acompanyant el festival llatinoamericà d’enguany, i com hem fet sempre en totes les Mostres de CineBaix durant els últims anys, publiquem aquest suplement on es pot trobar la ja habitual introducció a càrrec d’Ignasi Franch que, fent-nos pinzellades sobre l’essència i missatge de cadascuna de les pel·lícules, ens acosta a les particularitats que caracteritzaran la programació del festival. A continuació, trobarem la programació completa, amb els horaris en què s’emetrà cada pel·lícula i una breu sinopsi de cadascuna. Avançant en el paginat podrem llegir un segon article de Franch sobre la indústria cinematogràfica a Xile. El contingut del suplement segueix amb quatre reportatges que aprofundeixen en diferents realitats d’alguns països llatinoamericans i d’altres que en repassen tot el territori: el protagonisme feminista que ha banyat de lila la revolta social a Xile des del passat octubre; una Bolívia que camina cap a unes eleccions en les quals Evo Morales no podrà participar; les devastadores realitats per les quals passa el Brasil després de tan sols un any de l’arribada de Bolsonaro a la presidència i, per últim, una radiografia de l’estat dels drets LGBTI a l’Amèrica Llatina.

Enguany, en el marc del festival, la voluntat d’agermanar CineBaix i la Directa com a projectes aliats emmarcats dins l’Economia Social i Solidària (ESS) és més forta que mai. D’una banda, totes les sòcies i les subscriptores disposaran d’un usuari i contrasenya —que ja us hem fet arribar a través del butlletí electrònic– que permetrà visionar la majoria dels films programats de forma gratuïta. De l’altra, Cuidar entre terres, co-producció de la Directa amb CooperAcció, formarà part de la programació. En el documental s’hi relata com desenes de milers de dones migrades i desplaçades treballen fent de cuidadores lluny de casa seva, mentre a la seva terra altres dones han d’omplir el seu buit quotidià per sostenir la vida.

Es tracta d’una selecció de llargmetratges premiats als millors festivals, la majoria de les quals no es troben en cap altra plataforma virtual

El Festival de Cinema Llatinoamericà de la Mostra de CineBaix 2020 obrirà portes –o més aviat, encendrà pantalles– a partir del dimecres 22 d’abril i fins diumenge 3 de maig, posant a l’abast del seu públic catorze pel·lícules d’onze països diferents, vuit d’elles estrenades per primera vegada a Catalunya i sis de les quals estan dirigides per dones. Es tracta d’una selecció de llargmetratges premiats als millors festivals, la majoria de les quals no es troben en cap altra plataforma virtual.

A continuació llistem les pel·lícules que hi ha programades dins el festival, acompanyat d’una breu sinopsi, les característiques de cada film i l’horari en què estaran disponibles per veure-les en línia. A excepció de les que tenen accés restringit, les pel·lícules es podran veure de 0 a 24 hores els dies indicats en cada cas, en aquest enllaç. El preu visionat de cada pel·lícula és de 2,05 € excepte per les persones sòcies o subscriptores de la Directa que, repetim, tindran accés gratuït a unes pel·lícules concretes (remarcar que l’ús del codi és personal i, des de CineBaix, demanen fer-ne un ús respectuós i responsable).

 

PROGRAMACIÓ

Algunas bestias

Jorge Riquelme – Xile (2019) – 98 min – Thriller – VOE
Dissabte 2 i diumenge 3 de maig

L’Alejandro i l’Ana porten la seva família de vacances a una petita illa del sud de Xile, però en realitat el que busquen és que els seus pares, la Dolores i l’Antonio, els ajudin i inverteixin a restaurar la casa de fusta que hi ha a l’illa per convertir-la en un hotel com el seu nou negoci. Tot sembla anar perfecte a les vacances fins que el Nicolás, un local encarregat de transportar les coses i persones fins a l’illa, desapareix, i deixa la família completa atrapada a l’illa.


Araña

Andrés Wood – Xile, Argentina, Brasil (2019) – 105 min – Crim, drama, thriller – VOSE
Dijous 23 i divendres 24 d’abril [accés restringit]

Xile, a inicis dels anys setanta. La Inés, el Justo i el Gerardo són tres joves que formen part d’un violent grup d’extrema dreta, i nacionalista, que vol enderrocar el govern de Salvador Allende. En el fragor d’aquesta lluita es veuen embolicats en un arriscat i apassionat triangle amorós i cometen un crim polític que els separa per sempre.


Insumisas

Laura Cazador, Fernando Pérez – Cuba, Suïssa (2019) – 94 min – Drama – VOE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

1819. Enrique Faber, metge cirurgià suís, arriba a Cuba per trobar el seu fill, segrestat per una de les seves ties. Davant les ruïnes d’un cafetar, comprova amb horror que tots dos han mort en una revolta d’esclaus. Establert a Baracoa, l’Enrique va comprenent gradualment la complexa i contradictòria societat cubana. Però tres anys després del seu matrimoni amb Juana de León, queda al descobert la seva veritable identitat: l’Enrique és en realitat una dona que s’ha vestit d’home per poder exercir la medicina. Enviada a la presó, l’Enriqueta Faber s’enfronta llavors al judici més escandalós de la història colonial cubana.


Monos

Alejandro Landes – Colòmbia, Argentina, Holanda, Alemanya, Suècia, Uruguai, EUA, Suïssa, Dinamarca (2019) – 102 min – Aventura, drama, thriller – VOE.
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

Al cim d’una imponent muntanya, a Colòmbia. El que a primera vista sembla un campament d’estiu, resulta ser un campament paramilitar on vuit nens guerrillers dits ‘Los Monos’ conviuen sota l’atenta mirada d’un sergent. La seva única missió és tenir cura de la doctora Sara Watson, una dona americana que han pres com a ostatge. Quan la missió comença a perillar, la confiança entre ells començarà a posar-se en dubte.


Punta de lanza

Marc Gavaldà – Bolívia (2020) – 70 min – Documental – VOSE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

L’Amazònia nord de Bolívia està al punt de mira de projectes extractivistes que amenacen els pobles que han custodiat els seus boscos. Noves carreteres, exploracions sísmiques i concessions forestals avancen selva endins, acorralant els territoris del poble tacana. Enmig d’aquest avanç, l’aparició de pobles en aïllament voluntari podria capgirar la partida.


Temblores

Jayro Bustamante – Guatemala, França, Luxemburg (2019) – 107 min – Drama – VOE
Dimecres 22 d’abril [accés restringit]

El Pablo es podria descriure com el pare model, afectuós amb els seus dos fills, amb una feina acomodada, pacient amb la seva dona i practicant de l’església evangèlica; però la seva vida perfecta comença a esfondrar-se quan es permet ser ell mateix i s’enamora d’un home. Enfrontat a la seva família i creences contra el seu autèntic ésser, el Pablo s’enfronta a la intolerància de la societat i de la seva pròpia família quan és forçat a internar-se en un centre de teràpia de conversió sexual si vol seguir veient els seus fills.


Un traductor

Rodrigo Barriuso, Sebastián Barriuso – Cuba, Canadà (2018) – 107 min – Drama – VOE
Del dissabte 25 al dimecres 29 d’abril

A conseqüència de l’accident nuclear de Txernòbil, en Malin, un professor de literatura russa de la Universitat de l’Havana, és separat de la seva família i la seva feina a fi de ser reassignat com a traductor entre els metges cubans i els nens que comencen a arribar de l’URSS per rebre tractament per exposició a la radiació. Arrencat de l’abstracte món acadèmic dins de l’implacable món de la medicina, en Malin ha de trobar una solució per evitar la seva creixent depressió.


Voces de Vereda

Iris Aviñoa i Santi Trullenque – Espanya (2019) – 73 min – Documental – VOSE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

El documental mostra un retrat coral d’una petita comunitat de l’orient colombià, La Cooperativa, protagonista directa del procés de pau actual i de les més de cinc dècades de conflicte armat. Els seus habitants, a través de les seves històries, records, punts de vista, anècdotes, somnis, el seu dia a dia i els seus plans de futur, reflexionen sobre els impactes de la implementació de l’actual Acord de Pau entre el Govern i les FARC-EP, i dels avenços que ja es comencen a veure, però també dels retrocessos i de com superar els obstacles presents i futurs des d’un punt de vista comunitari.

 

Cinema llatinoamericà fet per dones


Canción sin nombre

Melina León – Perú, Espanya, EUA, Xile (2019) – 97 min – Drama – VOSE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

És la història de Georgina Condori, una música andina que el seu bebè acabat de néixer desapareix misteriosament. Enmig del caos polític de l’època, Pedro Campos, un jove periodista de Lima, pren a càrrec seu la investigació i emprèn al costat d’ella la desesperada recerca.


Cuidar entre terres

Núria Gebellí, Estel·la Marcos, Meritxell Rigol, Anna Celma, Berta Camprubí, Montse Giralt – Colòmbia, El Salvador, Catalunya (2019) – 49 min – Documental – VOE
Del dijous 23 d’abril al dilluns 27 d’abril

La María treballa d’interna, cuida 24 hores una persona gran a Tarragona, amb el cap posat a tenir cura del seu pare a l’altra banda de l’Atlàntic. La Lucelly cuida, des del bon dia fins al petó de bona nit, la filla d’una família de ciutat, mentre les seves creixen al camp. La Luz Myriam necessita que la seva mare cuidi les netes i així ella poder seguir lluitant en defensa del riu Magdalena ara que, desplaçada del territori on pescava, subsisteix com a treballadora de la llar.


De nuevo otra vez

Romina Paula – Argentina (2019) – 84 min – Drama – VOE/VOSE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

La Romina decideix tornar a Buenos Aires, a casa de la seva mare, Mónica, després de donar-se un temps amb el seu xicot i pare del seu fill de tres anys, Ramon. Treballant com a professora d’alemany, la Romina ha de tornar a aprendre qui era abans de ser mare, tornar a connectar amb algú que sembla no conèixer, però que segueix latent entre les parets de casa de la seva mare.


El despertar de las hormigas

Antonella Sudasassi Fumiss – Costa Rica, Espanya (2019) – 94 min – Drama – VOE
Dijous 30 d’abril i divendres 1 de maig [accés restringit]

L’Isa és modista i viu amb la seva família en un petit poble de Costa Rica. El seu espòs Alcides desitja que tinguin un tercer fill: un nen. L’Isa, però, no vol un altre embaràs. Vol enfocar-se en la feina i ja en té més que prou amb la seva vida amb dues filles. Fins ara, mai ha qüestionat el seu paper dins de la família. No obstant això, quan s’adona que l’Alcides no sembla que escolti i persisteix amb el seu desig de tenir un tercer fill, s’adona que alguna cosa ha de canviar.

La mala noche

Gabriela Calvache – Equador, Mèxic (2019) – 95 min – Drama, thriller – VOE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

Després de dos anys de trobades clandestines, un tímid cirurgià s’ha enamorat d’una dama de companyia. Però un accident li deixarà descobrir que ella no és la persona que ell creia, sinó una dona amb un perillós present que la persegueix, tant a ella com a altres dones, i que acabarà atrapant-lo també a ell.


Yo, imposible

Patricia Ortega – Veneçuela, Colòmbia (2018) – 86 min – Drama – VOE
Del dijous 23 d’abril al diumenge 3 de maig

L’Ariel és una jove modista religiosa que, després d’una relació sexual fallida, descobreix el secret que des de sempre la seva família porta intentant amagar: quan va néixer era intersexual, però, després d’una cirurgia correctiva, la van criar com una nena. Ara es troba que ha de prendre una decisió: continuar amb la seva vida com a dona, acceptada socialment però reprimida, o viure com a intersexual i suportar que la societat la jutgi per això.