Des de fa unes setmanes entitats en defensa del transport públic com la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i Social al Camp de Tarragona (PDF) i la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) s’estan mobilitzant contra el desmantellament de la via Port Aventura-Cambrils amb diverses accions que volen evitar la pèrdua d’aquest corredor ferroviari. El passat desembre l’Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (Adif) va licitar l’empresa Everis Ingeniería per realitzar l’estudi del projecte de desmantellament de la infraestructura ferroviària que transcorre des de l’estació de Port Aventura, passant pels municipis de Salou, Vinyols i els Arcs i Cambrils fins a l’àrea de Mont-roig del Camp, L’Hospitalet de l’Infant i Vandellòs. L’estudi preveu la identificació dels principals condicionants i la programació de les accions necessàries per minimitzar l’’efecte barrera’ de l’actual traçat, d’una longitud aproximada de 30 quilòmetres, que travessa diversos municipis de costa, alguns d’aquests fortament vinculats al desenvolupament d’activitats turístiques.
El passat desembre l’Administrador de Infraestructuras Ferroviarias va licitar l’empresa Everis Ingeniería per realitzar l’estudi del projecte de desmantellament de la infraestructura ferroviària
L’actuació s’emmarca en la posada en marxa de la variant Vandellòs – Vila-seca/Perafort del Corredor Mediterrani, que comporta el desmantellament de la línia, tot i que segons la llei estatal 38/2015 del Sector Ferroviari, la Generalitat pot assumir l’explotació d’aquesta infraestructura ferroviària si queda desafectada per part del govern espanyol. De tota manera la conselleria de Territori i Sostenibilitat n’ha de sol·licitar el traspàs formalment, com a titular del servei de rodalies i regionals a Catalunya. En aquest cas, la Generalitat està obeint a les demandes d’ajuntaments com el de Salou -governat per PDeCAT i PSC- i Cambrils -governat per ERC, PDeCat i PSC-, que prefereixen desmantellar les vies i ja s’han posat d’acord amb el Ministeri espanyol de Foment i l’operadora de transport Emfesa, l’empresa a qui s’ha licitat el desmantellament. Segons fonts del gabinet de premsa de l’ajuntament de Salou, el desembre passat van tenir la darrera reunió tècnica, però no poden assegurar el termini en el qual es desplegarà aquest desmantellament, condicionat a la nova variant que s’està construint per l’interior. Pocs mesos abans de diverses conteses electorals, el que tenen projectat a Salou segons el vicepresident de la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) Manel Ferri, és la reurbanització de l’espai que deixin les vies, el que l’ajuntament de Salou anomena eix cívic i que considera una operació especulativa: “es vol impulsar més construcció d’habitatges, entre 200 i 250 cases d’alt standing, un aparcament amb 2.000 places i a partir d’aquí posar un autobús que simbolitzi que també posen transport públic”.
Vies alternatives
En infraestructures, el Camp de Tarragona és una de les zones més castigades per la manca de transport públic i en aquest sentit la PTP advoca per la reutilització de les vies existents per a la creació de la nova línia de tren-tramvia que connecti les principals poblacions de la Costa Daurada i Tarragona. La plataforma defensa evitar el desmantellament per tal d’abaratir costos: “a mig llarg termini tenim l’oportunitat de fer la instal·lació a futur del Tram Camp en aquest corredor, però si s’aixequen les vies, no es farà mai i serà molt més costós reposar-les”. Segons Manel Ferri, “el primer pas que ha de fer la Generalitat és reclamar la transferència del traçat ferroviari amb la corresponent dotació econòmica de manteniment de la línia i mirar de fer ells la infraestructura amb FGC com a operador. En un context de canvi climàtic en el qual estem reclamant electrificar el transport en general, no té sentit que et deixis prendre vies i serveis i l’alimentació d’energia que tenen aquests tipus de transports i sistemes ferroviaris”.
De moment la Generalitat no ha canviat de posició, a pesar que el Síndic de Greuges ha donat la raó a la PTP i s’ha posicionat en relació a un informe que li van presentar de divuit pàgines contrari al desmantellament, sobretot pel que fa a població desassistida. Val a dir que després de les estacions principals de les capitals catalanes, estacions com Salou i Cambrils són de les que més viatgeres mouen, concretament 675.000 a l’any, que si han d’agafar transport públic, hauran d’adreçar-se a estacions allunyades a l’interior o agafar un bus interurbà.
Estacions com Salou i Cambrils són de les que més viatgeres mouen, concretament 675.000 a l’any, que si han d’agafar transport públic, hauran d’adreçar-se a estacions allunyades a l’interior o agafar un bus interurbà
Des del Centre d’Estudis del Transport, Joan Carles Salmerón recorda que “amb aquest desmantellament les usuàries perdran una infraestructura important, i per més autobusos interurbans que posin, no és un transport d’alta capacitat”. Salmerón insisteix amb el fet que “a tot Europa trams similars amb un volum de trànsit molt gran com el tram de Tarragona-Salou-Cambrils no només s’estan conservant sinó que s’estan modernitzant”. Segons Salmerón, en prop de 40 ciutats europees estan incorporant el sistema Tramvia Tren i en canvi aquí a Catalunya no hi ha perspectiva d’aprofitar aquest traçat: “no hi ha cap classe de previsió i tant és així que no s’aposta per una reconversió de la línia actual, on si és evident que han de deixar de passar trens de mercaderies pels centres d’aquests municipis”.
De fet, des del Centre d’Estudis del Transport, apunten que “al Camp de Tarragona podrien implantar el Tram Tren com tenen a Alacant, amb diversos traçats cap a poblacions més grans com Dénia i Benidorm i poblacions més petites de l’entorn com El Campello, un transport ideal per pobles de costa i amb activitat hotelera”.
Per la seva banda, Adif assegura que té interès a mantenir les vies perquè així té l’oportunitat d’explotació del traçat. Com confirmava el portaveu de l’empresa Antonio Carmona “tot el que sigui perdre vies és dolent per Adif”. Tot i no poder explicitar clarament els terminis per fer la nova variant a uns quilòmetres a l’interior, des de l’entitat pública mantenen que “comportarà millores de servei pels recorreguts de llarga distància i serveis regionals i millorarà la freqüència, ja que es tracta d’una nova infraestructura amb doble via”.
Continuen les mobilitzacions
La reivindicació pel manteniment de la línia ha pujat de to les darreres setmanes, ja que el passat 26 de febrer la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i Social al Camp de Tarragona (PDF) i la PTP van presentar una denúncia a la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya pels possibles incompliments legals en el desmantellament projectat de la línia Port Aventura-Salou-Cambrils. Aquestes plataformes es basen en indicis de vulneració de la normativa ferroviària, urbanística i de medi ambient d’aquestes obres de desmantellament. A més, es dóna la paradoxa que a la Declaració d’Impacte Ambiental que acompanya l’operació de 23 de juny de 1998 que els ajuntaments esgrimeixen contínuament per justificar la seva posició favorable al desmantellament, la mateixa Renfe declarava “preferible la duplicació de la via actual” i “mantenir la línia actual en via única pel servei regional i com a via d’auxili en cas d’incidències.”
Davant la desinformació de moltes usuàries de la línia, dissabte passat la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i Social al Camp de Tarragona (PDF) i la PTP van convocar una concentració a l’estació de Salou per repartir informació
Davant la desinformació de moltes usuàries de la línia, dissabte passat la Plataforma en Defensa del Ferrocarril Públic i Social al Camp de Tarragona (PDF) i la PTP van convocar una concentració a l’estació de Salou per repartir informació. També es va fer una xiulada al pas dels trens per reclamar la pervivència de les estacions i salvar l’actual traçat i les entitats convocants preparen una nova concentració pel dissabte 6 d’abril. La concentració va estar encapçalada per integrants de les dues plataformes convocants i persones com l’excap d’estació de l’estació de Salou que va estar 47 anys en el càrrec i recordava la necessitat de no desmantellar la via per assegurar el pas de trens i que no passi com a les estacions desmantellades de poblacions properes com Freginals i Mianes, que han acabat afectant tota la zona de Tortosa.
El vocal de la PTP, Daniel Pi, es refermava el passat dissabte dient “que cal millorar el servei molt deficitari del tren que fa servir la gent cada dia, per aconseguir que agafar el tren sigui la millor alternativa de mobilitat. Estem a punt de perdre dues estacions que mouen més de 675.000 viatgers -més que tota la província de Sòria-, i volem que es mantingui el servei i s’integri urbanísticament la via perquè no sigui una barrera, però no que es desmantelli”.
Com assevera Manel Ferri, des de la PTP creuen que amb aquestes mobilitzacions “hi ha l’oportunitat de redreçar una decisió que han pres dos ajuntaments que condiciona una part important de la mobilitat del Camp de Tarragona, la segona àrea metropolitana de Catalunya”.