Davant la manca de respostes, sovint, hi ha persones que acaben punxant la llum o manipulant els comptadors per registrar consums inferiors als reals. Les xifres no són clares: mentre Endesa no ha contestat a la Directa, Gas Natural assegura que no disposa de xifres i Aigües de Barcelona parla de 5.000 situacions de frau, que comprenen casuístiques molt diverses i ascendeixen a 8.000 si sumen totes les empreses del grup. En contraposició, però, l’empresa ha assegurat que garanteix el subministrament d’aigua a tothom que ho necessiti i no pugui fer front al pagament per motius econòmics. I com es pot fer front a una factura de llum de 100 euros mensuals a l’hivern si es paga un lloguer de prop de 800 euros –renda mitjana calculada per la Generalitat a Barcelona– i s’arriba a cobrar un sou de 1.370 euros bruts –l’establert com a freqüent estadísticament?
En Jordi, un veí de Tordera que pateix pobresa energètica des d’abans de l’entrada en vigor de la llei, ha aconseguit acollir-s’hi. Fa cinc anys, va començar a tenir problemes per assumir les factures i, el 2012, Endesa li va tallar la llum. L’ha tingut punxada i, mentrestant, ha fet les gestions per acreditar la seva situació de vulnerabilitat econòmica. Fa ben poc, l’empresa li ha hagut de restablir el subministrament.
Quan els números no quadren
Però tenir l’electricitat punxada no salva dels talls. Recentment, Carmen González es va tornar a quedar a les fosques perquè van passar els tècnics i van tocar el comptador; i Jordi va estar sense llum des del mes de maig fins al novembre: “Ja tenia preparada una estufa de llenya per escalfar-me si arribava el fred”, reconeix. “Sóc conscient del risc d’encendre un foc en un pis, on poden passar desgràcies, però, davant la manca d’alternatives, estava decidit a fer el que fos necessari per continuar vivint a casa”. En cap cas s’hauria d’haver arribat a aquesta situació, ja que els serveis socials preveien ajudar les famílies vulnerables a fer front als pagaments de subministraments bàsics.
“Sóc conscient del risc d’encendre un foc en un pis, on poden passar desgràcies, però, davant la manca d’alternatives, estava decidit a fer el que fos necessari”, explica en Jordi
Una altra veïna de Barcelona, que prefereix conservar el seu anonimat, considera que “els preus són inacceptables”. Cobra 1.400 euros al mes i paga 500 euros de lloguer per un àtic amb molt mal aïllament, on viu sola. Li resultava complicat assumir les factures i va decidir posar un topall al comptador d’Endesa. De 100 euros al mes, ha passat a pagar-ne 30. Una parella de l’Hospitalet de Llobregat també té el comptador d’Endesa manipulat perquè considera que “el preu és abusiu”, tot i que els dos treballen. Feta la llei, feta la trampa. Aquest trucatge dels aparells, avui dia, també és possible amb els comptadors digitals, que, de mica en mica, es van generalitzant.
A Piera, l’Anoia, hi viu una dona de 53 anys que no pot assumir les factures. Té una filla amb diversitat funcional i està delicada de salut. Tot i així, només percep 510 euros d’invalidesa i uns altres 510 per tenir la filla a càrrec. Quan resta el lloguer de 500 euros i els 200 que li costa el centre de dia, es pregunta: “Com mengem si paguem la llum?”. Li arribaven factures de més de 90 euros mensuals, tot i que no té rentaplats ni calefacció. Va intentar parlar amb Endesa per negociar, però, davant la manca de resposta, va punxar la llum per poder viure i ara arrossega un deute amb la companyia.