Tota la població de Cervera, el municipi més poblat de la Segarra, cabria dins del Symphony of the Seas, el creuer més gran del món. El vaixell emprendrà el seu viatge inaugural dissabte 7 d’abril des del port de Barcelona fins a Palma, on estarà durant el dia 8. Més de 6.600 persones de passatge, al voltant de 2.200 treballadores, 360 metres de llargada, 75 d’alçada, 66 d’amplada màxima, 18 cobertes… Són algunes de les mastodòntiques dades que converteixen aquest vaixell de la companyia Royal Caribbean en una ciutat flotant. I com a qualsevol ciutat hi apareixen els problemes associats, com són la contaminació de l’aire, per les emissions de gasos, i de l’aigua, pels vessaments de residus, la massificació turística als ports on fa escala o l’explotació laboral de les persones que hi treballen.
Per tots aquests motius, entitats ecologistes i veïnals de Barcelona i Palma han convocat un cap de setmana de mobilitzacions “en la primera acció conjunta contra la indústria dels creuers”. Barcelona és el port més important per aquest tipus de vaixells a la Mediterrània i el 2017 va comptar amb un tràfic de 2,7 milions de persones. Per la seva banda, la ciutat mallorquina va rebre 1,67 milions de turistes procedents de creuers.
Barcelona és el port més important per aquest tipus de vaixells a la Mediterrània i el 2017 va comptar amb un tràfic de 2,7 milions de persones. Palma va rebre 1,67 milions de turistes procedents de creuers
A Barcelona la Federació d’Associacions de Veïns, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire i l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) han convocat una manifestació per acomiadar la primera sortida regular de la nau, que a partir d’ara passarà un cop a la setmana per la ciutat. Serà demà a les 16.30 de la tarda al Portal de la Pau i està emmarcada en la campanya Stop Creuers, que va començar tot just fa dos anys amb la primera manifestació contra aquesta indústria turística. A Palma tindrà lloc una concentració el diumenge 8 d’abril a les 12 del migdia a la terminal de creuers de l’estació marítima del port, convocada pel Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB Mallorca) i l’Assemblea 23-S. “Les protestes de Barcelona i Palma no són un cas aïllat. Les mobilitzacions locals contra el turisme de creuers es donen a escala mundial, en nombrosos ports des del Carib fins al Mediterrani, passant per l’Àrtic”, expliquen des del GOB.
Contaminació i massificació
Les principals queixes respecte a l’increment dels creuers a ciutats com Palma i Barcelona fan referència a dos aspectes. D’una banda l’increment de la contaminació que provoquen els vaixells, ja que les màquines continuen en marxa durant les estades a port i fan servir fuels de baixa qualitat que generen grans emissions d’òxids de sofre i de nitrogen. Segons els càlculs del GOB, una hora de funcionament dels quatre motors del Symphony of the Seas equivalen a 5.000 cotxes fent el trajecte per carretera entre Palma i Manacor. “S’ha intensificat l’aposta pel turisme de creuers, sense tenir en compte l’impacte ambiental que pot tenir”, expliquen des del col·lectiu ecologista. A més de la contaminació atmosfèrica, també cal tenir present la contaminació de l’aigua i el consum que fan aquestes ciutats flotants de recursos hídrics, “el que afecta especialment en un cas com Mallorca”.
D’altra banda, l’arribada dels creuers a ciutats com Palma o Barcelona contribueixen a la massificació turística que ambdues ciutats ja pateixen. Per l’ABTS els grans vaixells suposen “l’exponent més extrem de la indústria del turisme”, ja que amb el desembarcament de grans quantitats de gent provoca “la saturació de les zones urbanes i de la mobilitat a la ciutat”. “El turisme de creuers reprodueix de manera intensiva i concentrada els vicis de la indústria turística”, conclouen.