Organitzacions de consumidores, ecologistes i organismes públics responsables de consum problematitzen l’expansió de l’anomenat rentat verd des de fa anys. Però la realitat és que els expedients oberts i l’aplicació de mesures correctives o sancionadores encara són incipients i excepcionals. Als Països Catalans només consten cinc denúncies per declaracions ambientals enganyoses, segons les dades dels organismes responsables de consum, totes cinc a Catalunya.
Una promoció immobiliària d’Stoneweg Living i Sorigué a primera línia de mar a Begur (el Baix Empordà), que es publicitava com a beneficiosa per l’entorn natural; dos productes cosmètics, de les marques Byly i Orkla, presentats com a ecològics, i l’aigua de Viladrau, per una declaració enganyosa sobre l’impacte positiu de l’empresa en l’entorn natural d’on s’extreu, han estat denunciades per Ecologistes en Acció a l’Agència Catalana de Consum (ACC). Des de l’organisme s’indica que els consta una denúncia més, contra una aerolínia, que està en procés d’investigació. Al País Valencià, els serveis d’inspecció de consum indiquen que no tenen “cap denúncia ni expedient” vinculat a declaracions mediambientals enganyoses. I tampoc li’n consten a l’organisme competent de consum del Govern Balear.
Per ara, l’ACC ha obert dos expedients sancionadors per publicitat que pot induir a error o engany i ha fet un requeriment per retirar un reclam enganyós, a Viladrau-Nestlé. També ha actuat d’ofici, amb relació a la publicitat sobre la reciclabilitat dels envasos i ha incoat set expedients sancionadors. “En envasos de tota mena, de detergents, begudes o xampús, s’està utilitzant cada cop més la menció de ‘100 % reciclable’, i en la immensa majoria dels que hem analitzat no és cert”, explica el director de l’agència, Albert Melià.
El “100 % reciclable” dels envasos sol ser fals, segons l’Agència Catalana de Consum
D’un altre reclam, el d’“energia 100 % verda” també n’han resultat set sancions. Per Melià, és una afirmació sancionable perquè “l’energia elèctrica procedent de les plantes de producció es barreja de tal forma que no es pot garantir que l’energia que se subministra sigui de procedència totalment verda”. És un reclam, però, que podem trobar, per exemple, als webs d’HolaLuz, EnergyGo (propietat de la telefònica Yoigo), o d’Endesa mateix.
El degà del Col·legi de Professionals del Màrqueting i la Comunicació, Miquel Campmany, també professor de publicitat a la UAB i director de comunicació i màrqueting de Nestlé a l’Estat espanyol, afirma que les pràctiques enganyoses vinculades a reclams mediambientals no estan generalitzades. Defensa que és “absurd” que les marques expliquin “una cosa que d’aquí a dos dies se sabrà que no és certa: una marca molt coneguda i reputada no s’arrisca a llançar uns missatges o a desenvolupar pràctiques que se li giraran en contra com un bumerang”, considera. Recents denúncies contra grans empreses dels sectors més contaminants busquen que així sigui a escala estatal espanyola i europea.
‘Bio’ amb el triple de CO2
Ecologistes en Acció, Greenpeace i l’organització de consumidores CECU han denunciat Repsol per falses declaracions ambientals davant la Comissió Nacional dels Mercats
i la Competència i la Direcció General de Consum espanyola. La demanda, en fase d’investigació, assenyala la publicitat dels biocombustibles i a la campanya de “zero emissions” de la petroliera. Es fonamenta en dos informes. Un l’avala l’investigador Fernando Valladares i l’altre l’ha elaborat FIND, organització especialitzada en impactes mediambientals del Regne Unit. La Directa ha pogut consultar els documents, que conclouen que bona part de les declaracions ambientals de l’empresa “no es poden sostenir des de la ciència”.
Fa un any, l’Advertising Standards Authority del Regne Unit ja va ordenar a Repsol retirar l’anunci dels biocombustibles “renovables” i l’octubre de 2023 va fer-li retirar un altre espot per enganyós: considerava que ometia informació significativa
Si bé l’empresa situa els biocombustibles com una peça essencial en la descarbonització de la seva producció fins al 2050, les accions de Repsol “contradiuen el pla”, tant per continuar expandint el seu model de negoci fòssil, com per apostar per biocombustibles produïts amb oli de palma, que tripliquen les emissions de CO2 respecte al combustible d’origen fòssil. L’anàlisi del pla de descarbonització de Repsol –elaborat a partir dels informes de l’empresa, comunicats de premsa i contingut web– identifica també que el càlcul de la petjada de carboni de la petroliera omet “informacions essencials” com les emissions d’abast tres, és a dir, les indirectes produïdes en la cadena d’activitat de l’empresa.
El 2019, Repsol informava que la seva capacitat de producció de biocombustibles va ser de 667.000 tones per any i planejava incrementar-la a dos milions abans del 2030. La companyia està expandint la producció de biocarburants per a l’aviació, i genera així una demanda addicional d’oli de palma, cultiu responsable directe de la desforestació, segons els informes pericials. Repsol no ha atès la petició d’informació per a aquest reportatge.
Fa un any, l’Advertising Standards Authority del Regne Unit ja va ordenar al grup energètic retirar l’anunci dels biocombustibles “renovables” i l’octubre de 2023 va fer-li retirar un altre espot per enganyós: considerava que ometia informació significativa sobre la proporció de les seves activitats comercials compostes per energia renovable.
Compensacions que volen
Barcelona-Ginebra i tornar: 122,86 kg de CO2. Una calculadora ens permet veure la petjada de carboni que provoquem amb els nostres vols. I ens mostra, també, una possibilitat de fer el mateix, però sense impacte pel medi ambient, segons diu. Es tracta de pagar més perquè la companyia utilitzi un tant per cent de combustible sostenible d’aviació. Per la resta de la petjada de carboni, ens diuen que es neutralitzarà amb tecnologia de captura. Tot plegat ho ofereix Vueling dins del seu pla per assolir les zero emissions netes el 2050.
Aquesta és una de les pràctiques enganyoses sense fonament científic que just fa un any va denunciar l’Organització de Consumidores Europees (BEUC), i que la Comissió Europea ha reconegut recentment. L’ús de termes com ecològic, sostenible o responsable sense aportar la informació en què es basen, l’ús d’imatges i colors que poden induir a error sobre la relació entre l’activitat econòmica i l’impacte en el medi ambient, afirmacions sobre compromisos no verificables, objectius no mesurables sense un sistema de seguiment independent, o oferir a les consumidores la possibilitat de fer aportacions a projectes forestals per poder compensar les emissions de CO2, són altres pràctiques de rentat verd identificades per la Comissió Europea i que s’espera que les companyies eliminin.
Per ara, no hi ha hagut sancions, sinó la petició a les aerolínies responsables de retirar les declaracions enganyoses. En el cas de Vueling es pot accedir encara tant a la calculadora com a les explicacions que acompanyen l’estratègia de compensació que explica, mentre escrivim aquestes línies, la segona quinzena de juny. Són una vintena les aerolínies amb pràctiques de rentat verd que han estat assenyalades, entre les quals, a més de Vueling, Volotea, Air France, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair i TAP.
“100% reciclable”, on vas?
El BEUC, amb el suport de l’organització d’advocades ClientEarth, també ha presentat una denúncia contra Coca-Cola, Nestlé i Danone, les embotelladores més grans, arran dels missatges de “100 % reciclable” i “100 % reciclat”. “El que entendrà la mitjana de consumidores davant un reclam com aquest és que l’ampolla sencera està feta de materials reciclats, i la realitat no correspon amb l’expectativa”, s’argumenta des de ClientEarth.
Així mateix, remarquen que no es pot amagar que en el procés de reciclatge es degrada el plàstic, és a dir, que després d’un cert nombre de cicles de reciclatge, cal afegir més material plàstic verge, per mantenir la qualitat de l’envàs.
Ara, s’està a l’espera de l’actuació de l’organisme al qual s’ha fet arribar la demanda, la Xarxa de Cooperació per a la Protecció dels Consumidors, que aplega els ens encarregats d’aquesta matèria dels estats membres de la UE. Des de ClientEarth valoren que “la decisió hauria de proporcionar orientació
a altres empreses sobre les declaracions de reciclabilitat dels envasos”.