Comença l’operació tornada de Setmana Santa, però enguany serà diferent. Els Comitès de Defensa de la República (CDR) fan una crida a no pagar els peatges de les autopistes de Catalunya, en la que anomenen la primera acció directa de desobediència civil massiva. Com a prèvia, el dijous passat, els CDR del Camp van obrir algunes barreres a l’AP-2, al peatge de Montblanc, però avui, llancen un missatge que apel·la a una insubmissió massiva: “no tindran a qui manar si nosaltres no obeïm”, i recuperen l’acció que va caracteritzar el moviment No vull pagar de 2012, quan milers de persones es van negar a pagar els peatges.
Aleshores, va ser un conductor el que es va aturar en un peatge de l’AP-7 i va expressar que no volia pagar. Ho va gravar amb el mòbil i després ho va penjar al Youtube, amb el missatge “Si només ho faig jo no passarà res, si ho fem tots, no sabran què fer”, i es va fer viral. La insubmissió massiva aleshores volia denunciar el pagament de vies que consideraven ja amortitzades.
Passades les quatre de la tarda, els CDR han obert les primeres barreres al peatge de La Roca de l’AP-7 i els vehicles han continuat circulant sense pagar els peatges. Han tapat les càmeres amb bosses d’escombraries per evitar que es puguin posar multes. La mateixa acció s’ha reproduït a diferents punts de l’autopista: uns minuts més tard al peatge de Cardedeu, al sud, a l’alçada de l’Hospitalet de l’Infant després i també al peatge del Vendrell-Coma-ruga, a l’enllaç amb la C-32. Després de més d’una hora, els operaris han restablert les barreres a La Roca i els CDR han desconvocat. Tot i així, l’acció s’ha continuat replicant. A l’autopista C-16 de Terrassa-Manresa, també han aixecat barreres. Cap a les set de la tarda, ja s’havien desconvocat totes les accions.
Abertis amb Florentino Pérez
L’empresa Abertis és la concessionària de les autopistes de Catalunya – AP-7, AP-2 i C-32- o d’autovies com la C-17. El 2017, va endur-se un benefici net de 897 milions d’euros, un 13% més respecte l’exercici anterior, i alhora, enguany, els peatges han pujat un 2%.
Com altres firmes de l’Ibex 35, el mes d’octubre, després del referèndum, l’empresa presidida per Salvador Alemany va acordar en una reunió extraordinària el trasllat de seu social de Barcelona a Madrid. Segons van expressar des del consell d’administració, “davant la inseguretat jurídica per l’actual situació a Catalunya”.
Precisament, a més del trasllat, la concessionària ara canvia de mans. Aquest mes de març, ACS de Florentino Pérez i la italiana Atlantia van tancar un acord per repartir-se el control d’Abertis, fins ara concentrada en mans de La Caixa.