Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Les repartidores d'aplicacions de mòbil com Deliveroo reclamen ser reconegudes com a treballadores

Les ciclistes i motoristes –'riders' com se'n diu en l'argot del sector– que treballen de repartidores amb companyies d'enviament a domicili mitjançant l'aplicació de mòbil Deliveroo (juntament amb d'altres similars, com Glovo i Stuart) han presentat avui una organització sindical per defensar els seus drets laborals. La nova plataforma laboral, anomenada Plataforma Riders X Derechos BCN, ha estat auspiciada per la federació d'Altres Activitats de la @ Alternativa de Catalunya (IAC)

| Arxiu

Llueixen la marca Deliveroo ben grossa, en la gran bossa cúbica que arrosseguen amb la seva bicicleta, però aquesta multinacional d’origen britànic no les reconeix com a treballadores pròpies; les considera simples “col·laboradores”. Les ciclistes i motoristes –riders com se’n diu en l’argot del sector– que treballen de repartidores amb companyies d’enviament a domicili mitjançant l’aplicació de mòbil Deliveroo (juntament amb d’altres similars, com Glovo i Stuart) han presentat avui una organització sindical per defensar els seus drets laborals. La nova plataforma laboral, anomenada Riders x Drets, ha estat auspiciada per la federació d’Altres Activitats de la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC).

Les repartidores denuncien la manca de tota mena de drets laborals derivats de la seva particular relació amb les empreses mitjançant les quals facturen. Són, en tots els casos, treballadores autònomes que assumeixen les despeses de transport i l’IRPF derivat de la seva activitat. La situació arriba a un punt de què companyies com Deliveroo –la més implantada als Països Catalans– són extremadament escrupoloses a l’hora de dissimular que existeix una relació laboral amb els milers de ciclistes urbans que treballen per a ella. Tal com explica Oriol Alfambra, treballador de Deliveroo i exrepartidor d’una marca de característiques similars (la belga Take it Easy, que va fer fallida), el zel arriba al punt que “busquen subterfugis per amagar la relació laboral amb l’empresa: en les comunicacions, al treball l’anomenen ‘col·laboració’, a la jornada ‘disponibilitat’, i ‘comanda’ a la retribució”.

“Busquen subterfugis per amagar la relació laboral amb l’empresa: en les comunicacions, al treball l’anomenen ‘col·laboració’, a la jornada ‘disponibilitat’, i ‘comanda’ a la retribució”

Riders x Drets BCN denuncia que Deliveroo i la resta d’empreses del sector no garanteixen les hores de treball suficients per a subsistir amb el repartiment a domicili. “Inicialment et diuen que faràs un mínim de 20 hores setmanals, però és cíclic, perquè reparteixen la feina entre diversos treballadors. Darrerament, per exemple, només em surten sis hores setmanals i, a la pràctica, pago per treballar”, relata Oriol Alfambra, qui apunta altres detalls de la forma com s’imposen uns horaris draconians per mirar d’obtenir un salari mínimament digne: “cada dilluns, a través d’un programari, t’apliquen els torns de la setmana següent i el divendres et confirmen l’horari. Els divendres, els dissabtes i diumenge de 20 a 23 són fixes per a tothom. Si no els pots complir, et penalitzen amb menys hores la setmana següent”. Per cada servei, la repartidora s’endú una comissió de 4 euros.

Les baixes per accident, molt habituals en unes treballadores que s’han de barallar enmig del trànsit urbà, no només no estan cobertes per l’empresa, sinó que solen implicar no tornar-hi a treballar més, es denuncia també des de la nova plataforma presentada avui. Entre les reivindicacions de Riders x Drets, la plataforma demana que les empreses proporcionin una assegurança mèdica als seus autònoms.

“Els dilluns t’apliquen els torns setmanals i el divendres et confirmen l’horari. Els divendres, els dissabtes i diumenge de 20 a 23 són fixes. Si no els pots complir, et penalitzen amb menys hores la setmana següent”

També reclama que es reconegui l’antiguitat a partir dels sis mesos de treball amb bonificacions per compensar el pagament de la quota d’autònoms. Tal com explica Alfambra, “al principi et surt a compte, perquè pagues quota reduïda, de 50 euros mensuals, però quan passes a pagar-ne 260 no et surten els números. Per això hi ha tanta rotació de personal”. També reclamen que es garanteixin el mínim de 20 hores setmanals treballades per part de l’empresa, que tots els acords es posin per escrit i un plus de 2 euros per servei en cas de pluja, entre altres demandes.

Totes aquestes peticions van ser entregades a Roofoods Spain, SL –la denominació societària de Deliveroo a l’estat– mitjançant un escrit firmat per 130 repartidores, el passat mes de maig, s’explica des del nou sindicat. De moment no n’han obtingut cap resposta. En repetides ocasions, expliquen les portaveus de Riders x Drets, han intentat reunir-se amb la direcció de l’empresa infructuosament, fins al punt que, recentment, un correu que instava a fer possible aquesta trobada va rebre una resposta tan desconcertant com eloqüent: “si el pedido no está correcto, guarden el tiquet de compra”.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
;