Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

La cultura segura, l'escenari mirall, el teatre prismàtic

Mentre les platees dels auditoris es fan cada vegada més incòmodes i estranyes, els seus escenaris obren finestres al món cada vegada més necessàries i útils. Ho hem comprovat en tres espectacles del Festival Grec de Barcelona d'enguany

Una escena de l'obra 'Please Please Please' | Gregory Batardon

“Normalitat” ve de norma, i la nova normalitat ha arribat carregada de normes, regles, protocols que cal complir. La de la mascareta ens ha fet perdre el rostre, i les altres reglamentacions una mica més i ens deixen sense teatres i cinemes. Encara que alguns d’aquests establiments culturals puguin continuar oberts, ho fan amb unes condicions que en redueixen els aforaments, incòmodes i difícils d’assumir en molts aspectes. Per començar en capgiren l’ús, perquè marquen i controlen el recorregut i els moviments de les usuàries-espectadores per l’edifici teatral. Ara ja no és tan fàcil, o directament no està permès, pul·lular, deambular, badar, seure i mirar com passa la gent, passar l’estona prenent-hi un cafè, o detenir-se i xerrar en un petit cercle, al final de l’espectacle. En restringir les possibilitats d’ús d’un lloc i orientar-ne i controlar-ne l’ús es fulmina consegüentment la seva condició d’espai col·lectiu, que sempre va lligada a la imprevisibilitat i la llibertat de moviments. Aleshores, el que abans era un espai públic o semipúblic (entre el carrer i l’escenari) passa a ser una nova mena de no-lloc.

Si el públic ja fa molts segles que es veia obligat a romandre quiet, assegut, alineat, a les fosques i en silenci, ara a més les espectadores (emmascarades) es disposen separades l’una de l’altra, amb un espai intermedi de dues o tres butaques

A dintre de la sala la cosa encara pot empitjorar. Si el públic ja fa molts segles que es veia obligat a romandre quiet, assegut, alineat, a les fosques i en silenci, ara a més les espectadores (emmascarades) es disposen separades l’una de l’altra, amb un espai intermedi de dues o tres butaques. Les arquitectures solemnes i monumentals d’alguns equipaments culturals es veuen més sobredimensionades, disfuncionals i buides que mai. El personal de sala i les regidories del teatre (també emmascarades) romanen atents i vigilants, i controlen els moviments i les sortides del públic com si fossin àrbitres de tenis a punt de xiular una falta. Per la megafonia una veu va repetint les instruccions, la vella “apagar el mòbil” i totes les noves, en un ritual que es repeteix al final de l’espectacle, moment en què caldrà abandonar per grups i ràpidament el recinte, com si hi hagués un incendi. La cultura “segura” també és això: tal com passava en altres infraestructures, l’arquitectura cultural s’ha afegit als engranatges de control i disciplina en els quals la multitud és ordenada, atomitzada, adotzenada, i la massa informe és destriada fins a convertir-se en un seguit d’individus explícitament aïllats… En aquest sentit la NN converteix irremeiablement (?) el teatre, que abans era (?) un edifici força càlid i amistós, en un dispositiu una mica més fred i antipàtic.

Les platees i els backstages respiren un ambient pessimista i fatalista, gens “estiuenc”. En un Festival Grec que sobre el paper es veia retallat i minvat, i que al calendari era del tot imprevisible, finalment ens ha donat temps de veure algunes peces molt reeixides i interessants, per motius ben diferents. Les obres semblaven marcades per la “crisi”, per les “crisis”, i hi responien amb “espectacles” crítics i poc “espectaculars”. Amb arts escèniques més artesanals, austeres, humils i directes, i per això mateix amb uns resultats més nus, desimbolts i segurament també més eficients. És en aquesta situació de fragilitat de les creadores (amb un present rar i un futur incert) i de les espectadores (postconfinades, tristes i solitàries) que unes i altres s’han mirat als ulls, en un ambient de certa intimitat, i els missatges des de l’escenari han arribat amb més força i s’han fet sentir amb més sentit que mai.


‘La melancolía del turista’

A La melancolía del turista (vista al TNC a inicis de juliol) la unió de Shaday Larios i Jomi Oligor (d’Oligor i Microscopía) donava la volta a la imatge del “paradís”. Muntaven una minigrada de fusta, per a només dotze espectadors i orientada cap a una taula-escena minúscula, a l’escenari de la Sala Tallers.

LA CULTURA SEGURA, L'ESCENARI MIRALL, EL TEATRE PRISMÀTIC
Tot de miniatures, postals, projeccions i miniperformances serveixen als artistes de ‘La melancolía del turista’ per sintetitzar, miniaturitzar i intensificar la noció d'”espectacle”, tot proposant una contra-imatge |Oligor i Microscopía

El show en miniatura i en veu baixeta recuperava i reivindicava la realitat de dues persones concretes, esforçades pobladores d’uns llocs turístics i globals, destins convertits en inhòspits i irreals: la dona que ven la seva imatge fumant cigars als carrers de l’Havana, i l’home (el “clavadista”) que saltava al mar des dels penya-segats d’Acapulco. Tot de miniatures, postals, projeccions i miniperformances servien als artistes per sintetitzar, miniaturitzar i intensificar la noció d'”espectacle”, tot proposant una contra-imatge. Llençaven així una reflexió sobre el que amaguen els tòpics dels destins turístics, que fixen, condemnen i enterren sota la capa hermètica de les postals la realitat local, per tal d’agradar els clients passavolants -una lliçó aplicable a la ciutat de Barcelona, of course.


‘Please Please Please’

La performer La Ribot i la ballarina Mathilde Monnier, dirigides pel dramaturg i director Tiago Rodrigues, han unit forces per escenificar Please Please Please, una peça molt simple i nua (vista a mitjans de juliol, al Mercat de les Flors). Les dues artistes, d’una llarguíssima i brillant trajectòria, s’han empescat un diàleg performatiu, on mentre ballen, es mouen i fan contorsions van fent emergir de la forma més crua (i, per això, efectiva) les angoixes i els dubtes individuals, generacionals i intergeneracionals. Com sovint la dansa esdevé una disciplina atlètica d’alt rendiment, i en el teatre s’amaga el cos de la persona sota el vestit del personatge, no hi ha gaires oportunitats d’apreciar sobre els escenaris els cossos i les veus de dones d’una certa edat -ni que siguin, com és el cas, artistes consagrades.

La performer La Ribot i la ballarina Mathilde Monnier, dirigides pel dramaturg i director Tiago Rodrigues, han unit forces per escenificar ‘Please Please Please’, una peça molt simple i nua

L’origen de l’espectacle es troba en la xerrada que elles van mantenir un dia, mentre sopaven, amb la filla del director: ella els va transmetre la inquietud pel futur, per la sostenibilitat o la mera existència del planeta… És una idea, aquesta, naïf però d’una escala inabastable (planetària), actual però d’una urgència que clama al cel. Com traslladar tanta gravetat a un escenari? De forma àgil i lleugera: amb una coreografia incòmoda, enèrgica, radical i alliberada, que servia a una comunicació que es dirigia al públic sense traves, fragmentària, ara hiperrealista i ara surrealista, ara poètica i ara prosaica… El resultat era sorprenent i tragicòmic, obria tot d’escletxes sense redimir res ni plantejar solucions o conclusions esperançadores, i semblava ajustada als temors i a la confusió actuals.


‘Teatro Amazonas’

Amb Teatro Amazonas, Laida Azkona i Txalo Toloza tanquen la seva trilogia de teatre documental i antropològic, formada per Extraños mares arden i Tierras del Sur. La tercera peça (vista la setmana passada al Teatre Lliure de Montjuïc) culmina un llarg procés de recerca i un treball de camp que els ha dut a l’Amazones colombià i brasiler. Azkona i Toloza s’empesquen un artefacte que barreja audiovisuals enregistrats durant els viatges, diaris personals, interludis animats i còmics, reproduccions de declaracions i recollida d’idees d’entrevistats, perfils de figures històriques… Mentrestant, en escena van muntant una instal·lació escultòrica i cartogràfica colorista, en directe. La imatge, la paraula i el cos s’uneixen a la papiroflèxia, i fan bricolatge i converteixen les traces, fronteres i nodes geogràfics dels mapes en una maqueta gegant que s’emplena dels símbols d’un relat “real”, bell i terrible, captivador.

Un dels muntatges de l’obra ‘Teatro Amazonas’ |Jeisson Castillo+MiPrimerDrop

El teatre aquí serveix de finestra i d’allargavistes, surt de la quadrícula convencional de la ficció i es torna prismàtic: ens hi aboquem i veiem desfilar la megalomania productivista de Henry Ford, l’artística de Werner Herzog, l’autoritària de Jair Bolsonaro, l’adoctrinadora de les missions colonials evangelistes… Noms, empreses i grups que al llarg de dècades han provat d’ensinistrar, esclavitzar i humiliar la massa inabastable, aclaparant, esplendorosa i proteica de l’Amazones i les seves habitants aborígens. Al final de l’espectacle, per un instant ens sembla distingir el nostre propi reflex d’espectadors del desastre i la massacre. Allà estem, davant nostre, reflectits tots solitaris, tristos, quiets, callats, passius (i emmascarats). Però és només un moment, perquè tot seguit desapareixem.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!