Aquest dilluns, 1 de juliol, l’Autoritat Portuària de València (APV) ha adjudicat les obres de l’ampliació del port a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Acciona Construcción SA, Jan de Nul NV i Grupo Bertolín SAU per un import de 592 milions d’euros. En una reunió extraordinària, el Consell d’Administració de l’APV ha aprovat l’adjudicació, malgrat els diversos processos judicials oberts davant dels tribunals de Madrid i el País Valencià que qüestionen l’avaluació ambiental, el projecte tècnic de l’ampliació i el mateix procés de licitació.
La incertesa jurídica sobre la viabilitat del projecte no ha parat de créixer en els últims mesos, a mesura que avança la tramitació dels recursos presentats davant els tribunals. El passat mes d’abril, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) va anul·lar la resolució del Ministeri de Transició Ecològica espanyol on ratificava que els efectes ambientals de l’ampliació eren “pràcticament inapreciables” i feia constar que l’APV era l’òrgan que podia decidir sobre la necessitat o no d’una nova Declaració d’Impacte Ambiental —l’actual data de 2007. La sentència de Madrid retorna a l’Estat la responsabilitat i paralitza cautelarment qualsevol tràmit nou fins que Ports de l’Estat es pronuncie sobre la validesa o no de la DIA. Ara, l’adjudicació de les obres suposa l’incompliment del dictamen del TSJM.
A finals de juny, la Comissió Ciutat-Port va presentar una nova demanda perquè l’APV i Ports de l’Estat acaten la sentència dels tribunals de Madrid
La resistència a acatar la sentència per part d’ambdós organismes —APV i Ports de l’Estat— ha provocat que la Comissió Ciutat-Port, que agrupa Ecologistes en Acció, Acció Ecologista-Agró, Per l’Horta, la Plataforma el Litoral per al Poble i l’Associació de Veïns i Veïnes del barri mariner de Natzaret; presente, a finals de juny, una nova demanda perquè Ports de l’Estat i l’APV acaten la sentència i assumisquen les seues obligacions. A aquesta última embranzida judicial, se sumen uns altres dos recursos de la Comissió admesos a tràmit pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV). El primer contra la mateixa aprovació de l’ampliació per part del consell d’administració de l’APV, el 22 de desembre de 2023, i el segon contra la licitació de les obres, per “l’absència d’una avaluació ambiental adequada i altres defectes de procediment”. “L’APV pot incórrer en una extralimitació de les seues competències i en eventuals responsabilitats personals exigibles davant els tribunals”, adverteix la Comissió Ciutat-Port en una nota de premsa.
“És molt perillosa l’actuació de l’APV i Ports de l’Estat, perquè no estan complint amb la legalitat vigent”, rebla amb rotunditat Antonio Montiel, advocat de la Comissió Ciutat-Port, que agrupa Ecologistes en Acció, Acció Ecologista–Agró, Per l’Horta, la Plataforma el Litoral per al Poble i l’Associació de Veïns i Veïnes del barri mariner de Natzaret. El perill, tal com matisa Montiel, recau en el fet que, a partir d’ara, les tres empreses guanyadores tenen dret a reclamar indemnitzacions en cas que finalment es paralitze la construcció.
La quantitat que podrien sol·licitar dependrà del moment en què es troben les obres, les quals es preveuen iniciar aquest estiu, segons va anunciar el ministre de Transports, Óscar Puente. Però, en tot cas, la indemnització total sempre s’haurà de sumar al benefici industrial, fixat en un 6% del pressupost total. Per tant, en cas que els tribunals aturaren les obres en els pròxims dies, les empreses adjudicatàries ja podrien reclamar 35,5 milions d’euros d’indemnització. És el que ja va ocórrer amb el fallit magatzem de gas submarí a les costes de Vinaròs i Alcanar, l’anomenat projecte Castor. El dipòsit, finalment clausurat per posar en risc la població del Montsià i el Baix Maestrat, va acabar regant les butxaques de Florentino Pérez amb una indemnització de 1.350 milions d’euros.
En cas que els tribunals aturaren les obres en els pròxims dies, les empreses adjudicatàries ja podrien reclamar 35,5 milions d’euros d’indemnització
Al risc en l’erari públic se suma l’impacte mediambiental. La batalla històrica de la Comissió Ciutat-Port ha estat reivindicar que la DIA de 2007 ha quedat “obsoleta”. Segons la llei 21/2013, d’avaluació ambiental, les declaracions dictades amb anterioritat a l’entrada en vigor de la normativa, com és aquest cas, “perdran la seua vigència i cessaran en la producció dels efectes que li són propis si no s’haguera començat l’execució dels projectes en el termini de sis anys des de l’aprovació de la llei”. La DIA de 2007 plantejava executar les obres en dues fases. La primera fase —la construcció dels dics exteriors— es va completar en octubre de 2012, mentre que la segona va quedar aturada amb l’esclat de la crisi financera de 2008. Setze anys després, el projecte originari encara no s’ha executat i ha sofert diverses modificacions que augmentarien l’impacte de l’ampliació. “El canvi més cridaner —exposa Montiel— és que es dragaran fins a 28 metres de profunditat en la dàrsena del port de València i fins a 27 metres en la dàrsena de Sagunt, així com fins a 10 milions de metres cúbics a València”. La DIA de 2007, però, només contemplava 18 metres de profunditat i 1,5 milions de metres cúbics a la capital del Túria.
La Comissió Ciutat-Port ha centrat la seua oposició en els impactes en l’aire, la salut, les platges i l’horta: “es produirà una pedrera profunda que afectarà les platges de l’Albufera […] i els danys podrien ser irreparables”. Les ampliacions anteriors ja han constatat petjades ambientals irreversibles, com la destrucció d’horta i el retrocés de les platges del Saler i de Pinedo. Un estudi de la Universitat Politècnica de València (UPV) conclou que la platja de l’Arbre del Gos és la més afectada per les ampliacions portuàries, amb una pèrdua de 65 metres de sorra; seguida de la de Pinedo, que ha perdut 56,7 metres; la de la Creu, que ha retrocedit 40 metres, i les del Saler, que n’han perdut 34. A més a més, en l’actualitat, ja ha començat a evidenciar-se una regressió de la costa en l’entorn del parc natural de l’Albufera. Alhora, es “posa en risc la salut pública, ja que s’incrementarà substancialment la contaminació ambiental i acústica”, a causa de l’augment de camions i vaixells que facen escala al port, alerta la Comissió.
Compromís ho qualifica de “pelotazo”
La portaveu de Compromís a l’Ajuntament de València, Papi Robles, ha qualificat l’adjudicació de les obres de l’ampliació del “pelotazo dels nostres dies”. Així s’ha pronunciat en declaracions remeses als mitjans després que el Consell d’Administració de l’APV aprovara la concessió. “Es tracta del clàssic pelotazo a benefici dels sospitosos habituals”, ha subratllat l’edil.
Tal com han expressat diversos experts en infraestructures i economies, el gran negoci del projecte es trobaria en la construcció, tant de l’ampliació en si mateixa, com en els nous accessos: un nou enllaç viari i ferroviari amb el port de Sagunt o les ampliacions de la terminal Font de Sant Lluís, de la circumval·lació de l’A-7 i de les autovies V-30, V-31 i V-21.