Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

MSC Cruceros, denunciada pel seu màrqueting "zero emissions"

És el cinquè procés que impulsa Ecologistes en Acció contra el rentat d'imatge verd davant les autoritats responsables de consum. En el marc de la mateixa campanya jurídica, han aconseguit una rectificació de l'embotelladora d'aigua Viladrau i són a l'espera del desenllaç de l'expedient obert pels 'ecoenganys' de Repsol i per una promoció urbanística "beneficiosa" per al medi natural a Begur

Un dels vaixells d'MSC Cruceros amarrats a les terminals de creuers del Port de Barcelona | Victor Serri

Un vaixell que viatja amb “zero emissions netes” de gasos d’efecte hivernacle. Un eco ship. Un vaixell amb “motor ecològic”. Un vaixell propulsat per gas natural liquat (GNL), “fonamental cap a la descarbonització”. Un vaixell que, segons Ecologistes en Acció, ancora falses declaracions mediambientals i que ha dut l’organització a denunciar per publicitat enganyosa i il·lícita l’empresa que les fa, MSC Cruceros. 

L’organització sol·licita a la inspecció de l’Agència Catalana de Consum que iniciï el procediment per sancionar la companyia creuerista i ordeni rectificar les declaracions ambientals “il·lícites”, de rentat d’imatge verd (greenwashing), que resulten de la seva campanya de màrqueting centrada a presentar el compromís de l’empresa amb la “sostenibilitat” a través de publicitar-ho a la televisió, la premsa i canals digitals. 

“És un cas clar de confusió a les consumidores, ja que, reiterant que els seus vaixells tenen ‘zero emissions’, es poden arribar a pensar que es troben davant d’una empresa que no contamina”, argumenta l’escrit de la denúncia 

“En la publicitat d’MSC Cruceros se’ns presenta un cas clar de confusió a les consumidores, ja que, reiterant que els seus vaixells tenen ‘zero emissions’, es poden arribar a pensar que es troben davant d’una empresa que no contamina ni fa cap mal al medi ambient, quan la combustió del propulsor fet servir, el gas natural liquat, acaba emetent CO2. A més, totes les tipologies d’aquest combustible (GNL, Bio-GNL i e-GNL) emeten metà, un perillós gas d’efecte hivernacle”, exposa la denúncia. 

L’escrit, presentat aquest matí a l’autoritat de consum catalana, argumenta que el missatge publicitari de la campanya “passa totalment per alt l’evidència científica” respecte a l’emissió de gasos d’efecte hivernacle. De referència, la denúncia agafa les dades de la Guia de càlcul d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) 2024 de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic. 

Seguint el document del Govern català —dirigit a facilitar l’estimació d’emissions de GEH—, el gas natural liquat, el combustible al qual el relat de l’empresa atribueix la capacitat de permetre fer viatges marítims lliures de GEH, té comptabilitzat un factor d’emissió de 2,750 kg de CO2 per kg d’aquest combustible.  

La denúncia agafa les dades de la Guia de càlcul d’emissions de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic per fonamentar l’acusació de publicitat enganyosa

D’altra banda, remarquen que el gas natural emet metà a l’atmosfera, i que aquest és el gas d’efecte hivernacle responsable del 25% de l’escalfament global. La denúncia assenyala diversos estudis internacionals que conclouen que el metà és “un perillós gas d’efecte hivernacle”, més de 80 vegades més nociu que el diòxid de carboni per a l’escalfament del planeta. 

“L’ús del concepte zero emissions no es correspon amb les evidències científiques, per la qual cosa és totalment enganyós, ja que obvia, a més dels GEH emesos directament pels motors del vaixell (CO2 i CH4), els GEH emesos durant la cadena de producció –procés de liqüefacció, transport, emmagatzematge i distribució del GNL– i prescindeix també de l’impacte ambiental directe de tota la cadena de la construcció naval”, sostenen des de l’àrea jurídica d’Ecologistes en Acció. 

Així mateix, també posen en relleu que les afirmacions de la campanya d’MSC Cruceros deixen fora els GEH vinculats a la prestació del servei, com són els que deriven de la cadena de producció, conservació, manipulació i transport dels aliments, refrescos i productes que s’ofereix al passatge dels vaixells, que mobilitzen milers de turistes cada any. Barcelona va batre el rècord de creueristes el 2023, amb més de 3,5 milions, i la companyia MSC Cruceros és de les que genera més impacte a la ciutat. 

“L’ús del concepte ‘zero emissions’ no es correspon amb les evidències científiques, per la qual cosa és totalment enganyós”, defensen des de l’àrea jurídica d’Ecologistes en Acció 

D’altra banda, les ecologistes assenyalen com a fals el compromís corporatiu de no generar emissions el 2050: “Les emissions en la cadena de producció i distribució i els lliscaments de metà dels vaixells propulsats amb gas natural es mantindran sense canvis encara que utilitzin bio-LNG o e-LNG, així que és una afirmació absolutament especulativa i no es pot esperar que s’assoleixi”, defensen. 

De fet, l’objectiu d’assolir la neutralitat de carboni en l’activitat econòmica a mitjan segle ha esdevingut un mantra de la comunicació de les grans corporacions. Gairebé qualsevol multinacional fa difusió pública d’un pla en què consta l’objectiu de neutralitat d’emissions en les pròximes dècades, per norma, el 2050. Tanmateix, per limitar de manera efectiva l’escalfament global, les retallades dràstiques s’haurien de produir aquesta mateixa dècada, seguint el que estableix l’Acord de París.

Al Regne Unit, l’ONG Opportunity Green ha presentat queixes a l’Autoritat d’Estàndards de Publicitat contra grans companyies de creuers internacionals, entre les quals MSC, i fa tot just uns dies, el 18 de desembre, l’ha obligat a eliminar la mateixa publicitat que Ecologistes en Acció ha denunciat ara a l’ACC.

 L’Autoritat d’Estàndards de Publicitat del Regne Unit ha resolt fa tot just uns dies eliminar la mateixa publicitat de l’empresa creuerista que Ecologistes en Acció ha denunciat ara a Catalunya 

“Difícilment l’Agència Catalana de Consum pot resoldre una cosa diferent que una autoritat de consum amb el prestigi que té la del Regne Unit, molt més activa que les autoritats catalana i estatal”, explica Hurtado, que recorda com també a Holanda MSC ha estat obligada a retirar aquesta publicitat en considerar-la enganyosa.  

Al seu informe (Un)Sustainable from Ship to Shore identifiquen estratègies de comunicació de diverses empreses de creuers que infringeixen les normes de publicitat, com és anunciar el gas natural com a respectuós amb el medi ambient i com a via per assolir el “zero net” el 2050. 

 

Estrènyer la màniga ampla al greenwashing

La normativa de la Unió Europea, enfortida recentment davant l’abast i l’impacte de les pràctiques ecoenganyoses, estableix que les declaracions mediambientals s’han de basar en proves sòlides i clares que les autoritats competents han de poder verificar. 

La directiva sobre empoderament de les consumidores per a la transició ecològica, aprovada a inicis d’any, estableix mesures com ara prohibir adjectius com sostenible o eco sense fonamentar-ho en models de certificació oficials. Serien sancionables, per tant, segons defensa l’equip jurídic d’Ecologistes en Acció, expressions genèriques com eco ship i motors ecològics. “Són afirmacions totalment ambigües i també poden generar engany i confusió”, exposen.

La normativa de la Unió Europea, enfortida recentment davant l’abast i l’impacte de les pràctiques ecoenganyoses, estableix que les declaracions mediambientals s’han de basar en proves sòlides

La directiva europea també prohibeix afirmacions com ara “climàticament neutre” quan es basin en accions de compensació de les emissions. Així mateix, estableix l’obligació de verificar les declaracions mediambientals i climàtiques de tercers actors facultats per supervisar-les i fer un correcte seguiment del seu progrés amb relació als compromisos comunicats.

A escala estatal, la llei de consum sostenible, que el Ministeri de Consum espanyol preveu acabar de tramitar l’any entrant, el 2025, ha de ser la normativa que serveixi per aterrar les directives europees que han d’estrènyer la màniga ampla a les pràctiques corporatives de rentat d’imatge verd.

“Aturar el greenwashing és una feina que han de fer les institucions públiques i l’haurien de fer d’ofici”, reclama l’advocat Josep Hurtado, coordinador de l’àrea jurídica d’Ecologistes en Acció a Catalunya.

 

Després de denunciar Viladrau i Repsol

La denúncia contra MSC Cruceros és la cinquena amb voluntat de sancionar i frenar el greenwashing que impulsa Ecologistes en Acció en els darrers dos anys. Aquesta línia d’actuació la van activar, expliquen, per respondre a la “inacció” de les autoritats competents a escala catalana i estatal, de les quals critiquen encara la “falta de diligència”. 

Un dels precedents de denúncia per pràctiques de greenwashing ha estat contra l’embotelladora d’aigua Viladrau, propietat de Nestlé, que va ser presentada fa prop de dos anys de la mà de la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny a l’Agència Catalana de Consum (ACC). El passat mes de maig, l’autoritat en la matèria va informar l’empresa que havia “d’adequar-se a la normativa vigent” en relació amb les declaracions en què presentava la seva activitat –extractiva, en ple Parc Natural del Montseny– com a protectora del medi ambient. 

“El nostre objectiu és que se les sancioni econòmicament, d’una manera important, i que s’alerti així la resta d’empreses amb aquestes pràctiques”, explica l’advocat Josep Hurtado

L’empresa va retirar les falses declaracions ambientals del seu web. “És una victòria agredolça, en el sentit que el nostre objectiu és que se les sancioni econòmicament, d’una manera important, i que s’alerti així la resta d’empreses amb aquestes pràctiques de publicitat enganyosa que suposa el greenwashing”, explica Hurtado.

En un altre cas presentat també a l’ACC contra les cosmètiques Byly i Orkla, la petició de fer-los retirar declaracions mediambientals, que presentaven els seus productes com a “eco” i “orgànics”, van ser desestimades. La denúncia que continua en marxa és contra una promoció immobiliària de Stoneweg Living i Sorigué, a primera línia de mar a Begur (el Baix Empordà), publicitada com a beneficiosa per a l’entorn natural.

A escala estatal, trobem la denúncia més recent fins a la que hem conegut avui: fa vuit mesos que Ecologistes en Acció, Greenpeace i l’organització de consumidores CECU van denunciar Repsol a la Direcció General de Consum i a la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència per declaracions ambientals enganyoses entorn dels seus biocombustibles. L’expectativa està a aconseguir que se la sancioni de manera exemplificant, concretament, per la publicitat dels biocombustibles i la campanya de “zero emissions” de la petroliera.

A escala estatal, trobem la denúncia més recent fins a la coneguda avui: fa vuit mesos que Ecologistes en Acció, Greenpeace i l’organització de consumidores CECU van denunciar Repsol

Des del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 indiquen que no poden proporcionar informació sobre l’estat del cas, perquè es tracta d’informació reservada, mentre continuï en fase d’investigació.

Ecologistes en Acció preveu continuar obrint processos contra empreses per pràctiques de rentat d’imatge verd amb la voluntat de pal·liar, diuen, la manca de control sobre les pràctiques de greenwashing per part de les administracions.

El greenwashing pot consistir a transmetre informació enganyosa, o directament falsa, de l’activitat d’una empresa, o també pot utilitzar missatges per destacar característiques o pràctiques favorables per al medi ambient que no són possibles de corroborar de manera fefaent, així com processos d’informació selectiva: publicitar canvis alineats amb els reptes davant la crisi ecològica i tapar altres efectes de l’activitat negatius per a la protecció del medi ambient. Això, en un context en què creix la preocupació i l’atenció social per la protecció del planeta, en general, i per posar fre a l’escalfament global, en concret, i, creix, alhora, la voluntat empresarial de treure’n el màxim rèdit amb els mínims costos.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU