En les darreres dècades, els organismes econòmics internacionals tracten de transformar els sistemes educatius per posar-los al servei del sistema productiu. És una operació que, motivada per objectius lloables –reduir el fracàs escolar i estendre la postobligatòria–, ve embolcallada per una retòrica progressista, i que, tanmateix, busca la banalització de la ciència i les humanitats i aposta per unes “competències bàsiques” que Jaume Aulet defineix irònicament com a “el que és bàsic per competir”.
En aquest llibre a sis mans, Nico Hirtt, un reputat expert europeu analitza què són i què persegueixen les competències –un ensenyament de baix cost–, el catedràtic Albert Corominas dissecciona implacablement els mecanismes intel·lectuals que porten a avaluar i desdemocratitzar l’educació europea, i Rosa Cañadell analitza els mecanismes de privatització dels sistemes educatius experimentats durant aquestes dècades.
El volum, breu, representa un text imprescindible per comprendre el rerefons dels canvis educatius dels últims temps.