Durant molts segles, el retrat va ser un gènere que barrejava art i orgull de classe, un producte artístic privat que complia una funció tant decorativa com de reafirmació social.
Martin Chambi va saber identificar l’art que s’amagava darrere de tots aquells retrats que va realitzar als estudis de Max T. Vargas i a l’Estudi d’art Vargas Hermanos. Durant aquests nou anys d’aprenentatge, va veure la riquesa del gènere que, popularitzat, jugava un paper important en la percepció social.
Més tard posaria la càmera i aquestes habilitats al servei de la ciutat de Cusco i la seva cultura. A Foto Colectania podem veure aquests dies un conjunt de fotografies on destaquen el seu domini de la llum i les ombres i l’ús de telons de fons que l’allunyen de la visió jerarquitzada d’alguns fotògrafs forans. Les imatges de Chambi mostren un orgull etnocultural que s’expressa retratant un americà nadiu i la seva llama amb la majestuositat d’un monument i deixant que les runes s’exhibeixin, sense anhels, nues a la llum.
Amb la intenció de crear un diàleg entre diferents percepcions d’una mateixa realitat, també es poden veure fotografies del citat Vargas, Verger o Harris que ajuden a ampliar l’horitzó de l’exposició.