Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Jonathan White, advocat de ClientEarth

“Cal prohibir la publicitat de combustibles fòssils, com es fa amb el tabac”

| Arxiu

ClientEarth és una de les organitzacions que lidera el combat jurídic contra el rentat verd dels grans contaminants. Va obrir el primer procés el 2019 al Regne Unit, contra BP, que va forçar la retirada d’una campanya sobre la “transició verda” de la petroliera. També ha actuat contra l’aerolínia KLM, als Països Baixos, que ha reconegut l’engany que suposa parlar de combustibles d’aviació sostenibles i de compensació de les emissions. El cas ha assentat un precedent per al procés que ha investigat a escala europea una vintena d’aerolínies per declaracions mediambientals capcioses.

 

Per què el vostre equip jurídic té entre les prioritats impulsar accions contra el rentat verd?

El greenwashing distreu els responsables polítics i el públic de les activitats nocives en curs, alhora que dona una falsa sensació de seguretat que el canvi s’està produint al ritme urgent que necessitem. És una pràctica que ha de llegir-se com una part de campanyes més àmplies, de dècades d’engany i desinformació, impulsades per indústries contaminants per protegir el business as usual i retardar l’acció climàtica.


F
unciona el marc legal per frenar les declaracions mediambientals enganyoses?

Tot i que els recents avenços de la UE són benvinguts, fins que no prohibeixi la publicitat de combustibles fòssils, o almenys bloquegi les declaracions verdes d’empreses altament contaminants, el rentat verd encara serà generalitzat.


O
brir demandes contra les empreses és la manera d’evitar-lo?

“El ‘greenwashing’ és una pràctica que ha de llegir-se com una part de campanyes més àmplies, de dècades d’engany i desinformació, impulsades per indústries contaminants per protegir el business as usual i retardar l’acció climàtica”

Si bé les demandes contra el greenwashing són una eina eficaç per abordar el problema, l’aplicació de la llei no és suficient. També necessitem una acció urgent dels responsables polítics i reguladors per garantir una solució sistèmica, com és la prohibició de tota publicitat i patrocini de la indústria dels combustibles fòssils. La lamentable realitat és que quan es tanquen els casos o investigacions contra anuncis o campanyes concretes, el mal que fa el greenwashing ja està fet. Els consumidors poden ser enganyats a l’engròs, la percepció pública distorsionada i la necessitat urgent d’una sostenibilitat genuïna queda eclipsada pels debats sobre solucions falses. Ara mateix, és com el joc del gat i el ratolí. L’única manera eficaç d’aturar el rentat ecològic de la indústria dels combustibles fòssils i la seva àmplia influència és repetir el que es va fer amb la indústria del tabac: una prohibició general de tota publicitat i patrocini, i restringir els accessos que ara té el lobby.


É
s una mesura que veieu possible pròximament?

Un mosaic de restriccions publicitàries de combustibles fòssils està sorgint amb rapidesa a tot Europa. Governs municipals i locals van prenent mesures, per exemple, França va adoptar una llei contra alguns tipus de publicitat de combustibles, i els Països Baixos s’han compromès a promulgar una legislació similar.

Article publicat al número 580 publicación número 580 de la Directa

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU