Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

València, porta d'entrada i sortida de l'armament d'Israel

Les dades a les quals ha tingut accés aquest mitjà i que l'Autoritat Portuària de València va censurar desmenteixen la ministra espanyola de Defensa Margarita Robles, que assegura que s'han congelat vendes i compres d'armament a Israel des del 7 d'octubre de 2023

Imatge del satèl·lit Sentinel-2 (Copernicus-ESA) capturada el 16/11/2023 a les 12:00 hora local. Segons dades de l’APV, el ZIM China va atracar al moll de Llevant, destacat a la imatge amb un únic vaixell atracat, entre les 20:28 del dia 15 i les 19:19 de l'endemà. Les dimensions del vaixell es corresponen a les del ZIM China | Francesc Herrera

El port de València ha sigut el principal punt d’entrada de material bèl·lic importat d’Israel a l’Estat espanyol els anys 2023 i 2024, segons es constata de les dades de tràfic de mercaderies de l’Autoritat Portuària de València (APV), parcialment censurades fa dos mesos i a les quals ha tingut accés la Directa. Comparant l’arribada d’armament al port valencià amb el total d’importacions registrades pel Ministeri espanyol d’Indústria, Comerç i Turisme, es conclou que el 84% de les importacions realitzades en 2023, i el 95% de les importacions en els set primers mesos de 2024, van arribar a l’Estat espanyol mitjançant aquest port.

En 2023 es van adquirir vehicles de combat, armes de guerra, pistoles i municions per un valor de 46 milions d’euros, tal com recull el portal Datacomex de la Secretaria de Comerç Exterior. Gràcies a l’anàlisi de les dades obtingudes de l’APV, podem saber que, del total de 233 tones de vehicles blindats adquirits pel govern espanyol, 208 tones van arribar al port de València. D’igual manera, la pràctica totalitat de les municions, bombes, míssils o projectils adquirits, que sumen 46 tones, van arribar també a costes valencianes.

El passat mes d’agost, activistes antisionistes descobriren el pas en trànsit pel port de València d’almenys setze tones de projectils amb destinació al port de Haifa durant els quatre primers mesos de l’any 2024. A finals d’eixe mateix mes, l’Autoritat Portuària de València, organisme públic depenent del Ministeri espanyol de Transports encarregat de la gestió dels ports de Sagunt, València i Gandia, va tancar l’apartat del seu web on informava de l’entrada i eixida de mercaderies que va permetre descobrir l’enviament. Abans que es clausurés aquest apartat, la Directa va poder accedir al portal i descarregar dades que demostren que el port de València és un punt logístic clau en el comerç de material de guerra entre l’Estat espanyol i el govern de Netanyahu.

Les exportacions inclouen un enviament de dotze tones de municions el mes de novembre de 2023, un fet que desmenteix les declaracions de la ministra de Defensa Margarita Robles

El port valencià no és sols rellevant quant al flux d’entrada, sinó també al d’eixida. Segons recullen les dades de l’APV, en 2023 van eixir de València direcció Israel 26 tones de vehicles de combat, quinze tones de projectils i una tona de pistoles o revòlvers. Aquestes exportacions inclouen un enviament de dotze tones de municions el mes de novembre, un fet que desmenteix les recents declaracions de la ministra de Defensa del govern espanyol, Margarita Robles, que assegura que s’han congelat vendes i compres d’armament a Israel des del 7 d’octubre de 2023.

Cal recordar, que l’executiu espanyol ja havia anunciat, després de l’inici del genocidi palestí a la Franja de Gaza, que s’havia suspés el comerç amb empreses armamentístiques israelianes. Aquestes afirmacions, però, també van ser desmentides gràcies a una investigació del Centre Delàs d’Estudis per a la Pau, en què es demostrava com l’executiu espanyol va permetre l’enviament de municions per valor de 987.000 euros. Ara, gràcies a l’anàlisi periodística de les dades del port de València, tots els indicis indiquen que els projectils van ser exportats mitjançant aquesta infraestructura portuària, ja que va quedar registrat un enviament de 12 tones de projectils al mes de novembre de 2023, la qual cosa encaixa en temps i forma amb els descobriments del Centre Delàs. En cas contrari, i d’haver sigut exportats mitjançant un altre port, el govern espanyol estaria ocultant un altre enviament de municions.

Últimes quatre escales de la ruta ZIM Container Atlantic. Tots els indicis apunten a que l’enviament de material militar des de València cap a Israel s’hauria fet a través d’aquest recorregut marítim |Francesc Herrera

 

A l’informe Business as usual 2023 d’aquest centre d’investigació, les autores Tica Font, Eduardo Melero i Alejandro Pozo afirmen que es tracta de projectils de 30x137mm TP-T, ja exportats amb anterioritat en 2021 i 2022, els quals solament fabrica l’empresa Nammo Palència a tot l’Estat espanyol. Nammo, d’origen noruec, està participada per l’executiu del país escandinau. Allí, està sotmesa a un ampli escrutini públic i controls governamentals que li prohibeix exportar els seus productes a Israel. Tot i això, les seues filials en altres estats els permeten evadir aquestes limitacions i continuar proveint el complex militar-industrial israelià.

Els projectils, dissenyats per al seu ús com a material d’entrenament i que, excepte uns 200, no disposen de càrrega explosiva, tenien com a destinació final l’empresa israeliana Elbit Systems, principal proveïdora de l’exèrcit sionista. Segons la fitxa tècnica publicada pel fabricant israelià per als seus projectils equivalents, aquests mantenen la capacitat de penetrar el blindatge de vehicles de combat lleugers.

Huit vaixells van cobrir la ruta fent parada en València durant el mes de novembre de 2023, sent impossible establir amb exactitud quin d’aquests vaixells va ser l’encarregat de transportar les municions

Les municions van ser transportades fins al port d’Ashdod, en la costa nord de la Palestina ocupada. Múltiples línies regulars connecten el port de València amb Ashdod, però la principal sospitosa és Container Atlantic de la naviliera israeliana ZIM, que connecta Israel amb la costa est dels Estats Units i els principals ports europeus a la Mediterrània. Huit vaixells van cobrir aquesta ruta fent parada en València durant el mes de novembre de 2023, sent impossible establir amb exactitud quin vaixell va ser l’encarregat de transportar les municions amb les dades públiques disponibles. El registre d’entrada i eixida de vaixells al port de València encara és consultable al seu web.

Una vegada encetat l’any 2024, el flux de material de guerra no s’ha aturat. En el moment de redactar aquest reportatge, l’executiu espanyol ha importat material militar israelià per valor de 9.339.607 euros, segons la Secretaria de Comerç Exterior. La gran majoria correspon a vehicles militars, se’n van descarregar 174 tones entre gener i juliol al port de València. Açò suposa que el 95% de les importacions per pes van arribar a l’Estat espanyol mitjançant aquesta plataforma portuària. A més, la passivitat de les autoritats espanyoles va permetre el pas d’un vaixell que transportava setze tones de municions, míssils, granades o altres projectils indeterminats amb destinació a Israel durant els quatre primers mesos de l’any.

 

Darrerament, ha crescut la preocupació per l’augment del trànsit de contenidors plens de material militar per les instal·lacions valencianes amb destinació a l’Estat israelià. Abans de l’estiu, l’empresa ZIM va anunciar la incorporació del port de València a la ruta Mediterranean Premium Service, que connecta diversos ports en Corea, Xina i Vietnam amb els ports de Haifa i Ashdod, a causa del bloqueig del Mar Roig pels atacs de les milícies houthis sobre embarcacions amb interessos a Israel.

Segons va denunciar Francesca Albanese, relatora especial de les Nacions Unides per als Territoris Palestins ocupats, el 21 de juliol de 2024 el vaixell MV Kathrin va carregar vuit contenidors plens d’explosius al port vietnamita de Cai Mep amb destinació Israel. Per aquest port passen tots els vaixells de la ruta de la naviliera ZIM, l’últim dels quals, el  ZIM YANGTZE, va arribar a València procedent de Cai Mep el dia 31 d’octubre de 2024, segons dades de l’APV. A causa de la supressió d’un dels apartats amb informació pública del web de l’APV i a l’absència inspeccions per part de les autoritats espanyoles, és impossible saber si els vaixells que fan escala en aigües valencianes transporten material militar vietnamita amb destinació a Israel. El 13 de novembre  arribarà a València un altre vaixell, el  ZIM AMBER, procedent de Vietnam. Aquest i tots els anteriors estan operats per l’empresa espanyola A. Pérez y Compañia, S.L., una societat mercantil propietat de Inversiones Los Arpeos SA, presidida per Álvaro Pérez-Maura Garcia, el bésnet de l’expresident del Banco de Santander Emilio Botín.

Els vaixells sospitosos de transportar armament estan operats per l’empresa espanyola A. Pérez y Compañia, S.L., una societat controlada per Álvaro Pérez-Maura Garcia, el bésnet de l’expresident del Banco de Santander Emilio Botín

En resposta a les continuades negligències i encobriments del Govern espanyol, la Xarxa Solidària Contra l’Ocupació de Palestina va emetre un comunicat en què denunciava les repetides violacions del dret internacional per part de l’Estat espanyol en permetre les operacions comercials, inclòs el transbordament o trànsit, de material de guerra. Per la seua banda, el nucli de l’estiba del Partit Comunista del País Valencià també va publicar un escrit denunciant la situació i assenyalant els vaixells ZIM Asia, ZIM China i ZIM Pacific, com a possibles portacontenidors encarregats de transportar els projectils. Segons dades de l’APV, el ZIM China va atracar al moll de Llevant –destacat a la imatge de capçalera, on s’aprecia un únic vaixell atracat– entre les 20:28 del dia 15 i les 19:19 del dia següent. Amb les imatges proporcionades pel satèl·lit Sentinel-2 (Copernicus-ESA) el 16 de novembre de 2023 a les 12:00 hora local, es pot verificar que un vaixell amb les dimensions i característiques del ZIM China s’hi trobava amarrat.

Segons declaracions d’Alejandro Pozo, investigador del Centre Delàs i expert en pau i conflictes armats, “Israel no podria materialitzar el seu projecte d’ocupació sense l’exportació d’armes i les adjudicacions de contractes de tercers països”. La relació comercial entre l’Estat espanyol i l’entitat sionista és pronunciadament asimètrica, amb una balança comercial negativa en tots els anys estudiats. Pozo afirma que arreu del món les normatives que regulen l’exportació de material militar són molt més estrictes que en el cas de la importació. Aquest fet és especialment significatiu en la situació actual, ja que l’Estat espanyol ha continuat important material militar i adjudicant contractes a empreses israelianes amb tota normalitat i en línia a xifres d’anys anteriors.

L’Estat espanyol és un dels principals actors del comerç militar amb Israel en tota Europa. En el període 2018-2023, i segons dades publicades per la Comissió Europea, l’Estat espanyol és el primer exportador de vehicles de guerra, el segon en municions, bombes o míssils i el tercer en armes de guerra. Respecte a les importacions se situa en primera posició per a pistoles i en segona per a vehicles de combat, armes de guerra i projectils. En els sis anys analitzats l’executiu espanyol va importar 1.421 tones de material de guerra i va exportar 725 tones, per valor de 96.418.235 i 53.559.450 euros, respectivament. BDS País Valencià denuncia que “Israel presumeix de vendre armament ‘provat en combat’, és a dir, provat sobre el poble palestí, i Espanya, tot i els seus gestos amb Palestina, no té cap vergonya de comprar aquest armament”.

La col·laboració del govern espanyol amb Israel no es limita a la compravenda d’armament, també abarca l’adjudicació de contractes multimilionaris en l’àmbit de defensa a empreses israelianes o a les seues filials

La col·laboració del govern espanyol amb Israel no es limita a la compravenda d’armament sinó que també es recolza en l’adjudicació de contractes multimilionaris en l’àmbit de defensa a empreses israelianes o les seues filials. Una investigació del Centre Delàs publicada en juliol xifra en 1.027 milions d’euros des del 7 d’octubre de 2023 per almenys set adjudicacions per a l’adquisició o fabricació, entre d’altres, de míssils o sistemes llançacoets.

Aquesta relació comercial, tot i que no proveeix amb armes de manera significativa a Israel, genera una situació de dependència cap a tecnologia i proveïdors israelians que, al seu torn, reforça la seua indústria. En aquest sentit, BDS País Valencià va més enllà i assenyala que “Espanya manté relacions de tota mena, entre les quals diplomàtiques, econòmiques, educatives, esportives, culturals i militars amb Israel, cosa que contribueix a la seua normalització en el sistema internacional”.

 

Concentració a l’edifici del Rellotge del port de València el passat 26 de setembre. Durant la jornada de vaga general van denunciar els carregaments d’armes en vaixells amb origen o destí a Israel |Jaume Ferrando

 

Preguntat pels mecanismes de supervisió pública i transparència, Pozo afirma “no hi ha cap realment seriós”. Segons ens explica, les exportacions de material de defensa o doble ús han de ser autoritzades per una junta interministerial, les deliberacions de la qual estan blindades per la llei de Secrets Oficials i, per tant, no són accessibles ni tan sols en una investigació judicial. Addicionalment, el Ministeri espanyol d’Economia publica anualment un informe amb les autoritzacions i exportacions realitzades durant l’exercici. Aquest informe, però, arriba normalment amb més d’un any de retard i s’elabora “donant els detalls que s’estima convenients de manera arbitrària, agrupant les exportacions en categories i sense un desglosse temporal, per la qual cosa la informació disponible és molt limitada”.

El govern espanyol, signant del Conveni per a la prevenció i sanció del delicte de genocidi, estaria incomplint les seues obligacions permetent el trànsit de material militar amb destinació a Israel

En paraules de l’informe Business as usual 2023, l’executiu espanyol “està incomplint els criteris legalment establerts per autoritzar exportacions d’armament a Israel”. Tant la legislació espanyola com el Tractat de Comerç d’Armes recullen directrius per denegar autoritzacions d’exportació d’armament o qualsevol material que fos susceptible de ser emprat “per a l’execució d’un genocidi o de crims de lesa humanitat”. Addicionalment, el govern espanyol, signant del Conveni per a la prevenció i sanció del delicte de genocidi, estaria incomplint les seues obligacions en, suposadament, continuar autoritzant noves exportacions –cosa que permet el trànsit de material militar amb destinació a Israel– i mantenint relacions comercials amb la indústria militar israeliana una vegada ha sigut coneixedor dels possibles crims comesos per l’entitat sionista.

L’última convocatòria del moviment BDS al País Valencià va reunir més de 50.000 persones al Cap i Casal. El col·lectiu fa seues les reivindicacions que “ens demanen les palestines per aturar el genocidi i el colonialisme”, defensant l’aïllament internacional de l’Estat israelià mitjançant la fi de totes les relacions bilaterals, inclòs el comerç de material de defensa, sancions, l’embargament d’armes i la persecució dels crims de lesa humanitat comesos per Israel. Exigeixen a l’executiu espanyol estar a l’altura “del moment històric i les demandes de les mobilitzacions històriques que vivim” per posar fi amb la complicitat en l’ocupació de Palestina i el genocidi del seu poble.

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU