A partir d’aquest dimarts, 8 d’octubre, les treballadores de Bicing estan convocades a una vaga indefinida per protestar contra les condicions laborals a les quals denuncien veure’s sotmeses. A partir de les 10.30 hores a la plaça Sant Jaume de Barcelona, amb el suport majoritari d’una plantilla formada per 150 persones, els sindicats Confederació General del Treball (CGT) i Comissions de Base CO.BAS –convocants de l’aturada– duran a terme una concentració que es repetirà diàriament fins que no es trobin solucions a un conflicte que els enfronta amb l’empresa que gestiona el servei municipal de bicicletes compartides amb el qual diàriament es realitzen una mitjana de 43.000 desplaçaments.
Des del gener passat, la Unió Temporal d’Empreses (UTE), Pedalem Barcelona, és la concessionària d’aquest servei. Aquesta UTE està formada per la companyia canadenca PBSC i per la firma espanyola CEPSA, filial de la constructora Ferrorvial, una empresa que cotitza a l’IBEX-35 coneguda per la seva implicació en el pagament de comissions a CDC en el cas Palau de la Música. Pel que fa a la companyia d’origen canadenc, es tracta d’una multinacional especialitzada en les bicis compartides que té implantació des de Boston fins a El Salvador.
El concurs públic, valorat en 162,9 milions d’euros, té una durada de deu anys i Pedalem Barcelona va ser la proposta seleccionada entre un total de sis ofertes gràcies a la seva rebaixa del preu inicial de contractació fet públic per l’Ajuntament.
Un malestar que ve de lluny
Amb la vaga prevista per aquest dimarts, les treballadores del servei de lloguer de bicicletes impulsat per l’Ajuntament de Barcelona volen expressar un malestar que fa temps cueja. “Els treballadors vam donar un marge de nou mesos a la nova empresa perquè es posés en funcionament i li hem traslladat les reivindicacions que la plantilla ve arrossegant des dels inicis de l’activitat del Bicing ja fa dotze anys i que no s’han solucionat amb els canvis d’empresa adjudicatària”, assenyalen des del comitè de vaga. Segons expliquen, tot i que s’han dut a terme negociacions i s’han apropat posicions, de moment, Pedalem Barcelona no ha volgut acceptar “reivindicacions que considerem bàsiques”.
Fonts dels sindicats CGT i COBAS asseveren que una part de la plantilla del Bicing cobra salaris que ronden els 1.000 euros mensuals. A més, reivindiquen una millora de les condicions socials, amb la creació d’un únic conveni laboral per a tota la plantilla, ja que actualment –afirmen– n’hi ha dos
Des de divendres passat CGT i COBAS estan reunits amb l’empresa a la Consellera d’Afers Socials amb una mediadora de la Generalitat per intentar trobar una sortida al conflicte laboral que podria desencallar la convocatòria de vaga si es produís. En aquest sentit, fonts de CGT i COBAS asseveren que una part de la plantilla del Bicing cobra salaris injustos que ronden els 1.000 euros mensuals. A més, reivindiquen una millora de les condicions socials, la creació d’un únic conveni laboral per a tota la plantilla, ja que actualment –afirmen– n’hi ha dos. “Amb l’antiga empresa que gestionava fins a 2018 el Bicing, Clear Chanel, del total de massa salarial, setze persones s’enduien el 33%”, denuncien des dels sindicats, que consideren que la precarietat salarial era quelcom molt present en la passada gestió del Bicing.
“Per nosaltres també és molt important la compensació per part de l’empresa de tot el salari en cas de baixa, hospitalització o intervenció quirúrgica, perquè un treballador que cobra 1.000 euros, si està cinc dies sense anar a treballar, perd 300 euros i es queda cobrant un sou de misèria”, expliquen des de la CGT. Per últim, els sindicats reclamen l’augment dels plusos salarials de nocturnitat i de cap de setmana i el canvi de contracte de temporal a indefinit per aquelles persones que fa més de sis mesos que treballen a l’empresa.
La responsabilitat de l’Ajuntament
Però CGT i COBAS no només senyalen a l’empresa que gestiona el Bicing com a responsable de la situació laboral que viuen les treballadores del servei. La vaga indefinida també vol denunciar a l’Ajuntament de Barcelona en el seu paper –o l’omissió d’aquest- com a mediador entre treballadores i empresa. “El consistori és responsable per la seva manca de diàleg amb els treballadors de les empreses subcontractades”, diuen des dels sindicats.
La representació de la plantilla de Bicing assegura que l’Ajuntament, que hauria de ser una part important en les negociacions que tenen lloc a la Conselleria, “no ha volgut intervenir-hi demostrant de nou la seva poca d’implicació”
Així, consideren que les ofertes de contractació públiques han de garantir “condicions de treball dignes i per això l’Ajuntament ha de conèixer i parlar amb els treballadors i no només amb les empreses, abans de publicar les licitacions”. De la mateixa manera, la representació de la plantilla de Bicing assegura que l’Ajuntament, que hauria de ser una part important en les negociacions que tenen lloc a la Conselleria, “no ha volgut intervenir-hi demostrant de nou la seva poca d’implicació en un conflicte del qual és culpable en tant que responsable de la licitació”.
Actualització: es posposa la vaga després d’un preacord amb l’empresa
A última hora de dilluns, 7 d’octubre, la representació sindical de les treballadores de Pedalem Barcelona, va arribar a un preacord amb l’empresa, arran del qual es va anunciar que es posposava la vaga que havia de començar l’endemà al matí, fins el dia 10, amb l’objectiu que les diverses assemblees debatin i aprovin si s’escau aquest acord. Segons fonts de representació de la CGT a Bicing, a partir de demà seguiran negociant al departament de Treball.