Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Anunci de vaga als busos de Barcelona si no es retira l'expedient a un conductor per incompliment d'horari

| Eloi Latorre

Dos dels sindicats amb representació al Comitè d’Empresa d’Autobusos de Barcelona, la Confederació General del Treball (CGT) i la Coordinadora Obrera Sindical (COS) han anunciat aquest matí que aniran a la vaga si l’empresa manté la intenció de sancionar un dels seus conductors, José Luís Castaño, per incompliment dels horaris en la línia que transcorre entre l’aeroport i la plaça d’Espanya. Fa quinze dies, la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), va obrir un expedient sancionador a Castaño, per incompliment reiterat dels horaris del servei. Tal com ha aclarit aquest matí en roda de premsa a la plaça de Sant Jaume Josep Garganté, representant del sindicat COS a l’empresa, l’expedient ja ha estat resolt amb una proposta de sanció de quatre dies de sou i feina i, davant d’aquesta situació, “esperarem a veure si se li aplica o no i, en el mateix moment que se li apliqui, anirem a la vaga”, sense concretar però, en quines condicions es produiria aquesta convocatòria.

El conductor expedientat fa el servei de forma fixa a la línia 46, que cobreix el trajecte entre la plaça d’Espanya i l’aeroport del Prat, amb un horari global que comença a les 12 i 22 minuts del migdia, i finalitza a les 8 i 23 minuts del vespre. Els sindicats que li donen suport recorden que es tracta d’un recorregut molt saturat de turistes, moltes amb grans maletes, en el qual sovintegen les cues i aglomeracions a l’hora d’entrar, sortir i pagar el bitllet en algunes parades. Garganté recorda que els horaris “han de ser orientatius i la seguretat i la qualitat han d’estar per sobre del seu compliment”.

El treballador ha estat sancionat amb quatre dies de suspensió de sou i feina i els sindicats anuncien que convocaran vaga el dia que se li apliqui

Actualment l’empresa fixa l’horari per fer el recorregut de la línia en 45 minuts, després de diverses reduccions. Segons Castaño -que està afiliat al sindicat COS- és impossible realitzar aquest trajecte complint els tempos establerts sense incomplir el Programa de Prevenció d’Accidents (PPA) que obliga, entre altres mesures, a respectar els límits de velocitat establerts, no cobrar mai els bitllets amb el vehicle en marxa i les portes tancades o no avançar altres autobusos, un fet que, segons el mateix conductor “sovint acabem fent, perquè et suposa un fre per complir l’horari”. Castaño detalla que “des de fa uns mesos, arran d’una baixa per hipertensió, em reincorporo al servei i em proposo treballar més tranquil, no estressar-me amb l’horari, respectar la velocitat i fer els descansos de 8 a 10 minuts que estan establerts al final de cada trajecte. A partir d’aquí, comença una pressió subtil per part de l’empresa, insinuacions en el sentit que sóc l’únic que no compleix l’horari, que tots els altres companys ho fan. I això culmina amb un full d’aclariment, i amb l’expedient actual”. A parer de Castaño, prestar el servei en unes condicions mínimes de qualitat i seguretat l’obliga a entregar el vehicle a cotxeres amb uns vint minuts de retard respecte a l’hora de finalització estipulada.

Segons Juan Ramiro, conductor i afiliat al sindicat CGT, la reducció de vehicles i serveis que s’està aplicant de forma generalitzada per part de TMB obliga sovint a deixar gent al carrer |Eloi Latorre

El conductor recorda que temps enrere el tempo fixat pel recorregut d’aquesta línia era de 60 minuts i ara està establert en 45, però que aquestà situació no és puntual sino que de forma prou generalitzada l’empresa està aplicant reduccions dels horaris previstos per a les diverses línies, amb mitjanes d’entre 10 i 20 minuts, un fet que alguns sindicats amb representació al comitè de TMB alerten des de fa algun temps. El 13 de juny, la representació sindical de la CGT va fer públic un full intern de la cotxera d’Horta segons el qual, només durant el dia 7 de juny, quedaven suprimits 22 trajectes previstos.

Segons el conductor expedientat, moltes línies han patit ajustaments a la baixa dels horaris estimats d’entre 10 i 20 minuts

L’empresa argumenta que aquestes retallades es deuen exclusivament a l’alta quota d’absentisme laboral que es produeix entre la plantilla, però els sindicats CGT i COS denuncien una falta de personal i mitjans materials més estructural. Però també recorden que la pressió generada per haver de complir uns horaris cada cop més ajustats és la causa d’un bon nombre de baixes per estrès, ansietat i depressió que (segons dades del sindicat COS) són causants del 12% de baixes laborals que sofreix la plantilla. Juan Ramiro, treballador de l’empresa i afiliat a la CGT, adverteix d’un altre efecte contraproduent d’aquestes reduccions: “sovint els busos van plens per damunt de la seva capacitat i l’empresa ens passa la responsabilitat als conductors d’haver de fer baixar gent o no deixar-la pujar. I nosaltres, com a treballadors d’un servei públic, ens neguem a assumir el fet de dir a la gent que no li podem prestar el servei perquè l’empresa no posa prous mitjans”.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
;