Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Banda sonora de l'economia social i solidària

Davant la crisi provocada per la COVID-19, la Fundació Esperanzah! ha aixoplugat part del sector cultural enfortint el seu propi ecosistema i generant respostes útils a la precarietat laboral

Streamings Solidaris de Clara Peya, Raquel Lúa, Xavi Sarrià i Cesk Freixas a través de la plataforma TickEtic | Arxiu

La tribu Esperanzah ho ha tingut sempre clar: la cultura que importa és la que vertebra, la que construeix comunitat i la que treballa per no deixar ningú enrere. Amb la situació d’excepcionalitat provocada per la COVID-19, han atès les necessitats específiques del sector cultural, un dels més tocats per aquesta crisi sociosanitària. “Vam posar en marxa les eines pròpies del sistema Esperanzah des de l’emergència social, amb l’objectiu de ser útils per a la nostra comunitat”, exposa Natxo Tarrés, membre del consell rector i de l’equip de pilotatge de la cooperativa.

En qüestió de quinze dies, i a través de la plataforma TickEtic, van desenvolupar els Streamings Solidaris amb l’objectiu d’omplir les cases de cultura i valorar el treball de les músiques. Amb cada recital, les bandes trien una entitat social i els donen un 40% de la facturació del concert. I les artistes es queden amb un altre 40% del preu de cada entrada, que és d’un mínim de dos euros. Així es dona suport a les artistes, s’obtenen recursos per a entitats socials i la cultura es fa present a les llars. Del 2 d’abril a l’1 de juliol van programar una vintena de concerts amb músiques com Paula Grande, Vic Moliner, Clara Peya, Roigé, Cesk Freixas, Raquel Lúa, Xavi Sarrià, Montse Castellà, Alidé Sans i Las Karamba, entre d’altres. Fins ara, els diners recaptats sumen 10.000 euros i han estat destinats a entitats com el Sindicat de Cuidadores sense Papers, l’Associació Valentes i Acompanyades, el Fons Cooperatiu per l’Emergència Social i Solidària, Metges Sense Fronteres, la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere o la PAHC Bages.

Creada al ‘Sant Cosme Valley’ del Prat i Esparreguera, TickEtic és la primera plataforma de venda d’entrades cooperativa i amb vocació solidària

Creada al Sant Cosme Valley del Prat i Esparreguera, TickEtic és la primera plataforma de venda d’entrades cooperativa i amb vocació solidària. Ha estat ideada i impulsada per Labesoc, l’eina d’emprenedoria col·lectiva de l’ecosistema cultural d’Esperanzah!. La plataforma va néixer el 2018 en fase de proves i va arrencar amb eficàcia amb la venda de 100.000 entrades de la gira de Txarango (ajornada per la COVID-19). Amb aquesta darrera experiència s’ha consolidat com una alternativa real a les plataformes convencionals.


Suport mutu per fer front a la precarietat

La cancel·lació massiva d’actuacions ha deixat moltes treballadores sense ingressos. Els darrers mesos, l’Esperanzah! ha servit d’aixopluc a una part del sector musical a través de la cooperativa Som Gestió, que va néixer el 2017 i que s’encarrega de donar assessorament comptable i fiscal. L’entitat va iniciar processos de cooperativització de diversos grups i aposta per la regularització i la dignificació de les treballadores de la música.

La fórmula associativa permet a les bandes tenir nòmines i contractes pels dies i/o temporades que treballen i emetre factures sense IRPF. Els ingressos de les actuacions van tots a l’associació i és la banda qui té el control total de la seva economia. L’objectiu final dels grups que emprenen aquest camí és constituir-se com a cooperativa. “Els darrers mesos hem assessorat i acompanyat les bandes en la demanda d’ajuts i, en els casos dels grups que tenien treballadores contractades, en la presentació d’ERTO. També hem acompanyat les músiques en els passos que havien de seguir per cobrar l’atur”, explica Olímpia Sánchez, sòcia treballadora de la cooperativa, que lamenta que les ajudes arriben amb comptagotes i s’ajusten molt poc a les necessitats reals del sector.

El grup de música Maruja Limón va constituir-se com a associació cultural l’any passat amb l’objectiu de caminar cap a l’autogovernança econòmica i constituir-se com a cooperativa, un procés que ha quedat congelat amb l’emergència del moment. Arran del confinament i a través de Som Gestió, ha aturat les nòmines de les persones contractades i ha tancat el curs amb una moratòria de pagaments. Algunes d’elles han pogut cobrar l’atur. “Se’ns han cancel·lat una quarantena de bolos previstos a l’estiu. Entre ells, una gira a Àustria, que s’ha reprogramat per al 2021, però necessitem ingressos ara”, exposa Elisenda Fàbregas, percussionista de la banda.

Les Contrabandistes uneixen forces amb cooperatives de cervesa artesana i oferiran infraestructura i cervesa pròpia per reforçar la coherència als espais d’oci

Un altre grup que també ha comptat amb l’acompanyament i l’assessorament de Som Gestió són les Balkan Paradise Orchestra, a les quals el confinament els va tallar la presentació i la gira del seu segon disc, Odissea. “Alguns dels concerts que teníem a l’abril s’han cancel·lat o posposat per al 2021 i d’altres per a la tardor i l’hivern d’aquest mateix 2020, però encara hi ha molta incertesa”, adverteix Laura Lacueva, clarinetista del grup. Les Balkan van constituir-se com a associació cultural a través de la cooperativa per desmarcar-se de la precarització. Davant les mesures publicitades per les administracions per donar suport al sector, asseguren que “les ajudes no són del tot reals perquè moltes som pluriempleades, i amb el sou que tenim no podem demanar-les però tampoc podem pagar el lloguer”, explica Lacueva, clarinetista d’una banda d’onze persones amb circumstàncies ben diferents. “El confinament ha evidenciat que ja estàvem en crisi i que el sector cultural sempre ha estat molt castigat pel que fa a les condicions laborals. Les mesures són insuficients i no s’ajusten a la realitat”, conclou amb esperit reivindicatiu.


Mirades que multipliquen

La perspectiva ecosistèmica vertebra cada moviment de l’Esperanzah!. La cooperativa Les Contrabandistes n’és un exemple més: un projecte que ha unit forces amb diverses cooperatives de cervesa artesana de Catalunya, que oferirà una infraestructura i cervesa pròpia amb l’objectiu d’incidir en els espais d’oci i fer-los més coherents. “Volem fer fora les empreses capitalistes de les nostres festes i oferir l’estructura necessària per gestionar els festivals a tots nivells”, detalla Mandi Domingo, del projecte de convivència Cal Cases i membre de Les Contrabandistes. La cooperativa, que havia de fer-se pública amb la gira de Txarango, ha estat impulsada per Frescoop, els ateneus cooperatius del Baix Llobregat i la Catalunya Central, Cal Cases, Txarango i l’Esperanzah!. Amb el confinament ha alentit el seu procés de presentar-se en societat, que s’està acabant de cuinar a foc lent.

“La mirada ecosistèmica ens ha permès ser més resilients i més fortes, i activar les eines que tenim per fer front a la situació i cuidar les persones. Treballar en xarxa col·lectiva ens permet tenir més recursos i crear altres estructures possibles”, assegura Natxo Tarrés. La banda sonora de l’Esperanzah! sona a solidaritat i a suport mutu. El festival, que s’ha constituït com a cooperativa, compta amb 400 sòcies i es troba immers en un procés d’autoformació i generació de noves relacions internes. És des d’aquesta mirada transversal que dona respostes per cuidar la comunitat i genera aliances que enforteixen la tribu, transformant de soca-rel les relacions que estableix amb el món.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!