Vint-i-cinc anys d’infraestructura digital autogestionada s’acaben en poc més d’una setmana. Autistici/Inventati (A/I), el col·lectiu hacker italià que oferia correu xifrat, allotjament web i eines de comunicació lliure a moviments socials de tot Europa, va anunciar diumenge que suspèn tots els seus serveis. La decisió arriba onze dies després que el govern estatunidenc l’inclogués a la llista de terroristes globals, una designació que ha bloquejat el seu domini, congelat els seus fons i posat en risc penal qualsevol persona que hi interactuï.
“Ara deixem l’ordinador, sortiu, lluiteu, abraceu-vos i no perdeu el somriure. Perquè nosaltres ens aturem. Però la resistència i les idees, no.”, ha escrit el col·lectiu en el comunicat que confirma el tancament, publicat el 6 de setembre. “Mantinguem-nos humans”, conclou el comunicat amb una cita a Vittorio Arrigoni, activista pacifista, escriptor i periodista assassinat per l’Estat israelià el 2011. El text reconeix que cada dia que han aconseguit continuar en línia des del 26 d’agost “ha estat una victòria”, però que ja no es pot seguir.
Origen de la sanció
Tot va començar el 26 d’agost, quan el Departament d’Estat i el Departament del Tresor dels Estats Units van incloure Autistici/Inventati a la llista de Specially Designated Global Terrorists, aplicant l’Ordre Executiva 13224, la mateixa eina creada després de l’11 de setembre de 2001 per aïllar econòmicament organitzacions acusades de terrorisme. Juntament amb A/I, Washington va sancionar Palestine Action i Masar Badil, dues organitzacions vinculades a l’activisme propalestí.
Juntament amb A/I, Washington va sancionar Palestine Action i Masar Badil, dues organitzacions vinculades a l’activisme propalestí
Segons el Departament d’Estat, el col·lectiu italià és “un node tecnològic utilitzat per xarxes antifeixistes, anarquistes i marxistes per comunicar-se, organitzar-se i difondre materials”. El document el vincula amb sabotatges ferroviaris atribuïts a cèl·lules anarquistes a l’Estat francès, Itàlia, Alemanya i els Països Baixos durant el 2026, i amb el sabotatge de l’oleoducte transalpí del març del mateix any, a més d’esmentar suposats vincles amb organitzacions ja sancionades com el PKK.
Fundat el 2001, Autistici/Inventati es definia com a antifeixista, anticapitalista i antimilitarista, amb un lema que en resumia la filosofia: “Socialitzar sabers sense fundar poders”. Gestionava milers de bústies de correu xifrat i donava servei d’allotjament, xat i videoconferència a col·lectius, associacions i activistes individuals arreu d’Europa. Alguns dels seus membres havien col·laborat amb el projecte Gazaweb, que desenvolupa sistemes per restablir la connexió a internet en zones de la Franja de Gaza.
Fundat el 2001, Autistici/Inventati es definia com a antifeixista, anticapitalista i antimilitarista
Més enllà de la infraestructura tècnica, A/I havia esdevingut durant aquests vint-i-cinc anys un dels pilars silenciosos de la cultura alternativa italiana. Segons les dades recollides pel mateix Departament del Tresor estatunidenc en el document de sanció, el col·lectiu gestionava al voltant de 16.000 caselles de correu electrònic, 10.000 blogs, 5.500 llistes de correu i 1.500 llocs web. Darrere d’aquestes xifres hi havia milers de col·lectius, centres socials, publicacions independents i moviments socials, des de l’esquerra anticapitalista als grups feministes, passant per xarxes ecologistes i antiracistes, que hi allotjaven la seva correspondència i les seves pàgines, sovint des de feia dècades. No era només un proveïdor de serveis: era la infraestructura que permetia a bona part del moviment autogestionat italià existir digitalment sense dependre de Google, Microsoft o altres gegants tecnològics, i sense haver de cedir dades personals a canvi.
“No som terroristes”
A/I va respondre el mateix dia de conèixer la sanció amb un comunicat que rebutjava totes les acusacions: defensava el seu compromís d’oferir eines d’autodefensa digital a activistes i col·lectius, i sostenia que ni l’antifeixisme ni l’anticapitalisme constitueixen terrorisme. Durant els dies següents, el col·lectiu va assegurar que intentaria resistir “fins que fos possible” i que no es rendiria mentre conservés alguna via legal.
Aquesta setmana, però, aquella possibilitat s’ha esgotat. En el comunicat de tancament, A/I explica que el que l’ha fet decantar per aturar-se no ha estat la pressió tècnica o econòmica en si mateixa, sinó el risc que suposava per a terceres persones: “La possibilitat concreta de poder ser la causa de conseqüències penals o financeres per a algú que ens és proper, o que tan sols interactuï amb nosaltres, no ens permet cap altra opció”. El col·lectiu insisteix que no busca “gestos heroics” ni vol convertir-se en un símbol de martiri, i adverteix que continuar oferint els seus serveis en el clima actual suposaria “un perill més” per a les seves usuàries i comunitats.
“La possibilitat de poder ser la causa de conseqüències penals o financeres per a algú proper o que interactuï amb nosaltres, no ens permet cap altra opció”, diuen A/I en el comunicat on anuncien el seu tancament
El text anuncia que en els pròxims dies el col·lectiu explicarà com desar el contingut dels blogs, correus i webs allotjats als seus servidors, i avisa que com va passar amb el domini, podrien sorgir problemes tècnics imprevistos sense avís.
Bomboclat, pseudonim d’un dels fundadors del col·lectiu, ha resumit l’atac com un cop directe contra la infraestructura lliure: “Érem pocs a oferir espai web lliure i gratuït, ara n’hi ha un menys. Atacar el proveïdor de serveis (com nosaltres) trenca un dels principis bàsics del funcionament de les plataformes digitals”. Segons ell, la designació respon a la voluntat de colpejar alhora les infraestructures i els col·lectius considerats “Antifa” als Estats Units.
La nova repressió
L’Osservatorio Repressione, l’entitat italiana que fa seguiment dels casos de repressió política i social al país, ha qualificat la mesura contra A/I com un salt qualitatiu: ja no es persegueix únicament qui comet un acte concret, sinó qui posa a disposició la infraestructura que permet organitzar-se. Segons l’entitat, l’estratègia “tendeix a esborrar la distinció entre infraestructura i usuari, entre eina i comportament, entre possibilitat tècnica i responsabilitat penal”.
Segons Osservatorio Repressione, l’estratègia dels EUA esborra “la distinció entre infraestructura i usuari, entre eina i comportament, entre possibilitat tècnica i responsabilitat penal”
El seu coordinador, Italo Di Sabato, ha anat més enllà i ha definit la sanció com un atac directament polític: considera que l’etiqueta “Antifa” s’està utilitzant com una categoria prou àmplia per incloure-hi qualsevol persona que es consideri incòmoda per al projecte polític de l’Administració Trump, sense que calgui haver comès cap delicte concret. Al seu parer, l’objectiu real seria afeblir econòmicament la dissidència organitzada i empènyer-la cap a plataformes comercials on les seves comunicacions quedin exposades a la vigilància i a la mercantilització de les dades.
Vint-i-cinc anys després de la seva fundació, Autistici/Inventati tanca les portes del que havia estat un dels projectes de referència de l’autogestió digital a Itàlia i a Europa.
