Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Diverses plataformes es mobilitzen en defensa del delta del Llobregat

La plataforma Ni un pam de terra, Zeroport, SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet i Ecologistes en Acció convoquen una manifestació al Prat de Llobregat, aquest dissabte 12 de juny, contra el projecte urbanístic ARE Eixample Sud del Prat i l’ampliació de l’aeroport

Manifestació al Prat en defensa del delta del Llobregat, el 12 de juny de 2021 | Victor Serri

“Ni ARE Sud, ni ampliació de l’aeroport“. Aquest és el missatge que guia la mobilització convocada aquest dissabte 12 de juny per la plataforma Ni un pam de terra, Zeroport, SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet i Ecologistes en Acció. Tant el projecte urbanístic com l’ampliació de la tercera pista afecten l’espai natural del delta del Llobregat, el segon delta més extens de Catalunya -per darrere del de l’Ebre-, que el 2014 va ser declarat Zona d’Especial Conservació (ZEC), designada pels estats membres de la UE.

Malgrat que aquest espai natural és una parada obligatòria de les aus en la seva ruta migratòria i una de les zones de la península Ibèrica amb més espècies d’aus observades, està afectat per diversos projectes. Ni un pam de terra, que ja tenia previst convocar la manifestació contra l’ARE Eixample Sud del Prat, va convidar les altres plataformes a sumar-s’hi: “Davant l’ofensiva mediàtica d’Aena i de les patronals barcelonines per pressionar a favor de l’ampliació de l’aeroport, vam decidir incloure el rebuig a aquest projecte”, explica Pere Bonet Lluch. A més, l’activista subratlla que el delta del Llobregat ha estat molt castigat al llarg dels anys pel desenvolupament urbanístic i d’infraestructures i per això “el volem protegir de totes les agressions que l’amenacin”.

“Davant l’ofensiva mediàtica d’Aena i de les patronals barcelonines per pressionar a favor de l’ampliació de l’aeroport, vam decidir incloure el rebuig a aquest projecte”, explica Pere Bonet Lluch

En un context d’emergència climàtica, el gestor aeroportuari Aena, impulsor del pla, pretén començar les obres el 2024 i busca un acord institucional, que per ara no ha aconseguit. Per aquesta raó, el 2 de juny, patronals i lobbies econòmics van organitzar un acte a ESADE en què van demanar consens entre Aena, la del govern català, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments de Barcelona, el Prat de Llobregat, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat per defensar les obres davant Brussel·les.

Des de la plataforma Zeroport denuncien que el projecte és incompatible amb la reducció d’emissions compromeses en les dues lleis de canvi climàtic, l’espanyola i la catalana. Però, a més, insisteixen la seva incompatibilitat amb la protecció de la biodiversitat del delta i específicament de l’ecosistema protegit per la Xarxa Natura 2000, La Ricarda, una zona agrícola. La plataforma reuneix una cinquantena d’entitats ecologistes, veïnals i assembleàries, i fins ara ha aconseguit que més d’una vuitantena d’organitzacions s’adhereixin al seu manifest.

La plataforma Zeroport denuncia que l’ampliació de l’aeroport és incompatible amb la reducció d’emissions compromeses en les dues lleis de canvi climàtic, l’espanyola i la catalana

El mateix dia que se celebrava l’acte a ESADE, la plataforma s’hi concentrava davant i una de les portaveus, Sara Mingorria, era contundent: “No volem un govern mediador, volem un govern que prengui decisions i això només passa per una moratòria indefinida a l’ampliació”, referint-se a la proposta del president de la Generalitat, Pere Aragonès, de convocar una taula de diàleg entre els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat, el govern espanyol, les administracions gestores dels altres aeroports catalans, Aena, el teixit econòmic, els moviments veïnals i ecologistes i les institucions comunitàries.

Des de Ni un pam de terra, Bonet Lluch considera que l’ampliació “beneficiarà les elits i comportarà el reforçament d’un model econòmic precari, injust i contaminant”. La plataforma denuncia el creixement urbanístic “des del punt de vista del rebuig a l’especulació immobiliària” i reclama la paralització de la urbanització de l’ARE Sud, que té prevista la construcció de 1.260 habitatges corresponents a la segona fase, i que en total suposa 2.666 nous habitatges i la urbanització de 37 hectàrees de camps adjacents al Parc Agrari del Baix Llobregat, dinou de terreny agrícola, segons la plataforma. El 13 de gener va presentar una moció que instava l’Ajuntament del Prat de Llobregat a sol·licitar el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya que modifiqui el Pla director urbanístic de les àrees residencials estratègiques (ARE) del Baix Llobregat, amb l’objectiu de deixar sense efecte l’ARE Eixample Sud del Prat de Llobregat, però no va prosperar i no es va arribar a votar.

Ni un pam de terra reclama la paralització de la urbanització de l’ARE Sud, que té prevista la construcció de 1.260 habitatges corresponents a la segona fase, d’un total de 2.666 en 37 hectàrees de camps

Per la plataforma, l’ARE (Àrea Residencial Estratègica) “afecta una zona d’alt interès ambiental i agrícola” però el govern del municipi ho nega i defensen que és l’“única alternativa” on construir habitatge accés assequible i ampliar els equipaments públics. En tot cas, l’estudi d’impacte ambiental de referència es va fer a l’inici de la primera fase, entre 2009 i 2011, i des de Ni un pam de terra denuncien que estan “obsolets”.

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU