El 16 de març de 2020, el magistrat del jutjat de primera instància número 56 de Barcelona va absoldre Jordi Colomer, acusat per FCC de llançar “imputacions falses” en una auditoria del servei de neteja i escombraries a Badalona, però l’empresa va recórrer la decisió judicial. Finalment, tal com ho han anunciat avui en roda de premsa la CUP i Guanyem Badalona, el jutge ha desestimat el recurs i la sentència absolutòria ja és ferma.
A l’auditoria de 2016, l’ambientòleg va concloure que l’adjudicatària havia defraudat gairebé tretze milions d’euros entre maig de 20210 i desembre de 2015, 4,5 en sobrecostos i 8,5 sense que el municipi hagués rebut cap contraprestació efectiva de serveis. Mentre que l’empresa ho va considerar “intromissió il·legítima al seu honor”, el jutjat ha fet prevaldre el dret a la informació en considerar que l’informe té “rellevància pública”, “és eminentment tècnic”, “no conté frases ultratjants o injurioses” i que l’actuació del demandat es veu “emparada i impulsada pels responsables municipals”. L’autor sempre va defensar que l’auditoria era “estrictament tècnica i es basa en la documentació contractual, la llei de contractes, les certificacions i la facturació, que és el rellevant en la contractació pública”. Colomer insisteix que sempre han tingut molt clar que el judici “no tenia res a veure amb l’honor, sinó una manera d’intentar callar les veus que es dediquen a fiscalitzar els abusos de les empreses de l’oligopoli en la contractació pública.”
A l’auditoria de 2016, l’ambientòleg va concloure que l’adjudicatària havia defraudat gairebé tretze milions d’euros entre maig de 20210 i desembre de 2015, 4,5 en sobrecostos i 8,5 sense que el municipi hagués rebut cap contraprestació efectiva de serveis
En la demanda interposada per danys a l’honor el 29 de desembre de 2017, FCC va sol·licitar declarar la conducta il·lícita i una indemnització d’1,9 milions d’euros per danys i perjudicis, així com prohibir a Colomer realitzar més avaluacions a cap municipi. A més, la denunciant demanava que, en cas de condemna, s’encarregués de publicar la sentència almenys en tres mitjans de comunicació i assumís les costes judicials. Però la llarga llista de demandes ha quedat en no res: el 16 de març de 2020 el jutjat va dictar l’absolució, que va ser recorreguda el 18 d’agost però amb una novetat: FCC renunciava a la indemnització per danys i perjudicis. Finalment, el 8 d’abril, l’Audiència Provincial de Barcelona va desestimar el recurs i la sentència ha esdevingut ferma en concloure el termini per presentar recurs de cassació al Tribunal Suprem.
En canvi, l’auditoria elaborada per Colomer sí que ha tingut conseqüències. Va servir perquè l’Ajuntament de Badalona, en confirmar les irregularitats, obrís un expedient informatiu per recuperar 4,1 milions d’euros “cobrats indegudament”, segons el Consistori.
El missatge que volien donar era: Ni se us acudeixi fiscalitzar, o encara menys, municipalitzar. Doncs bé, resulta que fiscalitzar rigorosament com s’utilitzen els recursos públics no només és veraç i d’interès públic, sinó que és el deure de tota servidora pública.
Mentre que l’empresa ho va considerar “intromissió il·legítima al seu honor”, el jutjat ha fet prevaldre el dret a la informació en considerar que l’informe té “rellevància pública”, “és eminentment tècnic”, “no conté frases ultratjants o injurioses”
El 28 de novembre de 2016, la junta de govern va aprovar incoar un expedient informatiu i l’alcaldessa, Dolors Sabater, va enviar l’informe a Antifrau i Fiscalia. Gairebé un any més tard, la junta va aprovar les conclusions de l’expedient: es confirmaven les irregularitats recollides i es prenien mesures per recuperar 4,1 milions d’euros, s’engegaven expedients sancionadors i es formalitzaven les modificacions del contracte amb FCC.
Fiscalia va decretar l’arxivament de la denúncia interposada per l’Ajuntament el desembre de 2017, però tot i que va fer constar que “no existeix cap indici d’acord amb el que atribuir a l’empresa contractista la comissió d’algun il·lícit penal”, s’havien de “reconduir les irregularitats que s’hagin pogut detectar durant la substanciació de l’expedient informatiu, en l’àmbit del dret administratiu sancionador”. PP, PSC, PdeCat i Unió, amb l’abstenció de Ciutadans, van impedir l’obertura de l’expedient sancionar i la modificació del contracte amb els seus vots en el ple del 30 de gener de 2018.
Un currículum de sancions
Badalona no és l’únic consistori que han detectat irregularitats en la prestació del servei per part de la multinacional. El 2017, a Barcelona, l’ajuntament va tancar l’expedient sancionador que determina l’incompliment del contracte de neteja i recollida de residus i va exigir-li el pagament de set milions d’euros que corresponen a sancions i al rescabalament dels serveis no prestats i danys i perjudicis. L’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat va penalitzar FCC amb 11.000 euros per incompliment d’alguns dels serveis estipulats al contracte el 2016; Mataró va obrir-li un expedient sancionador, el 2018, per una infracció administrativa greu amb multa de 150.000 euros, el màxim permès; i l’any següent, el de Tarragona va aprovar incoar una sanció de 60.101 euros per una infracció “molt greu” del contracte vigent i l’any anterior.
El 2017, a Barcelona, l’Ajuntament va tancar l’expedient sancionador que determina l’incompliment del contracte de neteja i recollida de residus i va exigir-li el pagament de set milions d’euros
La darrera tampoc ha estat la primera vegada que FCC arribava a Fiscalia: el 2014, la CUP de Tarragona va presentar una denúncia argumentant que s’havien produït modificacions en el contracte per augmentar els preus per sobre de l’establert al Plec de clàusules, però finalment també es va arxivar.
Sense sistemes de control i amb contenidors bruts
El servei, amb el PSC al Govern municipal, va ser adjudicat a FCC per un període de deu anys –fins a 2020– i un import de 196,25 milions d’euros. Després d’analitzar aquest període, l’informe elaborat per Colomer, va relatar les principals irregularitats del desenvolupament del servei: el desmantellament d’un Departament de Neteja Urbana amb perfils no adequats, la modificació del sistema de preus contradient el plec de condicions –generant un increment de la despesa–, l’incompliment d’obligacions bàsiques, com la neteja dels contenidors del carrer o la facturació de vehicles no utilitzats.
En el cas dels contenidors, només el 2015, l’informe calcula que l’empresa s’hauria estalviat 166 jornades de neteja, i des de 2010 un total de 1.245 per valor de 564.612 euros; que, tot i no haver-les facturat, amb la penalització, sumarien 2.258.499. Els serveis no realitzats haurien suposat un perjudici per a la ciutadania per l’increment d’olors i la disminució de les condicions sanitàries als contenidors durant la temporada d’estiu. I, sumat a la manca del sistema informàtic i de control, l’auditoria assenyala que serien tres infraccions molt greus, que segons el plec tècnic, es poden penalitzar amb la rescissió del contracte, la confiscació de la garantia i indemnització per danys i perjudicis. Una altra partida important que FCC hauria defraudat a Badalona correspon a costos imputats sense haver prestat servei. La llista de maquinària nova que no ha estat utilitzada és llarga: camions rentacontenidors, vehicles elèctrics o escombradores.