El passat 3 de juliol, un grup de professionals convocades per l’Assemblea d’Educadores d’Educació Especial del sistema públic català es va concentrar a les portes del Consorci d’Educació de Barcelona, davant el temor de perdre el seu lloc de feina. Les treballadores temen la possibilitat de ser desplaçades dels llocs de treball que ara ocupen, com a conseqüència de la darrera convocatòria de concurs de canvi de destinació per a la provisió de llocs de treball de personal laboral fix del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (convocatòria núm. LEN/002/16). Demanen el manteniment dels llocs de treball, aturar la privatització de l’ensenyament públic i transparència en el concurs de trasllats del personal d’educació especial. Segons l’Anna, membre de l’assemblea d’EEE, “ha estat un procés molt poc transparent del qual ens hem assabentat per internet, per les xarxes socials i per la web del Departament”. Moltes de les interines fa anys que eduquen a alumnes amb Necessitats Educatives Especials sense haver pogut promocionar ni passar a ser personal fix i ja deu anys ja des de l’última convocatòria a oposicions.
Un dels motius que poden provocar aquesta pèrdua del lloc de feina és, segons l’assemblea, que el concurs que ara s’iniciarà exigeix obtenir, en un termini de quatre anys, la titulació de Tècnica d’Integradora Social, tal com es va establir en l’acord del Departament d’Ensenyament i el Comitè Intercentres del passat 1 de març de 2017. I paral·lelament, el concurs de trasllat destinat al Personal d’Administració i Serveis (PAS) fa que el personal fix de la categoria D (conserges, cuiners, recepcionistes, manteniment i servei de neteja) pugui accedir a una plaça fixa d’EEE sense tenir titulació de Tècnica en Integració Social. De de l’assemblea s’opina que “els llocs d’EEE són substancialment diferents dels que venen ocupant i requereixen una preparació específica i experiència en atenció a infants i joves”. Demanen al Departament d’Ensenyament que treballi perquè els PAS “puguin promocionar i treballar en les millors condicions possibles però que es tinguin en compte les interines que fa anys que treballen com a EEE amb titulacions de batxillerat o altres diplomatures i poden ser desplaçades o acomiadades”.
La Generalitat no ha traslladat a les interines les seves intencions ni motivacions al voltant del concurs però, segons membres de l’assemblea, “el motiu principal és l’externalització d’aquests serveis”. Un exemple que les dur a pensar d’aquesta manera és el cas de les Auxiliars d’Educació Especial que “fa anys que estan en llistes i no treballen”. Per suplir aquestes vacants, la Generalitat “té subcontractades empreses com ara Catalana de l’Esplai, que contracten vetlladores com a monitores de lleure”. Els contractes que acostumen a tenir són de dues hores diàries, en undes condicions de “precarietat impressionant” mentre que “els equips directius se n’aprofiten al màxim”, a parer de l’assemblea d’EEE.
A les seves reivindicacions se suma la demanda de recuperar les 25 hores setmanals d’atenció directa a l’alumnat. Per la reforma laboral, des del 2012 estan realitzant 30 hores
L’Assemblea d’Educadores d’Educació Especial ha demanat una reunió amb la responsable de la Secció de Gestió del Personal d’Administració i Serveis del Departament d’Ensenyament. A banda d’exigir que les interines no perdin els seus llocs de feina, també aprofitaran per demanar la continuïtat o la creació de les places de programa de l’escola inclusiva. Són places que estan en funcionament des de fa dos cursos i, segons elles, “s’ha demostrat que són necessàries per al bon funcionament de les escoles i el benestar de l’alumnat amb especial fragilitat”. A les seves reivindicacions se suma la demanda de recuperar les 25 hores setmanals d’atenció directa a l’alumnat. Per la reforma laboral, des del 2012 estan realitzant 30 hores, el que creuen “massa hores tenint en compte de quin alumnat es tracta”. Pel proper curs s’han pactat 27 hores i mitja d’atenció directa, una xifra encara elevada.