Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

El transport sanitari fa una vaga de quatre dies contra la retallada de sou i per la millora del servei

90% de seguiment en el primer dia segons els sindicats

Segons CCOO, en la seva primera jornada la vaga va tenir un 90% de seguiment a Catalunya a les unitats no afectades pels serveis mínims. Uns mínims que en el transport urgent arribaven a ser del 100%. Les plantilles del sector denuncien un 20% de retallades en els darrers tres anys, un augment del temps d’espera en el transport no urgent i l’augment del temps de resposta en el transport urgent. Davant d’aquesta situació, desenes de treballadores de la plantilla d’ambulàncies Condal fa 34 dies que acampen davant la seu de l’empresa a l’Hospitalet de Llobregat.

No només el salari

David Teruel, treballador del transport sanitari i membre de la CGT, afirma que durant aquests tres anys “les retallades no només han estat econòmiques”. I és que el malestar de la plantilla no només es redueix a la reducció salarial. De fet, les treballadores volen deixar clar que la motivació de la lluita no és només per una qüestió econòmica. Les condicions de treball són cada cop pitjors, ja que la jornada laboral s’allarga de manera irregular. Segons fonts de la plantilla, en algunes empreses d’ambulàncies com Ambulancias Domingo, es fan jornades il·legals de diumenge a diumenge amb una dedicació de dotze hores al dia i, en alguns casos, s’arriba a treballar 24 dies consecutius.

Toni Burgos, treballador del transport sanitari i membre de la Plataforma Ambulàncies en lluita, un espai sorgit per agrupar les treballadores de forma unitària més enllà de la seva afiliació sindical, fa dies que acampa davant d’Ambulàncies Condal. Remarca que la precarietat laboral que viuen “acaba afectant les usuàries ja que moltes de les unitats arriben tard per falta de recursos”. P. B., treballadora que també acampa davant l’empresa, recorda que “també som usuaris i tenim famílies. No només lluitem pel nostre salari, veiem que si el servei està malament afectarà tothom”. La plantilla en lluita denuncia també l’estat precari de moltes de les ambulàncies fins al punt que algunes “no tenen ni aire condicionat”. Una mostra més de la precarietat laboral, afirmen, és el fet que hagin de netejar a casa seva la roba que fan servir durant el servei.

David Teruel avisa que d’aquí uns mesos “hi haurà el concurs d’assistències mèdiques”. Està previst que hi hagi força retallades i que “possiblement eliminin unitats”. Això suposaria, segons el tècnic sanitari, “una baixada de la capacitat de resposta perquè hi haurà menys unitats i també s’acomiadarà treballadors”. La reducció s’aplicaria a la ja minvada flota d’ambulàncies disponibles. Fonts de la plantilla expliquen que per a tota la ciutat de l’Hospitalet, que té una població de més de 250.000 habitants, hi ha disponibles cinc ambulàncies de suport vital bàsic de dia i dues de nit. A la ciutat de Barcelona, per a una població de més d’un milió i mig de persones, hi ha actualment 34 unitats de dia i 14 unitats de nit.

Beneficis i manipulació

Les treballadores també denuncien que les empreses encara tenen beneficis. Un exemple, n’és el Transport Sanitari de Catalunya SL. En el seu balanç de comptes de 2012, publicat per la Plataforma Ambulàncies en lluita, registra una rendibilitat econòmica del 16,41%.

També denuncien una informació d’Europa Press que consideren que és falsa on es deia que el salari brut d’un conductor era de 2.206 euros al mes i que podien arribar a 2.833 euros amb complements. Borandi afirma que “Europa Press s’ha posat de part de la patronal (…) és una manipulació”. “ACEA els ha donat la informació i no l’han contrastat”, insisteix. Segons Teruel, el salari és d’entre 1.200 i 1.300 euros; i “no el que està dient la patronal”. A més, afegeix, “han creat una doble escala salarial amb una categoria que no està recollida en el conveni i que paguen com la més baixa”.

La continuació de la vaga

“La vaga està anant bé, almenys aquí a Condal. Malgrat que l’empresa de tant en tant intenta treure cotxes que no són serveis mínims”, diu Borandi. Per la seva banda, Jordi Venaci, membre de FSC-CCOO i del Comitè de Vaga, està convençut que “es faran els quatre dies de vaga” ja que la patronal no sembla disposada a negociar.

En declaracions a la Directa, algunes treballadores s’han queixat que no existeix una assemblea de treballadores general que coordini tota la lluita i que CCOO, UGT i USOC només han fet assemblees de les seves afiliades. Venaci, però, ho nega: “s’han fet assemblees de treballadors de tota la plantilla”.

Toni Burgos per exemple, diu no tenir gaire confiança en el Comitè de Vaga “tot i que a les assemblees dels seus afiliats els van dir que no hi havia marge per negociar; que s’havia de lluitar per un 0% de retallada”. Tot i això, Burgos creu que no serà així: “arribarà un punt que hi haurà una negociació amb alguna retallada”.

En aquest sentit, i malgrat afirmar que les assemblees estan majoritàriament pel 0% de retallada, Venaci admet que “alguna gent entén que tal com està la situació es podria acceptar un 4’6%”, el tant per cent retallat per l’administració pública. Venaci creu que “s’han d’arribar a acords”. Tot i això, David Teruel creu fermament que si no es deixa el sou tal com està i no es solucionen les coses “la gent continuarà lluitant, perquè les nostres famílies depenen d’aquests diners”.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
;