Avui serà més difícil comprar un entrepà mentre esperem l’avió al Prat. Les 400 treballadores de Pansfood, concessionària majoritària d’hostaleria a aquest aeroport, estan cridades a la vaga avui perquè veuen en risc les seves condicions laborals. És la segona vegada aquest any, des de que el 10 de febrer, AENA, l’empresa pública encarregada de gestionar els aeroports de tot l’Estat, va fer pública la licitació dels establiments de restauració a al Prat després de vuit anys de la darrera.
Fins ara, hi havia sis concessions pels bars i restaurants a tot l’aeroport. Ara en seran 23, i això, segons els sindicats, suposarà una pèrdua d’estabilitat i de garanties per a les seves treballadores
Fins ara, hi havia sis concessions pels bars i restaurants a tot l’aeroport. El que ha aixecat la llebre és que ara en seran 23, i això, segons els sindicats, suposarà una pèrdua d’estabilitat i de garanties per a les seves treballadores. Malgrat Pansfood torni a guanyar la licitació de la majoria, veuen en risc les condicions aconseguides amb la negociació en els darrers anys. “Amb una concessió unida, es pot donar feina estable”, defensa Óscar Morente, president del comitè d’empresa i membre d’UGT. “Aquest any s’han fet 34 contractes fixes; l’any passat, 25”. Es va arribar a aquests acords amb Pansfood i no està clar que amb les noves concessions es puguin subrogar.
Des d’AENA sembla que la cosa no va amb ells. Fet i fet, aquesta vaga és del personal de Pansfood i recomanen a la Directa contactar-hi. L’únic que faciliten és la nota de premsa, on anuncien la nova convocatòria, pel bé de la diversitat d’oferta, de la qualitat de les noves marques i del benestar del viatger-consumidor. Des dels sindicats, però, posen també en dubte això: “hem dit a AENA per activa i per passiva que la divisió de la concessió no serà viable”. Expliquen, per exemple, que hi ha establiments deficitaris que només es poden mantenir gràcies a formar part d’una concessionària gran. Posen l’exemple del Porta Gaig, amb la signatura del chef Carles Gaig però gestionat per Pansfood, que en aquests vuit anys de concessió acumula més de cinc milions d’euros de pèrdues. “On avui hi ha el Gaig, l’any vinent hi haurà un McDonalds”.
De fet, treballadors i treballadores també afirmen que l’empresa va entregar documentació a AENA que posa en dubte la viabilitat de la nova licitació. De tota manera, i sempre segons els sindicats, Pansfood no vol fer massa soroll, és clar, perquè a banda de jugar-s’hi la concessió a al Prat té negoci a altres aeroports d’AENA.