(In)visibles. Les nostres anàlisis pedagògiques (2017), coordinat per Anna Muñoz i editat per Caliu Espai Editorial, “és un recull d’articles que parlen de pedagogia, entesa des d’una perspectiva crítica i feminista”, com s’indica a la contraportada, i ha estat escrit, a través d’un procés assembleari, per dones –tret d’un article conjunt en què ha participat un home.
Pel que fa al contingut del llibre, cal destacar tres aspectes concrets. En primer lloc, la formació de les escriptores, presents a l’acadèmia però també al carrer, amb la gent, amb les lluites, fet que els ha permès criticar els límits de l’educació actual i alguns dels continguts que es generen dins l’acadèmia per poder avançar cap a la transformació social.
En segon lloc, cal destacar el feminisme. El llibre està escrit per dones i això ja és un acte feminista en el context actual. Però, a més, els textos estan travessats per un discurs netament feminista, molt necessari si el que es vol és transformar la societat en el camp que siga.
Finalment, no podem deixar d’esmentar l’educació, que representa el contingut principal del llibre. Tots els textos coincideixen a criticar aspectes de l’educació actual, que, evidentment, pel fet de representar un model integrat dins un sistema injust i miserable com és el capitalisme, té moltes mancances. Cal afegir que, a banda d’una crítica potent i necessària, les autores també aporten la seua proposta per caminar cap a una societat en què l’educació puga ser eixa peça de l’engranatge que ajude a lluitar per la llibertat mentre construeix subjectes lliures.
LLIBRE
(In)visibles. Les nostres anàlisis pedagògiques
Coordinació: Anna Muñoz
Editorial: Caliu-Espai Editorial (2017)
Pàgines: 200
Article publicat al número 435 de la ‘Directa’