Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Què hi trobem, a la 'Directa' 450?

autoría:Jesús Rodríguez

A la secció 'A Fons' que obre el quinzenal les periodistes Paula DuranLaia Mas i Giuseppe Savino se submergeixen en la problemàtica de l’habitatge a la ciutat de València. Testimonis recollits als barris de Benimaclet, Cabanyal-Canyamelar, Russafa, Saïdia o al districte de Ciutat Vella denuncien que l’arribada de fons d’inversió i el creixement del turisme les expulsa del seu actual habitatge. Una de les peces del reportatge se centra en investigar qui s'amaga rere els cartells de "compro pis" que omplen les parets de la ciutat. Són vuit pàgines d'informació acompanyades amb fotografies de Lluïso LlorensLucas GuerraIrene EstebanChristian VillalbaJavier Cid i Ximo Colomina; i aclaridores infografies de Pau Fabregat i Andreu Blanch. A la portada ho hem representat mitjançant una il·lustració de Clara-Iris Ramos.

Il·lustració de portada de la 'Directa' 450  / CLARA-IRIS RAMOS

 

La secció 'Miralls' ens trasllada fins a Silicon Valley o el sudest asiàtic amb la veu de la prestigiosa advocada Amanda Hawes, especialitzada en la defensa dels drets laborals de la plantilla a les grans empreses tecnològiques. La vam entrevistar coincidint amb la seva visita a Barcelona en el marc del Congrés Social dels Mòbils organitzat per Setem. Fa 40 anys va guanyar el pols a poderoses empresares de Silicon Valley, culpables d'unes praxis que feien incrementar els casos de càncer entre les treballadores i les seves famílies. Ara batalla contra el monstre empresarial Samsung al sud-est asiàtic, on assegura que aquestes multinacionals hi han traslladat la "tecnologia tòxica". Hi parla Bart Grugeon. Fotos de Montse Giralt.

A l'espai de debat 'Contrast', de la secció 'Impressions', hi trobem un interessant cara a cara entre l'economista i membre del seminari d'economia crítica Taifa Elena Idoate i l'economista i analista de fons d'inversió financers Gabriel Colomines. Responen a la qüestió "La sortida de l'euro pot ser una solució a la crisi econòmica?". Il·lustra la doble pàgina en Pol Guillen. A la 'Pàgina Oberta' viatgem fins a Múrcia de la mà de Joaquín Contreras Rivera, portaveu de la Plataforma Pro-Soterrament, que des de fa uns mesos manté un pols amb el govern de Mariano Rajoy i el projecte de fer-hi passar l'AVE. Il·lustració de Gerard Pla.

La 'Cruïlla' d'aquest número posa el focus en Manresa, des de baix. Vicent Almela i Guille Larios ens expliquen com el moviment popular de la ciutat ha consolidat una xarxa de projectes d'habitatge, pedagogia i cultura per donar resposta a les necessitats de persones i famílies afectades per l'exclusió i els desnonaments. Visitem l'Ateneu Popular La Sèquia, diversos blocs okupats per la Plataforma d'Afectades per la Hipoteca i contra el Capitalisme del Bages (PAHC), l'Escola Popular o els tallers de boxa de l'Ateneu Anarquista La Ruda. Ens acompanya en la ruta el fotògraf Sergi Rugrand. Us en fem un avançament amb aquest 'trailer' de Sònia Calvó.

 

El recorregut internacional de 'Roda el Món' el fem per Egipte, Argentina i Itàlia. Marc Español ens parla des del Caire de "la lluita per la memòria" i la llibertat d'expressió al règim que controla amb mà de ferro el general Al Sisi, que mitjançant un cop d'Estat va posar fi a les esperances sorgides de la Primavera Àrab que va eclosionar a la plaça Tahrir. A continuació, Cecilia Valdez ens reporta la repressió que pateixen els pobles indígenes a la Patagònia argentina, on grans multinacionals estan acaparant milers d'hectàrees de terres ancestrals. Tanquem la secció amb una anàlisi del resultat de les eleccions a Itàlia, amb la ploma d'Alba Sidera Gallart.

'Guerres culturals: el sentit comú en disputa', és el suggerent títol d'obertura de la secció 'Expressions', on Manel Riu i Ares Biescas analitzen la resposta dels moviments transformadors enfront dels atacs provinents dels poders polítics i mediàtics, de com tot plegat redefineix els límits de la moralitat. Encapçala el reportatge una fotografia de Manu Navarro d'un acte solidari amb els 'titiriteros' detinguts l'any passat. Tot seguit Santiago Alba Rico ens deleïta amb un dels seus acurats relats literaris. Per últim, disfrutareu amb tres ressenyes d'Isabel BenítezJordi Garcia i Bart Grugeon, sobre el documental 'Nues' i els llibres 'El patriarcat del salari' i 'El mundo sin trabajo', respectivament.

Tanquem la revista amb una contraportada dedicada a Margarita Aquino i Gloria Chicaiza, membres de la Xarxa Llatinoamericana de Dones Defensores de Drets Socials i Ambientals sobre el paper de la dona en la lluita contra les empreses extractivistes. Les entrevista Mariana Cantero a la secció 'Indirecta'. La fotografia és obra de Sergi Rugrand. Entre d'altres aportacions rellevants, les activistes consideren que "el cas de Berta Cáceres ha destapat el vincle entre assassinats i grans empreses".

Aquest quinzena, a més, ens mirem una mica el melic i destaquem orgulloses els dos premis que hem rebut pel tractament de la informació des d'una perspectiva de gènere. Els guardons els ha rebut Meritxell Rigol pel reportatge 'Dones gitanes amb veu i en acció' –publicat a la Directa 433– en el marc de l'XI Premi Mila de Periodisme per a la Igualtat de Gènere, convocat per l'Ajuntament de Lleida i el Col·legi de periodistes de Catalunya; i el conjunt de dones de la Directa per "exercir un periodisme cooperativista, independent i compromès amb l'equitat de gènere i la transformació", en aquest cas es tracta del Premi Dona de Sant Quirze del Vallès.

Suplement de la campanya contra el TTIP, CETA i TiSA  / MANUEL CLAVERO

 

Les 32 pàgines habituals de la 'Directa' 450, en aquesta ocasió, s'enriqueixen amb un suplement especial de vuit pàgines en base a l'estudi "A qui beneficien els tractats de comerç i inversió? Una anàlisi amb perspectiva feminista", elaborat per Rosa Ortiz i Cristina Pina. Un encàrrec d'Entrepobles, Enginyeria sense Fronteres i Ecologistes en Acció, en el marc de la Campanya contra el TTIP, CETA i TiSA. Coordinat per Rosa Mateu, dissenyat per Anna Torner i amb il·lustració de portada de Manuel Clavero.