Moviments pel clima, entitats socials i organitzacions ecologistes han creat la nova plataforma Zeroport, amb l’objectiu d’articular les lluites pel decreixement del port i l’aeroport de Barcelona. En roda de premsa al Casal del Pou de la Figuera (al popularment conegut com a Forat de la Vergonya del barri de la Ribera de la capital catalana) els col·lectius impulsors han presentat les seves reivindicacions que s’encapçalen amb “la retirada immediata i sense condicions dels plans d’ampliació”. Maria Garcia, en representació d’Ecologistes en Acció ha posat èmfasi en la necessitat de “reduir els vols de curta distància i els creuers en un primer pas, per aconseguir finalment la seva erradicació”. I ha posat dades per justificar-ho: “si volem frenar l’emergència climàtica, hem de reduir anualment el 7,7% de les emissions, i per això hem de fer un canvi radical del model energètic, sobretot el de les grans ciutats, que representen el 70% de les emissions globals”. I ha denunciat que “els sistemes low cost de transport aeri estan competint amb els mitjans de transport públics perquè no tenen la càrrega fiscal que seria justa”.
Jaume Osete, de l’entitat Rebel·lió o Extinció – Barcelona, ha destacat que “l’Ajuntament de Barcelona ha proclamat l’emergència climàtica i és un primer pas, però el segon pas és actuar en conseqüència, com a persones adultes que saben llegir la realitat”. S’ha dirigit als responsables polítics sentenciant que “les propostes d’ampliació de port i aeroport no entren en la categoria de saber llegir la realitat. Jaume Collboni, Quim Torra o Damià Calvet com poden explicar als seus fills que l’ampliació de l’aeroport o el port entren dins els criteris de reducció d’emissions de CO₂?”. Segons Osete, no es tracta de compensar les emissions, s’han de reduir. A més, ha apostat per l’ús del tren i el consum de productes de proximitat, entre altres mesures urgents. I no es quedaran només en les reivindicacions. Ha avançat que estan treballant en tota mena de mobilitzacions, també les accions directes contra el projecte.
Maria Garcia, d’Ecologistes en Acció, denuncia que “els sistemes low cost de transport aeri estan competint amb els mitjans de transport públics perquè no tenen la càrrega fiscal que seria justa”
Susana Saumell, de l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic, ha denunciat que “Barcelona és la ciutat europea amb major contaminació pels creuers”. I en relació a les últimes mesures impulsades pel consistori ho té clar “no hi haurà zones de baixes emissions sense decreixement turístic”. “Les administracions només fan que imposar limitacions d’emissions als residents, que en el fons ja està bé, però alhora permeten que la industria turística vagi creixent cada vegada més. Que hi hagi més creuers i més emissions és una presa de pèl”, ha destacat amb certa indignació.
Jose Garcia, de l’entitat ecologista Depana, que des de fa dues dècades treballa per la preservació de l’entorn natural del Delta del Llobregat, ha recordat que “les anteriors ampliacions del port i l’aeroport han tingut un impacte molt negatiu en les platges del sud del delta. Amb el canvi climàtic aquests efectes seran cada cop més grans i no es veu cap solució. L’Aeroport de Barcelona es va ampliar a costa de valuosos espais naturals, alguns d’ells protegits, i a costa de la qualitat de vida del veïnat del voltant. Hi ha menys espècies, hi ha pèrdua de biodiversitat. No es compleixen els compromisos derivats de les declaracions d’impacte ambiental”. Ha fet memòria, també, dels dos procediments oberts per la Comissió i el Parlament Europeu, “on s’està investigant l’Estat per les seves competències urbanístiques i mediambientals” i ha advertit que “l’increment de la tercera pista es faria sobre un espai de Xarxa Natura 2000, que compta amb el màxim nivell de protecció”.
Malgrat la teòrica preservació de l’espai natural, Garcia alerta que “s’ho volen saltar, diuen que no hi troben cap problema i argumenten que la llacuna es va fer amb extracció d’àrids i us puc assegurar que és mentida, no diuen més mentides perquè no parlen més. En el 2004 no teníem prou coneixement tècnic, jurídic i científic per defensar-nos, ara sí ho estem. Que es vagin preparant perquè això serà una batalla semblant a la d’Eurovegas”.
“És una operació sobretot especulativa. Es vol fer una gran ciutat aeroportuària amb hotels, centres d’oci, i necessiten omplir-ho amb molts més vols i més turisme”, assenyala Josep Velasco, de la plataforma Prou Soroll
Per últim, ha pres la paraula en la presentació Josep Velasco, representant de l’entitat Prou Soroll, on s’agrupen nombrosos veïns i veïnes de la zona perimetral de l’aeroport del Prat. “El que està passant a l’Aeroport del Prat és inconcebible, no es pot tolerar. És una operació sobretot especulativa. Es vol fer una gran ciutat aeroportuària amb hotels, centres d’oci, i necessiten omplir-ho amb molts més vols i més turisme. Ho estan disfressant de manera que estiguem pensant en l’ampliació, però el que volen fer és utilitzar al màxim la infraestructura que ja tenen, arribant als 70 milions de passatgers”, ha puntualitzat. “Han anat a parlar amb tots els ajuntaments, recordant-los els llocs de feina i els IBI. Sempre fan servir els mateixos arguments. Això és una guerra que no podem perdre, el progrés que no respecta la salut i el benestar de les persones no és progrés”, ha reblat Velasco.
La frase final del comunicat consensuat per les entitats és prou eloqüent: “El creixement infinit és impossible en un planeta finit; el creixement del port i de l’aeroport són inviables en una Barcelona finita”.