Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

L’home que ho va trasbalsar tot

Agustín Comotto ret a ‘Lenin, el hombre que cambió el mundo’ un homenatge al rostre més icònic de la Revolució Soviètica de 1917, coincidint amb el centenari del seu decés i en un moment que sembla que torni l'època dels tsars. Ho fa amb una constel·lació que microrelats que repassa la trajectòria del personatge i confegeix un híbrid entre biografia, assaig històric i còmic

Aquest llibre no és un còmic, però està ple d’il·lustracions. Tampoc és una biografia, però explica una vida i la seva època. Lenin. El hombre que cambió el mundo podria ser definit com una semblança d’un personatge crucial en l’esdevenir del segle XX, una semblança narrada i dibuixada en poc més de cent pàgines que, sense ser ni molt menys una hagiografia, ens descriu amb tota l’objectivitat possible la trajectòria de qui va encapçalar un dels fenòmens més inversemblants que ha viscut la humanitat: la Revolució Russa de 1917.

L’argentí resident a Barcelona Agustín Comotto ha volgut retre homenatge a Vladímir Ilich Uliànov, conegut universalment com a Lenin (1870-1924) amb motiu del centenari del seu traspàs. I ho ha fet amb un volum que repassa els capítols de la seva atzarosa vida a base de textos breus que són complementats –de vegades, protagonitzats– per dibuixos fets a una o dues tintes i també a tot color, confeccionant un àlbum en el qual cada dues planes ens trobem amb un episodi diferent, amb diversos relats curts. Cadascun explica algun aspecte de la vida o del context en què vivia un polític únic, i que venen adornats per uns apunts gràfics realistes que, entre altres qualitats, sovint fan palesa la qualitat de l’autor com a retratista, ja que els personatges secundaris que intervenen en el llibre són molt nombrosos.

Cada episodi del llibre ve adornat per apunts gràfics realistes que sovint fan palesa la qualitat de l’autor com a retratista, perquè els personatges secundaris que intervenen en el volum són molt nombrosos

Amb un plantejament narratiu magníficament estructurat, prescindint de les vinyetes, però treballant a fons l’element iconogràfic, Comotto ens parla de la cara i la creu d’un home que va trasbalsar-ho tot amb una revolta triomfal que va conduir a la creació del primer estat socialista. El problema és que aquell projecte era fruit d’un disseny intel·lectual propi i no de l’evolució natural de la societat, i això el va conduir a cometre diversos errors. Senzillament, perquè no era possible fer-ho tot al mateix temps. I a més, la seva prematura mort no li va permetre establir una successió més o menys ordenada, com es va encarregar de demostrar el seu hereu Stalin.

Malgrat tot, i per damunt de tot, cal considerar Lenin com un revulsiu extraordinari que va ajudar de forma decisiva a canviar el món, i en un sentit positiu. Malauradament, però, un segle després de la seva desaparició, tot sembla indicar que estiguem tornant al temps dels tsars.         

BIOGRAFIA IL·LUSTRADA

‘Lenin, El hombre que cambió el mundo’
Agustín Comotto
Nórdica Libros / Capitán Swing (2024)
128 pàgines

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU