La ciutat de Barcelona va batre el rècord de creueristes el 2023, amb més de 3,5 milions, però ni el decret de sequera de la Generalitat de Catalunya ni el pla municipal recullen cap restricció per al sector. Malgrat el context d’emergència climàtica i sequera, les dades facilitades pel ministeri espanyol de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana evidencien una tendència creixentista dels creuers, reforçada amb la voluntat de construir una setena terminal. Per proposar tot el contrari, sis mesos després de la petició, avui la Plataforma Stop Creuers s’ha reunit amb el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.
L’Assemblea de barris pel Decreixement Turístic (ABDT), Ecologistes en Acció, Stop Creuers Tarragona, la Xarxa per la Justícia Climàtica i Zeroport denuncien el consum d’aigua del sector i defensen una agenda de reducció progressiva del trànsit de creuers als ports de Catalunya i, per tant, l’aturada del procés de licitació de la setena terminal a Barcelona. Així mateix, reclamen dades oficials actualitzades sobre la quantitat d’aigua que consumeixen els creuers del port de la ciutat.
A escala internacional, l’informe “L’impacte mediambiental dels creuers” de 2005 xifra en 330 els litres que consumeix un creuerista al dia. Amb dades més recents -del 2017-2018-, un estudi elaborat per investigadores de la Universitat de les Illes Balears, Lleida i La Rioja destaca que cada creuer amb base al port de Palma consumeix de mitjana 628.000 litres cada vegada que amarra. Per la seva banda, el Port de Barcelona, ha assegurat recentment que el consum d’aquests vaixells representa el 0,09% del total d’aigua de la ciutat i defensen que cada vegada se’n produeix i se’n tracta més a bord.
La ciutat de Barcelona va batre el rècord de creueristes el 2023, amb més de 3,5 milions, però ni el decret de sequera de la Generalitat de Catalunya ni el pla municipal recullen cap restricció per al sector
Sigui com sigui, per llei no s’està aplicant cap mesura d’estalvi d’aigua en el sector, només hi ha un acord entre les navilieres de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) i el Port de Barcelona de no aprovisionar aigua mentre duri la fase d’emergència per sequera. Per Dani Pardo d’Stop Creuers, “és una pura declaració d’intencions, sense cap mena de control o sanció”. Alhora, rebutgen l’actitud “Not in my backharbour”, és a dir, que no es consumeixi aigua al port de Barcelona, però s’acabi carregant a Palma.
En sintonia, Dante Maschio de la plataforma Aigua és vida responsabilitza l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana que gestiona el port, perquè són els que haurien d’haver inclòs els creuers en el pla especial: “calen mesures d’estalvi en el sector, que ara per ara no només són inexistents sinó tot el contrari: Collboni diu que en aquest context, hem de seguir promocionant el turisme. Al PSC són suïcides climàtics”.
La licitació en marxa de la setena terminal
L’activista Dani Pardo ha explicat que el president del Port confirma que la licitació està en marxa, després que el març del 2023 el Port la suspengués perquè el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va admetre a tràmit un recurs interposar per tres navilieres. En l’escrit, Norwegian Cruise Line, Viking Ocean Cruises i Virgin Cruises demanaven la “suspensió immediata de la licitació” en considerar que els requisits s’havien dissenyat “per adjudicar directament” la concessió a Royal Caribbean. Precisament seria aquesta l’única que s’ha tornat a presentar.
Com la concessió per a la nova terminal encara no està vigent, Stop Creuers recorda que el Port pot decidir aturar-la sense cap cost. La nova infraestructura tindrà una superfície de superior a 54.000 m2 i capacitat er a vaixells de 400 metres d’eslora.
De la reunió, la plataforma també ha conclòs que tot i que el Port està fent una inversió per adaptar-se a la corrent elèctrica, “no hi ha cap garantia que els creuers s’hi endollin, perquè també té un cost per a cada embarcació”. Així mateix, han denunciat que el suposat canvi a Gas Natural Liquat (GNL) no és una solució als problemes mediambientals.