Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Tapís de melangies creuades

Carson McCullers va publicar el 1961 aquesta novel·la coral protagonitzada per quatre personatges marcadament diferents, plens de conflictes interiors i entre els quals se succeeixen tensions en el present i amb relació al passat, un tapís ple de mons interiors teixit amb sensibilitat i capacitat d’anàlisi amb detall de l’ànima humana

Carson McCullers (1917-1967) és una de les escriptores més importants del sud dels Estats Units del segle XX. Rellotge sense agulles es va publicar amb el títol de Clock Without Hands l’any 1961. És una novel·la coral protagonitzada per quatre personatges marcadament diferents, plens de conflictes interiors i entre els quals se succeeixen tensions en el present i amb relació al passat: Malone, farmacèutic a qui acaben de diagnosticar leucèmia; un exjutge i congressista conservador, rígid i racista; el seu net Jester, un jove amb idees progressistes que comença a desafiar el seu avi, i Sherman Pew, un enigmàtic adolescent negre d’ulls blaus abandonat per la seva mare quan era nadó.

La història s’ambienta el 1953 en el poble de Milan, a Geòrgia, al sud dels Estats Units; en un context social reaccionari en el qual encara imperava la segregació racial. McCullers, fent ús de la veu dels protagonistes, denuncia les repercussions opressives de la mentalitat provinciana de l’època, les tensions interracials i les injustícies. El jutge és el màxim exponent del racisme i deixa anar aquestes paraules al seu net, quan li qüestiona la discriminació racial a les escoles: “És que t’agradaria veure un xicotot negre compartint pupitre amb una delicada noieta blanca?”.

Com a la resta de les seves obres, i com la mateixa autora va dir –“tot això que succeeix en els meus relats m’ha passat o em passarà”–, McCullers barreja el que viu amb el que escriu

Com a la resta de les seves obres, i com la mateixa autora va dir –“tot això que succeeix en els meus relats m’ha passat o em passarà”–, McCullers barreja el que viu amb el que escriu. De la mateixa manera que la seva vida —des dels anys trenta patia una malaltia crònica que li va deixar una part del cos paralitzada i li va provocar vessaments cerebrals— també queden reflectides en la seva obra les reflexions, inquietuds i experiències viscudes sobre les repercussions emocionals, físiques i mentals de la malaltia, el dolor i la mort. “Cada hora… tots els éssers vius ens acostem a la mort… però quantes vegades hi pensem?”, diu Malone al jutge, tot interpel·lant també a qui llegeix el text.

No només Malone, McCullers té la capacitat de filar melodiosament els temes que més li interessen a partir dels diàlegs dels quatre personatges. Hi comparteixen les pors, les afeccions, la nostàlgia d’altres temps, la solitud i també les parts fosques de tots ells.

L’escriptora, amb sensibilitat i capacitat d’anàlisi amb detall de l’ànima humana, configura un tapís ple de mons interiors que va esmicolant a poc a poc i que anem descobrint a mesura que avancem en la lectura del llibre. A la novel·la es respira melangia, tragèdia, una tossuda recerca de sentit a la vida i a la mort, i desassossec, temes constants tant a la resta d’obres de McCullers com a la seva vida.

Amb aquesta edició, l’obra completa de l’autora nord-americana es troba disponible en català i en traduccions revisades al catàleg de l’Altra Editorial: a Rellotge sense agulles s’hi sumen La balada del cafè trist, Frankie Addams, El cor és un caçador solitariReflexos en un ull daurat, i l’assaig Entre la solitud i el somni.

Article publicat al número 563 publicación número 563 de la Directa

NARRATIVA

'Rellotge sense agulles'
Carson McCullers
Traducció d’Alba Dedeu
L’Altra Editorial, 2022
272 pàgines

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!