El 9 de novembre, coincidint amb el patrocini de la línia de roba feta en col·laboració amb Paco Rabanne, la plantilla del servei en línia d’H&M va fer vaga. Demà, divendres 24 de novembre, marcat com a Black Friday, la secció sindical de CGT a la cadena de tendes de roba convoca la seva segona jornada de vaga a Barcelona i ja n’ha previst cinc més per pressionar l’empresa a negociar.
Els motius es remunten al trencament per part de l’empresa d’un acord signat el juliol de 2022, arran d’una vaga de 24 hores. La CGT va tancar un pacte amb la directiva d’H&M Customer Services que suposava un increment salarial del 3,5% a compte de conveni i la negociació de diferents mesures tant de millora salarial com de conciliació i beneficis socials. Sara Cabezas, presidenta del comitè d’empresa per CGT a H&M, denuncia que la multinacional ha obviat la segona part de l’acord perquè no ha prioritzat la revisió de les 54 mesures proposades per les treballadores.
La plantilla reivindica millores en salaris revalorats amb l’IPC, per pèrdua del poder adquisitiu durant la pandèmia, el reconeixement de les categories professionals després de les promocions internes, l’eliminació dels contractes temporals i utilització dels contractes fixos discontinus o l’augment de les hores complementàries per a les contractacions parcials. En total són fins a 54 mesures que també impliquen millores en la conciliació personal, després de la implantació d’un sistema informàtic de gestió de torns que “deshumanitza les treballadores”.
La plantilla reivindica millores salarials, el reconeixement de les categories professionals o l’eliminació dels contractes temporals, entre altres
Com explica Sara Cabezas, l’empresa fa uns anys que ha començat una estratègia de reorganització empresarial a escala global que perjudica un tracte més directe. La implementació de nous programes de gestió dels recursos humans –programes informàtics per organitzar les vacances, els torns o les lliurances dels treballadors– ha dut l’empresa a justificar disset acomiadaments només al centre de treball de Barcelona i dinou reestructuracions més causades per extinció de rols per causes organitzatives. En total són 36 les afectades d’una plantilla que no supera les 200 persones en un procés de reestructuració d’ocupació a tots els centres d’atenció al client de les seves botigues en línia a escala mundial.
Amb la implementació del sistema informàtic de gestió de personal, una plataforma digital de formació i una eina interactiva per canalitzar els contactes, l’empresa estima una reducció de 75.000 contractes cada any.
La CGT entén la reestructuració com un pas més del procés de digitalització que H&M, segona empresa tèxtil després d’INDITEX, va començar amb l’auge de la venda en línia durant i després de la pandèmia. El sindicat explica que centenars de botigues físiques van tancar i continuen tancant. A més dels centenars d’acomiadaments de treballadores dels establiments, H&M també va acomiadar 1.500 treballadores del departament tècnic i 150 persones més per la fusió de dues de les marques alternatives Monki i Weekday.
Set dies de vaga durant vacances d’hivern
“Ja que per la directiva la prioritat és rescindir contractes i augmentar la càrrega de treball de la plantilla en l’època de l’any amb més vendes, nosaltres parem la tenda en línia i protestem a la tenda física”, anuncia Cabezas. Les treballadores es concentraran a les 17.30 h. del 24 de novembre a la porta de la botiga d’H&M de passeig de Gràcia. L’objectiu –afegeix la sindicalista– “és tenir visibilitat, que els clients sàpiguen on estan comprant i que ajudi a escalar el conflicte a les companyes de tenda que potser se senten identificades”. Altres centres de treball, com el de la ciutat de València, també es concentraran a les botigues com a mostra de solidaritat.
Altres centres de treball, com el de la ciutat de València, també es concentraran a les botigues com a mostra de solidaritat
La CGT demana també el reconeixement a la professionalitat de les treballadores en un sector tan precari com és el tèxtil i l’augment lineal dels salaris. Pel que fa als números, H&M va reportar l’any passat, 2022, unes vendes netes de 19.397 milions d’euros, molt a prop dels 20.198 del 2019, any prepandèmia. Alhora, dona feina a 20.000 persones menys, passant de 126.376 el 2019 a 106.522 el 2022.
La primera jornada de vaga, el passat 9 de novembre, va ser secundada gairebé pel 90% de les treballadores d’atenció al client. H&M no va acceptar l’oferta del comitè de vaga de constituir una mesa negociadora per a la millora de les condicions retributives i socials de les persones treballadores. Davant la negativa de la directiva, les jornades de vaga continuaran en dies d’importants beneficis per l’empresa: aquest 24 de novembre, així com el 23, 27 i 30 de desembre, i el 2 i el 5 de gener, si és que no s’arriba a cap acord abans.