Un grup d’activistes d’Ecologistes en Acció ha dut el missatge “soja = desforestació” a les portes de les instal·lacions de l’empresa Bunge, situada al Port de Barcelona. La quantitat de soja que hi entra cada any –el 44% de les faves de soja importades al conjunt de l’Estat– equival, segons calcula l’entitat ecologista, a 230.000 hectàrees desforestades.
Un estudi de l’organització ecologista Mighty Earth publicat fa tot just uns dies, a inicis de desembre, identifica Bunge –una de les principals multinacionals de la soja, productora agroindustrial i de biocombustibles– al capdamunt del rànquing de la desforestació al Brasil.
L’acció de denúncia ha tingut lloc pocs dies abans d’entrar al 2025, moment en què quedarà prohibit utilitzar derivats de la palmera d’oli per produir biocombustibles. Una bona notícia, a priori, per a les ecologistes que, tanmateix, queda enterbolida pel fet que la soja es mantindrà com a opció per fer biodièsel. La previsió és que es converteixi en l’alternativa reina i que, així, se’n multipliqui tant la demanda europea com l’impacte ambiental i social del cultiu en països del sud global.
Repsol va anunciar un “acord estratègic” a finals de març amb Bunge, líder en desforestar al Brasil, per ampliar la producció de “combustibles renovables”
De fet, Repsol ja va anunciar un “acord estratègic”, a finals de març, amb Bunge per incrementar l’accés a matèries primeres i ampliar la producció de “combustibles renovables”. En un comunicat, Repsol va presentar-ho com un avenç en el seu full de ruta per aportar “solucions per reduir les emissions netes de CO₂ del transport”.
Si la matèria protagonista de l’acord serà la soja, no queda concretat en el comunicat. Per ara, és un temor possible, però no confirmat, explica Marta Orihuel, portaveu d’Ecologistes en Acció.
El doble d’emissions que el combustible fòssil
El reglament europeu contra la desforestació importada (EUDR), aprovat el 2023 amb l’objectiu de minimitzar el consum de productes vinculats a la desforestació i la degradació forestal, prohibeix importar soja que no hagi estat certificada com a lliure de desforestació, però els biocombustibles queden exclosos del text. En canvi, sí que inclou la majoria de derivats de la soja. “És un forat legislatiu que està permetent l’entrada de soja de la desforestació”, remarca Orihuel.
L’organització ecologista calcula que el carburant que utilitza la soja com a matèria primera genera el doble d’emissions que un combustible fòssil, de manera indirecta, a causa de la desforestació associada.
Dels més de cinc milions de tones de soja arribats a l’Estat, la major part es destina a produir pinso per a l’agroindústria i també altres productes, com el biodièsel
L’Estat espanyol és un dels principals importadors de soja del món. Dels més de cinc milions de tones, la major part es destina a produir pinso per a l’agroindústria i també altres productes, com el biodièsel. La gran majoria prové del Brasil, concretament, de cultius instal·lats a la selva amazònica i la sabana del Cerrado. El canvi d’usos de la terra, de la mà de l’escalfament global, són al capdamunt de les causes de la desaparició de diversitat biològica.
Alerten des d’Ecologistes en Acció que el tractat de lliure comerç entre la Unió Europea i Mercosur –el Brasil, l’Argentina, el Paraguai i l’Uruguai– pot ser un motor per als monocultius de soja per respondre a la demanda europea creixent. “El reglament de desforestació de la UE no serà suficient per evitar les repercussions ambientals i socials que probablement ocasionarà”, exposen des de l’entitat.
El vincle amb la desforestació va motivar que la normativa europea establís eliminar els biocombustibles produïts a partir de la palmera d’oli de cara al 2030. A escala estatal, es va accelerar l’eliminació i es va fixar per al gener de 2025 en l’Ordre TED/728/2024, per la qual es desenvolupa el mecanisme de foment de biocarburants i altres combustibles renovables amb finalitat de transport.
“L’esborrany del Pla nacional integral d’energia i clima tenia en compte l’eliminació de la soja, al costat de la palmera d’oli, però va caure de la versió definitiva”, lamenta Marta Orihuel
“L’esborrany del Pla nacional integral d’energia i clima tenia en compte l’eliminació de la soja, al costat de la palmera d’oli, però va caure de la versió definitiva publicada al setembre, escudant-se en el fet que la UE no l’havia catalogat com d’alt risc d’ILUC [canvi indirecte d’ús de la terra, ILUC, per les sigles en anglès] encara, a diferència de la palmera d’oli”, lamenta Orihuel.
Denúncies contra els biocombustibles “sostenibles” de Repsol
Fa vuit mesos que Ecologistes en Acció, Greenpeace i l’organització de consumidores CECU van denunciar Repsol a la Direcció General de Consum i a la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència per declaracions ambientals enganyoses entorn dels seus biocombustibles. En concret, les denúncies assenyalen la publicitat dels biocombustibles i la campanya de “zero emissions” de la petroliera i es fonamenten en dos informes. Un l’avala l’investigador del CSIC Fernando Valladares i l’altre l’ha elaborat FIND, una organització especialitzada en impactes mediambientals del Regne Unit. Els documents, que la Directa va poder consultar, conclouen que bona part de les declaracions ambientals de l’empresa “no es poden sostenir des de la ciència”.
“El biodièsel és responsable de més emissions associades que el combustible al qual pretenen substituir”, recull l’informe que firma l’investigador del CSIC Fernando Valladares
S’hi adverteix que, per fer un càlcul correcte de les emissions de gasos d’efecte hivernacle (petjada de carboni) originada pels biocombustibles fabricats amb cultius alimentaris com l’oli de palma, és obligat analitzar l’impacte directe i indirecte en l’ús de la terra. Segons identifica la UE, les emissions associades al cicle de vida dels biocombustibles a base d’oli de palma són tres vegades superiors a les del dièsel fòssil.
“Un cop incorporades totes les emissions associades al producte, el biodièsel és responsable de més emissions associades que el combustible al qual pretenen substituir, de manera que considerar els biocombustibles amb oli de palma com de baixes emissions és erroni”, recull l’informe que firma Valladares.
L’acció legal recull les afirmacions que l’empresa Repsol fa sobre els seus “biocombustibles”, que qualifica de “sostenibles”, “ecocombustibles”, “neutres en carboni”, “amb baixa empremta de carboni” o “renovables”, de manera “general i equívoca”. La denúncia exposa que es tracta d’una estratègia de màrqueting i publicitat que indueix a la confusió de la ciutadania, ja que està plena d’informació parcial, vaguetats, ocultació d’informació rellevant o directament al·legacions ambientals enganyoses. Les organitzacions demanen que s’ordeni la rectificació pública dels missatges enganyosos, una sanció econòmica contra l’empresa i els directius principals, i que es publiciti la sanció a l’empresa.
L’organització de consumidores CECU critica la “lentitud” i la “falta d’informació” per a qui impulsa les denúncies per sancionar les declaracions ambientals enganyoses
Des del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 indiquen que no poden proporcionar informació sobre l’estat del cas, perquè es tracta d’informació reservada, mentre continuï en fase d’investigació. A més d’Ecologistes en Acció, una altra de les organitzacions impulsores de la denúncia, CECU, critica la “lentitud” i la “falta d’informació” per a qui impulsa les denúncies per sancionar les declaracions ambientals enganyoses.
A final de 2019, Repsol va informar que la seva capacitat de producció de biocombustibles va ser de 667.000 tones per any i planeja incrementar-la a dos milions de tones abans del 2030. La petroliera està expandint la producció de biocarburants per aviació i generant, fins ara, una demanda addicional d’oli de palma. En poc més de dues setmanes, aquest producte quedarà prohibit per fer combustible i a la petroliera li caldrà una alternativa.
Repsol planeja incrementar la producció de biocombustibles a dos milions de tones abans del 2030
“En un escenari de crisi climàtica, alimentària i de biodiversitat, és urgent frenar la destrucció d’ecosistemes, accelerar la implantació de la directiva europea per frenar la desforestació i ampliar-ne l’ambició prohibint els biocombustibles que necessiten els monocultius de soja, associats a la desforestació i a violacions de drets humans de pobles originaris i comunitats locals, afectades per desplaçaments forçats i pels impactes en la salut derivats dels pesticides i herbicides per al monocultiu intensiu de la soja, que en dispara l’ús”, denuncia Orihuel.
Diverses de les activistes han estat identificades per agents de la Policia Nacional espanyola durant l’acció davant les instal·lacions de Bunge a Barcelona.