Enguany els Reis Mags no ens han encertat el regal: el 8 de gener tenim coneixement que al terme de Muro, a la comarca del Comtat, han aparegut en un terreny al costat del riu centenars de vehicles destrossats per les inundacions de la dana del passat octubre. Comencem a investigar el tema i ens assabentem que s’hi han amuntonat entre 800 i 1.000 cotxes, segons sembla, procedents de Catarroja. És només una xicoteta part dels 130.000 vehicles sinistrats que hi havia dipositats en diverses campes.
El lloc elegit difícilment pot ser pitjor: un terreny classificat com a sòl no urbanitzable, a poc més de vint metres del riu d’Agres (afluent del Serpis), tocant el paisatge protegit del Serpis i el paratge natural municipal Font del Baladre-Fontanars-Riu d’Agres. A més, segons el visor cartogràfic de la Generalitat Valenciana, és un terreny amb una permeabilitat mitjana i en part alta. I, en últim lloc, a menys de 200 metres de les cases de Muro, amb el consegüent risc sanitari per a la població en cas d’incendi (i ja se n’han produït uns quants en les campes de residus).
Els cotxes sinistrats suposen un gran risc ambiental, ja que contenen fluids i elements perillosos: gasolina, dièsel, olis de motor, anticongelants, refrigerants, líquids de fre, bateries, etc. Responsables de la Generalitat també han reconegut públicament que “la concentració dels vehicles sinistrats es pot convertir en un element contaminant i pot suposar un potencial risc d’incendi”.
Els cotxes sinistrats suposen un gran risc ambiental, ja que contenen fluids i elements perillosos. Cal dur-los a Centres Autoritzats de Tractament, dotats de paviment impermeable i de sistema de recollida de vessaments
És per això que cal dur-los a Centres Autoritzats de Tractament (CAT), com el que l’empresa propietària o arrendatària dels terrenys de Muro té a menys d’un quilòmetre de distància. En els CATs, dotats de paviment impermeable i de sistema de recollida de vessaments, és on els vehicles s’han de descontaminar, extraient-ne els fluids i elements contaminants, dels quals han de fer-se càrrec els gestors de residus perillosos perquè tinguen una gestió ambiental correcta.
És comprensible que en un primer moment la urgència exigira retirar els vehicles de les carreteres i dels mateixos carrers, on fins i tot impedien al veïnat eixir de les cases, i dur-los provisionalment a diverses campes. No obstant això, quan ja han passat tres mesos de la catàstrofe, no és acceptable la improvisació i la falta de planificació amb què s’està actuant.
La Conselleria de Medi Ambient sembla més interessada a amagar els residus dels llocs més visibles, duent-los sense les condicions adequades a altres llocs, que a fer les coses bé evitant generar més contaminació i recuperant els materials possibles. Així, ha començat a enviar els vehicles als CATs, però com que aquests no disposen de prou espai per acollir-los, se’ls ha autoritzat a amuntonar-los en les àrees limítrofes, sense tindre en compte si les condicions d’eixos terrenys són admissibles, ni tan sols si compleixen la legalitat. A més, en el cas de Muro ni tan sols són terrenys limítrofs, sinó que estan a més de 500 metres en línia recta del CAT.
La Llei d’aigües prohibeix qualsevol activitat susceptible de provocar la contaminació o la degradació del domini públic hidràulic i, en particular, “acumular residus sòlids, runes o substàncies”
Atesa la passivitat de l’Ajuntament de Muro davant les denúncies públiques, i en vista de la intenció de l’empresa de mantindre els vehicles al costat del riu per anar portant-los al CAT a poc a poc, a raó d’uns 20 per dia, hem presentat denúncies a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i al jutjat de guàrdia. En la presentada a la Confederació Hidrogràfica destaquem que la Llei d’aigües prohibeix qualsevol activitat susceptible de provocar la contaminació o la degradació del domini públic hidràulic i, en particular, “acumular residus sòlids, runes o substàncies, siguen quins siguen la seua naturalesa i el lloc en què es depositen, que constituïsquen o puguen constituir un perill de contaminació de les aigües o de degradació de l’entorn”.
Al jutjat de guàrdia denunciem que els fets poden ser constitutius d’un delicte contra els recursos naturals i el medi ambient. Així mateix, demanem que s’acorde, com a mesura cautelar, la retirada urgent dels vehicles a un dipòsit provisional urbanísticament compatible i que dispose de paviment impermeable i d’un sistema segur de recollida de vessaments.
La Conselleria ha reaccionat informant que havien visitat la zona uns dies abans i que havien acordat buidar eixe punt d’amuntegament i buscar un altre solar per a evitar qualsevol possible afecció. Però el fet és que els cotxes segueixen allí.
Un altre cas escandalós és el de l’abocador de Pedralba. Incapaç d’acollir més residus, s’estan abocant en una nova gran cel·la sense membrana impermeabilitzant
Temem que el mateix problema estiga produint-se als voltants dels més de 100 CAT del País Valencià. Justament a finals de gener s’ha sabut que l’Ajuntament de Xàtiva ha clausurat i sancionat un dipòsit d’un centenar de cotxes sinistrats de la DANA en un polígon industrial de la capital de la Costera.
Però el mal no són només els vehicles, sinó l’enorme quantitat de residus que caldrà gestionar: unes 500.000 tones. Muntanyes de residus, que inclouen electrodomèstics, mobles, portes, ferralla en general… i també altres productes contaminants —d’origen domèstic o industrial— com ara pintures, productes de neteja, olis, plaguicides, àcids, etc. Inicialment, s’han dipositat en campes a les zones que van patir la inundació, i després han estat repartint-se en alguns abocadors temporals improvisats, els quals han patit ja alguns incendis, amb conseqüències per a la salut del veïnat pròxim. Des d’allí estan transferint-se als abocadors oficials, cosa que està comportant l’acurtament de la seua vida. Molts altres residus continuen encara cobrint les hortes que envolten l’Albufera.
Un cas escandalós, denunciat per Ecologistes en Acció de la Serrania, és el de l’abocador “controlat” de Pedralba. Incapaç d’acollir més residus, s’estan abocant en una nova gran cel·la sense cap membrana impermeabilitzant. Segons informen, el nou vas és una immensa llacuna on han hagut d’instal·lar bombes per a extraure’n l’aigua. Aquesta ampliació va ser rebutjada per una declaració d’impacte ambiental negativa durant l’anterior govern del Botànic. En definitiva, assistim a una improvisació molt preocupant per part d’un govern incompetent que, a la catàstrofe inicial, encara està afegint més problemes ambientals.