El Port de Barcelona s’ha convertit en un punt de pas de components militars que provenen o viatgen cap a Israel. També hi circulen les mercaderies de les empreses Carrefour, Decathlon, Coca-Cola o Starbucks, que segons el moviment Boicot, Desinversions i Sancions són col·laboradores del genocidi perpetrat pel govern Netanyahu. És per aquest motiu que, després de conèixer-se que l’armada israeliana ha assaltat la Global Sumud Flotilla quan es trobava a l’alçada de la península del Sinaí i ha detingut les centenars d’activistes que hi viatjaven, el moviment en defensa de Palestina ha decidit concentrar-se en els accessos de la infraestructura portuària de la capital catalana.
S’ha convocat una manifestació a la part baixa de l’avinguda del Paral·lel, que ha circulat fins a la plaça de la Carbonera, a tocar de l’edifici de l’Autoritat Portuària. També s’ha convocat una mobilització a la plaça de l’Ajuntament de València. De la mateixa manera s’han convocat concentracions a municipis catalans i valencians a les set de la tarda en suport de Palestina i contra el genocidi d’Israel. Demà dijous, a més, està prevista una vaga i manifestació estudiantil que sortirà de la plaça Universitat i arribarà al port a migdia, així com una marxa unitària amb la Comunitat Palestina i la Coalició Prou Complicitat que farà el trajecte entre la plaça d’Urquinaona i la plaça de la Carbonera.
No només per l’armament
Per què s’ha escollit bloquejar el port? Històricament, aquest enclavament, com també succeeix amb el port de València, ha estat essencial per al trànsit d’armes cap a Israel. La darrera ocasió en què això va passar va ser amb la naviliera Nysted Maersk que va atracar a Barcelona aquest setembre. Així mateix, el passat mes d’abril, dues navilieres amb material militar van arribar a la capital catalana. Eren el Maersk Detroit i el Nexoe Maersk, que provenien dels Estats Units d’Amèrica, i que segons la coalició Prou Complicitat amb Israel duien “components d’avions de combat F-35 amb destinació final a la base israeliana de Nevatim”. El 7 de maig passat, el jutjat d’instrucció número 6 de Barcelona va decidir citar a declarar els capitans de dos vaixells de l’empresa danesa i el seu representant legal, per saber si transportaven armes. Malgrat això, les embarcacions no van ser retingudes i van poder continuar la seva navegació.
El port de Barcelona, com també succeeix amb el port de València, ha estat essencial per al trànsit d’armes i components militars cap a Israel
La vinculació del port amb el genocidi, va més enllà. El passat 15 d’abril desenes d’activistes es van concentrar en els accessos dels ports de Barcelona i Tarragona en solidaritat amb Palestina. La mobilització tenia com a objectiu denunciar l’empresa Zim, la naviliera de càrrega israeliana més gran i una de les vint més importants a escala global, que té a Barcelona un dels seus enclavaments per fer escales entre Amèrica del Nord i Israel. De fet, entre el mes de juny i juliol d’enguany, la naviliera ZIM LUANDA va atracar al port de la ciutat. Es dirigia a Haifa, Israel, carregat d’acer.
Aquest vaixell i tots els anteriors estan operats per l’empresa espanyola A. Pérez y Compañia, S.L., una societat mercantil propietat de Inversiones Los Arpeos SA, presidida per Álvaro Pérez-Maura Garcia, el besnét de l’expresident del Banc de Santander Emilio Botín.
Així mateix, la protesta que es va viure al port el 15 d’abril també volia denunciar la multinacional Israel Chemicals Ltd. (ICL) que comercialitza fòsfor blanc i que és una de les principals companyies mundials de producció de fertilitzants i productes químics. L’any 1998, aprofitant el procés de privatització de les empreses públiques que explotaven les mines de sal i potassa de Sallent i Súria, ICL les va comprar i va crear Iberpotash. Aquesta companyia té una terminal al port de Barcelona.
Finalment, el Port de Barcelona també té altres vinculacions amb el genocidi de la mà d’empreses com Carrefour o Decathlon. Ambdues, amb presència al port, tenen negocis a les zones de Palestina ocupades per Israel. Així mateix, els productes que importen o exporten Coca-Cola i Starbucks per la seva activitat comercial a Europa, també circulen pel Port de Barcelona.
