Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

El documental 'SEM TERRA' ens acosta a la història de la lluita per la terra al Brasil

El Moviment dels Treballadors Rurals Sense Terra (MST) és una de les principals organitzacions brasileres vinculades a la lluita per la reforma agrària. Després de més de quatre dècades d’activitat, un nou documental apropa la seva trajectòria, les seves formes d’organització i les seves lluites a la societat dels Països Catalans.

Amb 42 anys d’història, el Moviment dels Treballadors Rurals Sense Terra (MST) treballa per la reforma agrària i per garantir l’accés a la terra a sectors de la població en situació de vulnerabilitat, especialment persones procedents de les faveles. Entre les seves línies d’actuació hi ha la reivindicació de l’expropiació de grans latifundis en els supòsits previstos per la Constitució brasilera, així com el desenvolupament de projectes d’agroecologia i d’organització comunitària. Segons els seus dirigents, el moviment agrupa entre dos i tres milions de persones arreu del Brasil.

SEM TERRA. La lluita per la terra al Brasil vol explicar aquesta realitat a partir de les veus dels seus protagonistes. La producció recull els testimonis d’una desena de persones vinculades a l’MST en diversos estats brasilers i les acompanya en el seu dia a dia. L’objectiu és construir un retrat proper del moviment, de les experiències dels seus membres i de les seves formes de lluita i d’organització col·lectiva.

El documental arriba just en un moment en el qual s’estan celebrant uns comicis al Brasil on el candidat del Partit Liberal, Flávio Bolsonaro, va guanyar per dos punts a Lula da Silva en primera volta. Sense arribar cap dels dos al 50% necessari dels vots, el Brasil afrontarà una segona volta de les eleccions presidencials el 25 d’octubre.

‘SEM TERRA’ s’estrena dijous 5 de novembre a les set de la tarda al cinema cooperatiu Zumzeig, al barri de Sants de Barcelona

La producció, impulsada conjuntament per la Directa i Setembre i amb el suport de la Fundació Coop57, es va rodar durant l’hivern passat sota la direcció del periodista manlleuenc Ferran Domènech. Amb el rodatge ja completat, el projecte va obrir campanya de micromecenatge per afrontar la fase final de producció i facilitar-ne la difusió. Alhora, el documental ja té data d’estrena: serà el pròxim dijous 5 de novembre a les 19 h. al cinema cooperatiu Zumzeig (carrer de Béjar, 53, Barcelona) i les entrades ja estan disponibles.

La terra com a qüestió política i social

Un dels eixos del documental és la relació entre la realitat brasilera i els processos de concentració de la propietat de la terra que també es pateixen als Països Catalans.

El projecte vol contribuir a situar la propietat i l’ús de la terra en el centre del debat i donar a conèixer formes d’organització col·lectiva que puguin servir com a referència per comprendre i impulsar noves lluites en altres contextos.

L’MST és una organització coneguda des de fa dècades entre l’activisme dels Països Catalans. Una de les connexions històriques amb el territori català és la figura de Pere Casaldàliga, bisbe català que va viure bona part de la seva vida al Brasil i que va donar suport a les lluites camperoles i als moviments que van precedir la formació de l’MST.

Els impulsors del documental consideren, però, que aquesta experiència és menys coneguda entre les generacions més joves. Per això, la producció també vol contribuir a recuperar aquest vincle i donar a conèixer l’actualitat del moviment.

Més enllà de la reivindicació del dret a la terra, el documental aborda els mecanismes de formació i organització interna de l’MST i els valors que formen part de la seva pràctica política i comunitària, entre els quals hi ha el feminisme, els drets LGTBIQ+ i l’internacionalisme.

Fotograma del documental SEM TERRA |Ferran Domènech

Un projecte nascut del periodisme cooperatiu

La direcció del documental va a càrrec del periodista Ferran Domènech, col·laborador de la Directa i Setembre. Domènech ha participat en diversos projectes audiovisuals i és autor de Naharina – Resistència comunitària al Kurdistan sirià (2025) i Kobane, aixecar-se (2023).

La Directa i Setembre assumeixen la coproducció i la difusió del projecte. La iniciativa se situa així en la línia de treball de cooperació entre mitjans de comunicació, amb la voluntat de sumar recursos i capacitats per tirar endavant projectes periodístics independents.

L’equip es completa amb Coni Docolomanski, vinculada a la Comuna de Cinema de Rojava i participant en diversos rodatges; Bernat Enrich Miquel, responsable dels efectes visuals i la composició digital; Gil Torné, que ha participat en l’elaboració del guió i coneix l’MST arran de la seva experiència com a brigadista; i la vigatana Gemma Vilaregut, que posa veu al documental. La correcció lingüística del documental ha anat a càrrec de Míriam Tijani, mentre que les imatges aèries amb dron són obra de l’estatunidenc Craig Birchfield.

A banda de l’estrena de dijous 5 de novembre al Zumzeig, a Sants, el documental està preparant una gira que s’anirà ampliant. Algunes de les dates i ubicacions confirmades són les següents: