El govern valencià reclama el pagament de les taxes portuàries corresponents als últims quatre anys d’activitat als vaixells de salvament humanitari amb base als ports de Borriana i Vinaròs. Aquesta mena d’embarcacions no pagaven les taxes relatives a l’ús de les instal·lacions portuàries d’ençà que en l’època del Botànic es va modificar la llei per a estendre l’exempció destinada als vaixells de salvament també a aquells noliejats per ONG. Tanmateix, la Generalitat actual declara que la llei no contemplava establir una base fixa al País Valencià, i que la manca de cobrament d’aqueixes taxes durant aquests darrers anys ha estat una negligència de l’anterior govern que s’ha de regularitzar. Des de l’Aita Mari –un dels vaixells afectats, amb un deute de 63.000 euros– denuncien l’impacte que açò tindrà en les seues operacions humanitàries, així com la “manca de fonamentació legal” de la nova política de l’administració.
Per a coordinar-se i conjuminar esforços, els principals col·lectius implicats –La Centraleta, la Plataforma per la Tolerància i l’associació cultural Soul Explosion– varen constituir, l’any 2021, el Grup de Suport l’Aurora
L’any 2015 la nau Dignity de Metges Sense Fronteres, sense massa ressò mediàtic i atrets per les bones condicions del seu varador, arribava al port de Borriana per a fer una posada a punt. Uns anys després, el 2018, ho va fer també l’Open Arms i després, l’Alan Kurdi. Amb aquestes primeres estades es va anar creant una relació entre el teixit associatiu local i els vaixells de suport, que des de llavors s’han succeït cada vegada en major nombre. Per a coordinar-se i conjuminar esforços, els principals col·lectius implicats –La Centraleta, la Plataforma per la Tolerància i l’associació cultural Soul Explosion– varen constituir, l’any 2021, el Grup de Suport l’Aurora, que per abastar la creixent afluència de naus va estendre les seues activitats als ports de Vinaròs i Benicarló. Fins ara han assistit a setze embarcacions diferents que han preparat 72 rotacions de rescat, salvant milers de vides a la mar.
És així com els darrers anys el País Valencià i el port de Borriana en particular s’han fet un nom com a refugi segur per a les nombroses embarcacions que patrullen la Mediterrània acomplint tasques de salvament humanitari davant la crisi migratòria. Amb el govern del Botànic es varen modificar les lleis 1/1999 de Tarifes Portuàries i la llei 2/2014 de Ports de la Generalitat per a afegir-hi exempcions de taxes per a “vaixells que siguen de titularitat o estiguen noliejats per ONG dedicades al salvament marítim”, la qual cosa els va facilitar encara més el dur a terme les tasques de manteniment i abastiment als ports valencians. Ara, però, l’actual executiu presidit per Carlos Mazón els ha enviat ordres de pagament sol·licitant el total de les taxes que haurien d’haver pagat sense l’existència de l’exempció, a partir de l’any 2021. En el cas del vaixell Aita Mari, de l’organització Salvamento Marítimo Humanitario se’ls reclama un total de 63.000 euros, un volum de despesa que s’apropa als 70.000 euros que calculen els costarà la seua pròxima missió de rescat.
Lamenten haver de plantejar-se abandonar el territori valencià; perdent, en fer-ho, les xarxes teixides al llarg dels anys amb la societat civil de Borriana i Vinaròs
A L’Aurora lamenten els enormes perjudicis amb resultat de pèrdua de vides humanes que suposarà el cobrament retroactiu de les taxes i han encetat una campanya on busquen aliances amb la ciutadania i les organitzacions valencianes i de tota Europa per a fer reflexionar el govern de la Generalitat i aconseguir la condonació de taxes en bloc per a tots els vaixells de la Flota de Rescat Civil Humanitari. “No ens sorprén aquest nou atac encapçalat per l’extrema dreta, l’estàvem esperant. Mantenim esperances en què partits polítics democràtics i amb valors humanitaris donen una solució ràpida a aquesta situació”, asseveren. Des de fa mesos treballen en la localització i elecció de nous ports on poder reubicar l’operativa –Catalunya, Balears, Múrcia o Sicília– i lamenten haver de plantejar-se abandonar el territori valencià; perdent, en fer-ho, les xarxes teixides al llarg dels anys amb la societat civil de Borriana i Vinaròs.
Equipar un vaixell és una tasca complexa que involucra tota mena d’empreses i proveïdors: Varadors, lloguer de cotxes, tractament de residus, proveïdors d’aliments, hostaleria… A L’Aurora s’han coordinat amb els negocis locals per a servir-se d’ells per a abastir les embarcacions i així fer que la seua presència supose un benefici per a l’economia del territori. “Perdre tot l’esforç realitzat per tantes persones en els ports valencians és trist. Però no ens podem quedar de braços plegats. Necessitem ports en condicions òptimes per a parar la massacre a la Mediterrània; mentre els governs no actuen, només quedem nosaltres. El poble tractant de salvar al poble, per això és fonamental la unió i el compromís amb valors humanitaris de tota la societat”, explica una integrant del projecte. L’Aurora està organitzant trobades amb el teixit social local per a buscar estratègies comunes i, el passat divendres, juntament amb Salvamento Marítimo Humanitario, es varen concentrar a València per a reclamar al govern l’aturada del cobrament.
La Generalitat afirma que “es limita a fer complir la llei i la normativa en vigor” i que “mai es cobrarà a un vaixell mentre aquest estiga duent a terme tasques humanitàries”
La Generalitat afirma que “es limita a fer complir la llei i la normativa en vigor” i que “mai es cobrarà a un vaixell mentre aquest estiga duent a terme tasques humanitàries”. Segons la Conselleria de Medi Ambient la llei estableix l’exempció de taxes per necessitats de funcionament, que “poden contemplar breus estades per a executar tasques de, per exemple, abastiment” però que “ha estat habitual els darrers anys que el recalat s’estenguera durant períodes superiors a dos mesos als quals l’entitat no tenia activitat. Per tant, no es tractava de necessitats de funcionament sinó d’establir com a base permanent els ports de Vinaròs i Borriana”. Malgrat això, reiteren que des del govern existeix voluntat de diàleg amb les embarcacions i que sempre es garantirà que puguen recalar als ports de la Generalitat “complint la normativa en vigor”.
Aquest dilluns va tindre lloc la primera reunió entre les entitats implicades i la Generalitat. L’Aurora destaca que “els representants de l’administració valenciana han obert una negociació” i volen confiar en “la bona fe i voluntat de totes les parts implicades per trobar un acord que possibilite la continuïtat de les accions humanitàries en els ports del País Valencià”.