Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Contra la fira de l'ecocidi

Les entitats Zeroport, Extinció/Rebel·lió Barcelona, Ecologistes en Acció, EndFossil BCN, Futuro Vegetal, Centre Delàs, Coalició Prou Complicitats amb Israel, Comunitat Palestina de Catalunya i la campanya per la Fi de Comerç d'Armes amb Israel reclamem la suspensió de la fira MRO Aviation Week i convoquem una concentració el dimecres 23 d'octubre a les 9h del matí a les portes de la Fira de Barcelona a l'Hospitalet de Llobregat

| Pau Fabregat

Diverses entitats denunciem la imminent celebració de la MRO Aviation Week a la Fira de L’Hospitalet, els dies 23 i 24 d’octubre. Un esdeveniment que està passant pràcticament desapercebut quan, per contra, hauria d’estar provocant un escàndol majúscul. Els motius? El foment de l’aviació comercial i, per tant, de la contaminació de l’aire, de la hipermobilitat i de la turistització en temps d’emergència climàtica i d’àmplia conscienciació sobre els impactes del turisme. Però, sobretot, el fet d’incloure entre els assistents diverses empreses de la indústria bèl·lica, que fan negoci amb el genocidi que l’Estat israelià està portant a terme a Palestina.

La fira convida diverses empreses de la indústria bèl·lica que fan negoci amb el genocidi que l’Estat israelià està perpetrant a Palestina

D’una banda, la MRO Aviation Week s’enfoca en una direcció diametralment oposada a les necessitats socioeconòmiques i mediambientals del territori, i es posiciona políticament en contra del desarmament i d’una cultura de la pau. De l’altra, l’esdeveniment té una evident dimensió política, perquè mentre la ciutadania se solidaritza amb el poble de Palestina i contra el genocidi que l’Estat d’Israel hi perpetra, Fira de Barcelona (o sigui, l’Ajuntament, la Generalitat i la Cambra de Comerç) acull un esdeveniment on participen empreses militars. Empreses que fan negoci i estan directament implicades en aquest genocidi que Israel estén progressivament per l’Orient Mitjà. Per no dir, és clar, que aquestes tecnologies es podrien trobar en infinitat de conflictes arreu del món.

Aquest esdeveniment és una veritable fira de l’ecocidi, ja que fomenta l’aviació comercial, causant del 4,70% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2019, la meitat de les quals són provocades per només l’1% de la població mundial. Quant als individus que fan ús de l’aviació, l’any 2018 només l’11% de la població mundial va volar almenys una vegada i, dels quals, només el 4% ho va fer en un vol internacional.

L’Aviation Week, a més, té apartats específics per a l’aviació de luxe, de gran petjada ambiental i reservada per a les elits. Els jets privats produeixen entre 20 i 30 vegades més emissions de CO₂ per passatger que els vols comercials, i són 50 vegades més contaminants que els trens.

Davant de l’emergència mediambiental, promoure la hipermobilitat, que impulsa l’aviació comercial i militar, és apostar per l’agreujament de la crisi climàtica

Davant de l’emergència mediambiental, promoure la hipermobilitat, que impulsa l’aviació comercial i militar, és apostar per l’agreujament de la crisi climàtica i la destrucció de la biodiversitat. En el període 2013–2018, les emissions de l’aviació comercial van créixer un 70% més ràpid del previst per les Nacions Unides, i s’espera que per a 2050 es tripliqui aquesta dada.

No és casual que les entitats que en aquests moments impulsen l’ampliació de l’aeroport de Barcelona promoguin alhora la celebració de l’Aviation Week.

La dimensió econòmica de l’esdeveniment alinea Fira de Barcelona amb un model econòmic liderat pels grans fons d’inversió, que posseeixen totalment o parcial la propietat de les grans companyies aèries. Les mateixes societats d’inversió que controlen les principals cadenes hoteleres i que forcen les decisions sobre infraestructures aeroportuàries, com ara a través de les seves participacions a Aena. Es tracta de societats prou conegudes, com BlackRock, Vanguard Group, Norges Bank Investment Management o Capital Group. Aquest tipus d’empreses financeres són les que treuen el major benefici econòmic de l’explotació turística de la regió metropolitana de Barcelona. El suport de la Fira a aquest esdeveniment no fa sinó contribuir a incrementar la capacitat de concentració de capital en aquestes empreses, les mateixes que amb la seva activitat ens desposseeix de les ciutats i el territori.

En un moment històric en què esdevé urgent transformar el model productiu de la ciutat, Fira de Barcelona opta per esdeveniments que incrementen els impactes de l’activitat turística intensiva. L’Ajuntament, per la seva banda, tomba en plenari municipal la possibilitat de debatre sobre el tema.

L’Ajuntament de Barcelona, per la seva banda, va tombar en plenari municipal la possibilitat de debatre sobre el tema

La relació entre aviació i turistització és directa. Totes les conseqüències negatives del turisme, entre les que podem trobar l’augment del cost de la vida, la gentrificació dels barris, l’augment de la pressió sobre els recursos públics o una dependència econòmica del turisme i la vulnerabilitat que afegeix a la ciutat, tenen el seu origen en el creixement de l’aviació comercial, o bé hi estan directament relacionades.

Des de l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic tenim la convicció que cal una aposta ferma per a una transformació del model productiu i econòmic que posi fi a la promoció del turisme i redueixi l’oferta actual. És l’únic camí per posar fi a l’espoli econòmic, natural i de futur que és avui en dia l’activitat turística extractiva.

Més específicament, cal parar qualsevol pla d’ampliació de la infraestructura aeroportuària actual, així com la celebració de grans fires com MRO Aviation Week, un esdeveniment econòmic destinat a la generació de més activitat turística amb impactes ambientals, socials i ecocides intolerables. Necessitem posar al centre les vides humanes, els ecosistemes i el planeta, justament l’oposat a l’aposta per la indústria de la guerra i la destrucció.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU