Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Denunciades per 'greenwashing' l'embotelladora d'aigua Viladrau i les cosmètiques Byly i Orkla

Ecologistes en Acció preveu afegir empreses de diversos sectors econòmics, com la moda i els combustibles fòssils, a la llista de denúncies, obertes per forçar la retirada de reclams publicitaris ‘ecoenganyosos’ a Catalunya. L'organització activa aquesta via davant la "inactivitat" administrativa que considera que ha permès l'expansió de missatges de compromís mediambiental desconnectats de canvis reals davant la crisi climàtica

| Aleix López

Ni sostenible, ni orgànic, ni bio. L’embotelladora d’aigua Viladrau, propietat de Nestlé, i les cosmètiques Byly i Orkla són les primeres empreses que Ecologistes en Acció acusa formalment, davant l’Agència Catalana de Consum (ACC), per presentar els seus productes amb reclams verds enganyosos.

Amb les denúncies obertes per via administrativa l’organització busca forçar-les a “rectificar” i contribuir a frenar la publicitat que, segons adverteixen les ecologistes, es proposa confondre les consumidores. Això, en un context en què creix la sensibilitat social per la cura del medi ambient i, també, la voluntat empresarial de treure’n el màxim rèdit amb els mínims costos. 

Byly i Orkla han estat denunciades el mes de febrer, mentre que la denuncia contra Viladrau va ser interposada a finals de juliol, de la mà de la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny. Fa més de mig any i per ara no han obtingut una resposta. L’advocada Gladys Varela, part de l’equip jurídic d’Ecologistes en Acció a Catalunya, veu en la tardança “una prova més de la inactivitat de l’administració davant l’ecoblanqueig”.

“L’Agència Catalana de Consum té l’obligació d’inspeccionar per garantir que no es produeixen pràctiques de greenwashing”, recorda Gladys Varela, advocada d’Ecologistes en Acció

El concepte es refereix a les estratègies de màrqueting per aparentar un compromís ambiental, que no es correspon amb les accions d’una empresa a la pràctica, sinó que suposen una manipulació de la percepció pública a través d’afirmacions que són falses o enganyoses. 

La Secció d’Inspecció de Productes de l’ACC està tramitant la denúncia interposada contra Nestlé-Viladrau i, segons ha informat l’organisme, la mateixa secció s’encarregarà de les altres dues presentades més recentment. A l’espera de la resolució per via administrativa, les ecologistes no descarten traslladar els casos a la via judicial si és un següent pas necessari per aconseguir que es retirin els missatges ecoenganyosos que han assenyalat.

Si bé l’advocada d’Ecologistes en Acció afirma que a Catalunya “comptem amb eines per lluitar contra aquesta pràctica enganyosa”, critica que fins ara l’administració catalana “no hi està fent res”. L’Agència Catalana de Consum té l’obligació de dur a terme una inspecció del mercat per garantir que es compleix la normativa i que no es produeixen pràctiques de greenwashing”, recorda Varela.

La campanya de denúncies iniciada és un intent de corregir la “despreocupació” davant l’expansió de missatges que transmeten compromís mediambiental sense fer canvis efectius

La campanya de denúncies iniciada per la seva organització, explica l’advocada, és un intent de corregir la “despreocupació” davant l’expansió de missatges que transmeten compromís amb la protecció mediambiental, però que no responen a canvis efectius davant la crisi climàtica. “Mentre les empreses ens diuen que estan transformant els seus sistemes de producció per fer-los més sostenibles, sovint no ens n’ofereixen proves i resulta no ser veritat”, afirma Varela. Així ho ha detectat, de fet, també la Comissió Europea, cosa que ha dut a preveure un enfortiment de la legislació comunitària per frenar el greenwashing.


Rentada de cara verda en expansió 

A través d’un rastreig per internet dirigit a detectar infraccions de la normativa de protecció de les consumidores, publicat el 2021 i centrat per primera vegada en l’ecoblanqueig, la Comissió Europea va identificar que gairebé sis de cada deu empreses analitzades no aporten proves fàcilment accessibles de les seves declaracions de protecció mediambiental. A partir de l’estudi, va concloure que en un 42% dels casos de la mostra la declaració ambiental era falsa o enganyosa i, per tant, una pràctica comercial deslleial.

L’Organització Europea de Consumidores també ha denunciat les principals embotelladores, entre les quals la propietària de Viladrau, Nestlé

Davant l’expansió de les pràctiques d’ecoblanqueig, com és utilitzar “bio”, “eco”, “climàticament neutral”, “sostenible” o “100% reciclable”, sense cap prova, el Parlament Europeu ha aprovat fa unes setmanes, el mes de gener, adaptar les directives de pràctiques comercials deslleials i sobre drets de les consumidores per frenar-ho i sancionar-ho. Així, s’exigirà a les empreses que els reclams ambientals comptin amb una verificació a la qual qualsevol persona pugui accedir. La normativa entrarà en vigor d’aquí a dos anys.

En el cas dels processos de denúncia oberts a Catalunya, Ecologistes en Acció remarca que l’objectiu és exactament el mateix: “empènyer les institucions públiques a aturar el greenwashing. No podem trobar pràctiques com les de Viladrau, que a la seva pàgina web fa declaracions que indueixen a pensar que és una empresa compromesa amb la protecció del medi ambient o que fins i tot hi té un impacte positiu, sense cap referència al perjudici mediambiental intrínsec a la seva activitat, que contamina i exhaureix els aqüífers d’una zona que és reserva de la biosfera”, defensa l’advocada, que atribueix a l’empresa una pràctica de publicitat “enganyosa i il·lícita”.

L’Organització Europea de Consumidores (BEUC), dins de la qual hi ha l’espanyola OCU, ha presentat una denúncia per greenwashing contra les principals embotelladores, entre les quals també la propietària de Viladrau, Nestlé.


“Eco” fins que se’n busquen proves

L’ús no fonamentat del terme “orgànic” motiva la denúncia contra Laboratoris Byly, fabricant de desodorants i que, segons Ecologistes en Acció, ha fet servir reclams mediambientals que poden constituir “publicitat il·lícita”.

El desodorant Byly Organic Té Verd pot constituir un cas de “publicitat il·lícita”, perquè transmet “la falsa idea que els seus ingredients són naturals i ecològics”

Concretament, es refereixen al producte Byly Orgànic Te Verd, que consideren que transmet “la falsa idea que els seus ingredients són naturals i ecològics”. “Si mires la llista d’ingredients, pràcticament tot és d’origen químic i, pel que fa al te i la menta, que indica que són ecològics, el terme només està permès a la Unió Europea si el productor ha seguit els mètodes de producció ecològica del reglament sobre producció ecològica, de la qual cosa l’empresa no n’aporta cap prova”, explica Varela. 

Una tercera denuncia per pràctica publicitària il·lícita resulta del nom Bio-Oil. És un producte cosmètic de l’empresa Orkla Cederroth que conté parafina, un oli mineral derivat del petroli i no pas orgànic o biològic com suggereix el terme “bio”, i ja en diversos països europeus, com Àustria, República Txeca, Alemanya, Eslovàquia i Suïssa, ha hagut d’excloure aquest terme del seu nom.

En diversos països europeus el producte cosmètic Bio-Oil, amb un ingredient derivat del petroli, ha hagut d’excloure “bio” del nom

“Les afirmacions mediambientals vagues i imprecises poden induir a creure erròniament que l’empresa no només no contamina, sinó que fins i tot contribueix positivament al medi ambient i a la salut”, quan “la producció de productes a base de parafina té un impacte ambiental considerable”, consta en la denúncia contra Orkla.

L’OCU ha denunciat que és habitual trobar-se amb cosmètics que inclouen en el nom o a l’etiqueta termes com bio, natural o herbal, però que poc tenen a veure amb productes naturals i orgànics. “Les consumidores hem normalitzat pràctiques com aquestes i ja no ens n’adonem”, problematitza Varela.

 

Més denúncies previstes 

Des d’Ecologistes en Acció afirmen que aquestes denúncies són les primeres que preveuen presentar per apuntar empreses, també d’altres sectors econòmics, com la indústria dels combustibles fòssils i la tèxtil.

“Les consumidores hem normalitzat pràctiques com aquestes i ja no ens n’adonem”, problematitza Varela

“Denunciar-ne algunes no és només per responsabilitzar-les exclusivament, sinó perquè la resta que fan pràctiques comparables també es posin les piles”, explica Varela. A més, l’advocada afirma que combatre l’ecoblanqueig és una forma de protegir les empreses que inverteixen a produir de manera sostenible. “Una de les coses que més fem en el dia a dia és comprar, i comprar de manera sostenible és fonamental per superar la crisi mediambiental i climàtica”, planteja sobre la necessitat de no passar per alt les pràctiques de greenwashing.

“Per tenir capacitat de triar què consumeixes has de tenir la informació correcta, per això hem d’exigir i assegurar que els reclams mediambientals són de veritat”, defensa l’advocada.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU