Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Endesa manté 27 famílies sense electricitat des de fa cinquanta dies

El 12 de juliol l'empresa energètica va tallar la llum al bloc Guillem Agulló, alliberat per la PAHC Sabadell el 2015. Les afectades denuncien que el tall es va fer sense previ avís, defensen que la instal·lació és segura i reclamen comptadors socials

Reme té 75 anys i viu al bloc Guillem Agulló de Sabadell, on ha patit molt amb la calor | Pahc Sabadell

Fa cinquanta dies que 27 famílies, més de 120 persones, viuen sense electricitat al número 43-49 del carrer de Puig i Cadafalch de Sabadell. A les vuit el matí del 12 de juliol, tècnics d’Endesa, acompanyats per cinc patrulles de Mossos d’Esquadra, van tallar el subministrament del bloc Guillem Agulló, alliberat per la PAHC Sabadell el 2014 per allotjar-hi famílies en situació de vulnerabilitat.

Tibisay Hernández, que viu a l’edifici amb el seu fill des de fa vuit anys, és qui va topar amb el dispositiu quan sortia de casa. La veïna assegura que mai havien tingut contacte amb Endesa, tot i que la multinacional energètica assegura que havien enviat tècnics en diverses ocasions i no els havien deixat entrar. Des de la PAHC Sabadell, Julio Moya recorda que quan van alliberar el bloc ja hi havia llum.

Per Maria Campuzano de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) la utilització del verb ‘poder’ en el text indica que “no té l’obligació de tallar la llum, i encara menys si no hi ha perill imminent”

L’empresa, que ha registrat un benefici net de 879 milions d’euros entre gener i junt d’enguany, ha explicat a la Directa que van rebre un “avís anònim” de possible situació irregular a l’edifici i que després de comprovar-ho, van aplicar el Reial decret 1955/2000. Malgrat que Endesa assegura que “la norma estableix que quan hi ha situació irregular s’ha de tallar immediatament” i que “és un mandat d’Indústria”, l’article 87 especifica literalment que “l’empresa distribuïdora podrà interrompre el subministrament de forma immediata” en aquest supòsit. Per Maria Campuzano de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) la utilització del verb poder en el text indica que “no té l’obligació de tallar la llum, i encara menys si no hi ha perill imminent”.

El fet que no hi ha perill imminent es desprèn de l’informe que va elaborar un tècnic fa quinze dies, on fa constar algunes adequacions que cal fer, com canviar la porta de l’habitació dels comptadors perquè compleixi la normativa, instal·lar-hi un extintor, així com una protecció contra sobretensions o buidar-la del material de construcció que hi ha. A més, Moya recalca que el professional va dir-los que la instal·lació estava ben feta, mentre Endesa insisteix que es va desconnectar per evitar “mals majors”.

L’edifici llueix pancartes que denuncien la situació que viuen les veïnes des de fa cinquanta dies |Pahc Sabadell

 


Sense ventiladors ni nevera en ple estiu

Resulta, però, que la instal·lació és la mateixa des del 2014 i les famílies consideren que el “mal major” que pateixen és viure sense subministrament des de fa més d’un mes i mig en ple estiu. “Hem passat la calor sense ventiladors. A més, hem de comprar gel per conservar el menjar i cuinem amb càmping gas. A l’edifici hi ha 27 bombones de butà i això sí que és perillós”, relata Hernández.

Al bloc hi viuen menors d’edat, una de les quals pateix un trastorn autista que s’ha aguditzat amb la manca de llum. També hi ha una dona diabètica que necessita conservar la insulina refrigerada i una dona molt gran a qui ha afectat especialment la calor.

Una menor pateix un trastorn autista que s’ha aguditzat amb la manca de llum. També hi ha una dona diabètica que necessita conservar la insulina refrigerada i una persona gran molt afectada per la calor

De bon principi, l’Ajuntament de Sabadell es va posar en contacte amb Endesa per solucionar la situació i van començar a recompilar tota la documentació requerida per aconseguir els comptadors socials. En canvi, Moya emfasitza que han trobat a faltar “la implicació de la Generalitat”, que és qui va signar el conveni amb l’empresa el març de 2021. Campuzano denuncia que cada vegada que intenten instal·lar comptadors socials, Endesa “posa entrebancs i busca obstacles” i que hi ha una “clara manca de voluntat”, alhora que “de lideratge per part del Departament de Drets Socials”.

En aquests moments, segons Endesa, cal que la propietat del bloc autoritzi l’empresa a posar un comptador central i seguidament podran instal·lar els comptadors socials a cada pis. “Estan generant una burocràcia tremenda”, lamenta Hernández. La síndica de greuges de Catalunya també s’ha posicionat i demana solucions urgents per a les famílies.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!