Hi ha una llegenda popular sobre l’origen de l’illa de Benidorm que conta com un gegant enamorat va donar un puntelló al Puig Campana, un dels cims més imponents de la Marina Baixa, i el tros de roca que va xutar va acabar al mar, enfront de la costa de Benidorm, donant peu així a la coneguda illa. El que també sembla una llegenda és la història que envolta l’actual explotació de l’illa, propietat de l’Estat però ocupada irregularment des d’aproximadament el 1957. Ocupació realitzada amb l’ajut i consentiment del llavors ajuntament franquista de Benidorm, en mans de Pedro Zaragoza Orts, impulsor de l’actual model urbanístic i turístic d’aquesta ciutat i molt alabat per empresaris del món de la construcció com ara els Puchades. Zaragoza, en diverses ocasions, va voler aconseguir la titularitat de l’illa, totes elles sense èxit.
És l’any 1968 quan Zaragoza concedeix l’explotació total de l’illa al seu amic José Cervera Rodríguez, també amic de l’expresident de la Generalitat Eduardo Zaplana. Cervera i el seu fill, encarregats del negoci, fa 50 anys que exploten l’illa, el seu embarcador i altres ofertes turístiques que se’n deriven del restaurant i de les seves empreses, Excursiones Marítimas Benidorm SL i Ceburques SL. Cinquanta anys de benefici privat sense disposar de cap mena de llicència: ni és arrendatari, ni té cap mena de concessió per fer-ho, ni paga cap cànon a les administracions públiques per la seua activitat, ni tampoc declara el flux real de visitants i el benefici total del seu negoci. Tanmateix, els Cervera encara continuen defensant que l’illa és propietat de l’Ajuntament i que disposen de tots els permisos per estar allà, tot i que el Ministeri espanyol d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient no opina el mateix.
És l’any 1968 quan Zaragoza concedeix l’explotació total de l’illa al seu amic José Cervera Rodríguez, també amic de l’expresident de la Generalitat Eduardo Zaplana
El passat 26 d’octubre de 2017 aquest ministeri va remetre una Ordre Ministerial a l’Ajuntament de Benidorm en la qual s’exposava que en cap moment s’havia acreditat la titularitat sobre els terrenys de l’illa, ni als Cervera ni a l’Ajuntament, ja que són terrenys propietat de l’Estat. A més, sentenciava que mai s’havia acreditat la legalitat de l’ús del negoci d’hostaleria existent, perquè mai s’havia aportat la llicència municipal per al desenvolupament d’aquesta activitat, com tampoc per a l’ús de l’embarcador de l’illa. El document ministerial continua amb una sèrie de consideracions contundents, com és que la construcció del restaurant es va realitzar amb el permís de l’Ajuntament sobre terrenys que no eren de la seua propietat, tot i que aquest ho sabia. I, per últim, resol que no hi cap la possibilitat de concedir l’ocupació del domini públic marítim-terrestre, ni a l’Ajuntament ni a les empreses dels Cervera, així com tampoc els reconeix cap dret de preferència per a rebre aquesta concessió per a “nous usos i aprofitaments”, al no haver quedat acreditada cap titularitat anterior.
No obstant això, segons ens comenta l’Ajuntament de Benidorm, a la sessió plenària del passat 26 de desembre es va aprovar per majoria una moció per sol·licitar a la Direcció General de Costes que “concedisca a l’Ajuntament l’ocupació del domini públic marítim-terrestre relatiu als usos del bar-restaurant i instal·lacions annexes a l’illa de Benidorm”. “T’acaben d’argumentar de manera concisa i decisiva que no i tornes a fer un ple per decidir que ho tornaràs a demanar. És com si volgueren tindre sempre algun procediment en marxa per poder dir que ‘estan treballant en això’ i així demorar més la situació”, comenten membres de l’associació Costa Blanca Marine. “Veiem que no hi ha cap intenció per la seua part d’acabar amb aquesta activitat il·legal. L’ajuntament està permetent açò des de fa molt de temps, per la qual cosa, des de l’associació, veurem què podem fer quan una administració no acompleix amb la legislació vigent”, asseguren.
L’associació Costa Blanca Marine, formada per xicotetes empreses dedicades al desenvolupament d’activitats nàutiques i subaquàtiques a moltes zones de la Costa Blanca, ha estat de les poques entitats que s’han decidit a denunciar aquesta i més pràctiques irregulars que es venen realitzant tant a l’illa, com al port de Benidorm i a altres ports de la Costa Blanca. Els tractes de favor i els constants entrebancs per desenvolupar la seua activitat al port benidormer, són algunes de les motivacions que l’han portat a denunciar aquesta situació. “No enteníem com era possible que algunes empreses de l’associació demanaven uns permisos i tardaven sis mesos a respondre’ls, mentre que a altres persones o empreses, demanant el mateix, se’ls responia el mateix dia, de manera que ho vam denunciar”, expliquen des de l’associació. Segons declaren, era com si el port tinguera amo. Ara, una investigació ha vingut a confirmar les sospites d’aquesta associació: des del novembre passat, la unitat de delictes econòmics de la Guàrdia Civil i dos jutjats més tenen oberta una investigació sobre una suposada trama de funcionariat portuari que afavoria i ajudava a lucrar-se determinades empreses privades, sent un dels imputats Fernando Piris, zelador del port de Benidorm.
La unitat de delictes econòmics de la Guàrdia Civil i dos jutjats més tenen oberta una investigació sobre una suposada trama de funcionariat portuari que afavoria determinades empreses privades
Pel seu costat, i referent a l’actitud del personal portuari, la Conselleria de Transparència, Responsabilitat, Participació Social i Cooperació va remetre un informe a Costa Blanca Marine el passat mes d’octubre que conclou que el seu propi funcionariat havia “provocat condicions desiguals de competència empresarial”. I afegia una dada demolidora per a la mateixa autoritat portuària: “en la investigació desenvolupada s’ha comprovat que durant el període analitzat, des de 1999 fins a 2017, la gestió realitzada, com a mínim, pot qualificar-se de poc rigorosa”. I és que, segons informació publicada en alguns mitjans, aquest funcionariat va estar nomenat a dit durant el primer mandat del Partit Popular a la Generalitat, el d’Eduardo Zaplana. No obstant això, aquest informe no ha produït cap mena de reacció.
Els membres de l’associació Costa Blanca Marine expliquen que també han hagut d’enfrontar-se amb les suposades famílies intocables del port de Benidorm. “Alguns dels nostres associats tenen sentències en ferm de l’Audiència d’Alacant per haver patit un delicte de coaccions. I això no ha tingut tampoc cap repercussió”, denuncien des de l’associació. Un altre empresari que, com Cervera, manté l’explotació d’algunes activitats lúdiques al port des de l’època franquista és Carlos Serrano Baladrón. Sobre Serrano recau una sentència per haver amenaçat (amb l’ús d’armes) i per haver privat del dret d’ús del port a la persona encarregada d’una de les empreses que formen part de l’associació denunciant.
Amb tot, des de Costa Blanca Marine asseguren que el que més els preocupa ara és l’expedient que s’està preparant des de la Generalitat arran de la denúncia que tenen presentada pel vessament de residus al mar, provocats per l’activitat hostalera dels Cervera a l’illa. “Ens preocupa que s’estiga contaminant un parc per l’activitat privada i lucrativa d’un particular que, a més, no té cap permís. Eixa contaminació perjudica moltes de les nostres activitats, com les de les empreses que es dediquen al busseig”, exposen. L’illa, que es troba inclosa dins del Parc Natural de la Serra Gelada, tot i ser propietat de l’Estat, en matèria mediambiental es regeix per la normativa que marca la Generalitat per al parc. Normativa que no permet cap mena d’infraestructura ni explotació destinada a l’hostaleria. “Encara que l’ajuntament volguera fer-se amb l’explotació del restaurant, aquest és il·legal, pel que s’hauria d’enderrocar”, apunten des de l’associació.
En aquest sentit, el passat 28 de març el diari Público informava que la Conselleria d’Agricultura, Medi ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural de la Generalitat Valenciana havia comunicat un dia abans “al titular del complex il·legal de l’illa, José Cervera Rodríguez, que ‘com a mesura provisional procedisca a la paralització immediata dels abocaments d’aigües residuals al mar per no estar autoritzat per a això, d’acord amb la Llei de Costes’. Segons Público, l’actuació hauria estat portada a terme pels serveis territorials d’Alacant de la Conselleria d’Agricultura i Medi ambient i, en concret, per la Direcció general d’Aigües i explicaven que es tractaria d'”una mesura cautelar prèvia a la conclusió de l’expedient sancionador obert per la Generalitat Valenciana el passat 13 de gener contra els ocupants de l’illa”. Aquesta mesura també aniria acompanyada de sancions cap a la família, segons el mitjà de comunicació.
Costa Blanca Marine, que va contractar una agència de detectius privats per enregistrar tots els tipus de vessaments contaminants i pràctiques irregulars que realitzava el bar directament a la mar, espera amb certes esperances l’informe de la Conselleria de Medi Ambient, l’única administració que, segons afirmen, està treballant per aplicar la llei com més aviat millor. Alguns membres exposen que l’Estat –amb la contundent Ordre Ministerial o fent complir la Llei de Costes– no està movent fitxa perquè aquest any s’ature l’activitat d’aquesta empresa. Ni tampoc l’ajuntament, mitjançant la policia local –que actua quan un negoci no té llicència– o l’Agència Tributària –que actua quan un negoci no paga impostos–. “No entenem com és que després de tots els informes, denuncies, ordres i expedients demolidors no donen peu a cap mena d’actuació”, expressen amb decepció, “comproven que eixa gent continua fent el mateix. És una sensació d’impotència i desemparament. Sembla que certa gent, i els seus actes, són totalment impunes davant la llei, facen el que facen i nosaltres, després de totes les denúncies i si res no canvia, haurem de trobar-nos-els una altra vegada aquest any”.