Després d’un dia de vaga, en què es va paralitzar el servei d’amarre de Mooring & Port al port de Barcelona, la CNT ha arribat a un acord amb l’empresa i suspèn les aturades previstes per avui i demà. El sindicat ha aconseguit la readmissió dels tres treballadors acomiadats el passat 1 de febrer amb unes condicions que, ara sí, estan disposats a acceptar. La raó és que tot i que Mooring manté una sanció per als amarradors, ja no exigeix que renunciïn al seu dret a recorre-la judicialment. “El que havia encallat la negociació, principalment, era precisament això”, recorda l’advocat Enrique Costoya.
L’empresa també ha demanat que la CNT suspengui el conflicte col·lectiu tres mesos, que s’havia de dirimir el pròxim 15 de març al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Mooring vol guanyar temps, segons expressa en el document de l’acord, per “iniciar negociacions entre sindicats i l’empresa per solucionar el conflicte”, l’origen del qual es troba en la negativa de l’empresa a pagar 96 hores extres a un treballador acomiadat. El seu recompte d’hores, explica la CNT, havia excedit la jornada laboral anual de 1.836 hores establerta a l’Estatut dels Treballadors i el maig del 2015, una jutge va donar-li la raó. Per una banda, les hores que sobrepassen l’establert, en ser hores extres, són voluntàries no obligatòries i, per l’altra, s’haurien de pagar.
Els treballadors doncs seran readmesos, però durant 31 dies estaran suspesos de feina i sou. Tot i que l’acord no especifica de quin tipus de sanció es tracta, la xifra és la més baixa de la falta “molt greu”
Els tres treballadors doncs seran readmesos, però durant 31 dies estaran suspesos de feina i sou. Els treballadors doncs seran readmesos, però durant 31 dies estaran suspesos de feina i sou. Tot i que l’acord no especifica de quin tipus de sanció es tracta, la xifra és la més baixa de la falta “molt greu”, segons els Conveni. La CNT sempre ha defensat que, en tot cas, l’expedient disciplinari hauria de ser per falta greu i no molt greu, tal i com estableix el Conveni per “la mera desobediència als seus superiors en qualsevol matèria de servei”
Els tres treballadors van rebre una carta d’acomiadament l’1 de febrer, on se’ls acusava d’haver “desobeït les ordres directes del seus superiors jeràrquics”. La desobediència feia referència al fet que els tres, en dates diferents, s’haguessin negat a dur a terme tasques d’avituallament d’un vaixell de la mateixa empresa, perquè, segons el Conveni d’amarradors, no forma part de les seves obligacions. El document defineix que realitzen “tasques d’amarre o desamarre de bucs, així com altres tasques relacionades amb el tràfic interior de ports segons l’ús i pràctica de cada un d’ells”. La càrrega de mercaderies tampoc està contemplada en el pla de prevenció de riscos laborals de l’empresa i fer-ho pot suposar acabar manipulant carretons i palets amb productes corrosius, tòxics o inflamables.